Awura Simpe

Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Awura Simpe, oprichter van Creative Women Collective, bijt het spits af.

Kun je jezelf kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Awura, de oprichter van Creative Women Collective (CWC) en sinds herfst 2018, Creative Women Agency (CWA). Met CWC faciliteren wij de persoonlijke en zakelijke groei van creatieve vrouwen. Online door middel van reflectie, en offline door connectie. Met CWA organiseren wij evenementen voor bedrijven die zich richten op vrouwen en een community willen creëren rondom hun product of dienst.”

Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?

“Zichtbaarheid is voor mij het gevolg van relaties bouwen. Ik ben een typische ‘Campaigner’*, nieuwsgierig naar mensen en ga heel vaak naar evenementen. De meeste klanten vinden mij als gevolg van die relaties. Mijn netwerk vertelt hun eigen netwerk over wie ik ben, wat ik doe en hoe ik zou kunnen helpen.”

Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“In het begin van CWC totaal niet. Nu draait mijn strategie vooral om storytelling. Ik heb dit per ongeluk ontdekt. Vanaf de start van CWC deelde ik mijn persoonlijke verhaal over mijn carrièreswitch op verschillende podia. Ik ervoer de kracht hiervan: meer bereik, meer bekendheid en meer kansen. Inmiddels is spreken één van mijn grootste passies. Ik spreek niet alleen maar over mijn carrièreswitch, maar ook over onderwerpen als community, mindset en purpose.”

Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je je bedrijf lanceerde? En bij nieuwe events en diensten?

“Naast storytelling op evenementen, heb ik vooral gefocust op de kwaliteit van CWC. Door bijvoorbeeld het hoge niveau van onze evenementen, zijn onze eigen vrouwen onze belangrijkste PR. Zowel onze online als offline content draagt bij aan hun groei als creatief. Uit dankbaarheid voor die groei verspreiden zij het woord. Zij zijn ons belangrijkste uithangbord.

Bij CWA gebruik ik nu een soortgelijke aanpak. Klanten die enthousiast zijn over je diensten, zijn ontzettend waardevol. Dit in combinatie met exposure in de media, draagt bij aan je eigen bekendheid.”

Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“CWC is inmiddels gepubliceerd in bekende publicaties als ELLE, Het Parool en de VIVA. Al deze kansen zijn het gevolg van relaties die ik heb opgebouwd. De mensen die voor mediapublicaties werken vissen namelijk vaak in hun eigen vijver.

De grootste ‘publicatie’ is recentelijk geweest in televisieprogramma “Na Het Nieuws”. Ik schoof aan in dit nieuwsprogramma om mijn enthousiasme voor de komst van Michelle Obama naar Nederland te delen. Deze kans kreeg ik door een doorverwijzing van Fauzia Radja van FM Consultancy. Zij kon niet en gaf mijn naam door in haar plaats!”

Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Oef! Ik ben geïnterviewd voor een televisieprogramma en voelde mij niet comfortabel bij de wijze waarop dit in elkaar zou worden geplakt. Ik voelde dit al vóór de opnamen in mijn onderbuik, maar luisterde niet. Ik kon mijn ongemak niet van mij afschudden tijdens de opnamen. Hoewel storytelling mijn kracht is, kon ik dit niet kwijt.

Ik zeg vaak ‘ja’ tegen kansen buiten mijn comfortzone. Hoewel dit in principe oké is, is het ook belangrijk om te weten waarom je ‘ja’ zegt. Ja zeggen vanuit een intentie van angst (in mijn geval FOMO), leidt nooit tot positieve resultaten.”

Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk medium mag jou wakker bellen?

“Van jongs af aan ben ik geobsedeerd door tijdschriften. Het is dan ook mijn droom om geïnterviewd te worden door een internationaal tijdschrift, inclusief extravagante fotoshoot met haute couture kleding, adembenemende maar natuurlijke make-up en het liefst geschoten in het buitenland. VOGUE, Harper’s Bazaar of L’Officiel kunnen mij elke dag bellen, op welk tijdstip dan ook. Ik ben er klaar voor.”

Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Ik hou van alles wat draait om interactie. Ik zoek dit zowel on- als offline op. Online op social media, offline op evenementen. Er is weinig qua PR wat niet past bij mij. In het eerste jaar van CWC hield ik mij veel bezig met advertenties, dit doen wij nu minder. Onze focus ligt nu namelijk minder bij de “groei” van de collective, en meer op de diepgang van onze relaties met onze vrouwen.”

Awura in het kort:

 

 

* Bron: www.16personalities.com