Men zegt wel ‘there’s no such thing as bad publicity’. Maar wat als jij zelf te maken krijgt met slechte publiciteit? Is dit erg? Hoe ga je er mee om?

There’s no such thing as bad publicity

Is alles publiciteit goede publiciteit? Niet als het bad publicity is, toch? Of is er ‘no such thing as bad publicity’? Is slechte publiciteit ook gewoon publiciteit? En levert het je sowieso naamsbekendheid op? 

Uitgemaakt voor oplichter

Laatst kwam een klant van ons met een groot artikel in een bekende krant. Het stuk ging praktisch meteen viral. Er werd volop over getwitterd en ook Facebook ging los. Helaas ging het niet zo zeer over het stuk inhoudelijk, maar over onze klant. Ze werd zelfs uitgemaakt voor oplichter, en met haar de hele beroepsgroep…

Uiteraard was er even lichte paniek, zowel bij onze klant als bij onszelf. Hadden we dit wel goed aangepakt? Hadden we dit medium niet moeten benaderen? Moesten we iets doen? Ging dit de verkeerde kant op..?

Wees kritisch op kritiek

Wat we vaak adviseren in zulke situaties, is om goed te kijken naar de kritiek. Wat wordt er echt gezegd? Zijn er inhoudelijke vragen die je kan beantwoorden? Zijn er onduidelijkheden waar je helderheid over kan geven? Van wie is de kritiek afkomstig? Heb je deze mensen hoog zitten, of is het totaal niet je doelgroep? En belangrijker: schaadt het je reputatie meer of minder als je reageert?

PR-offensief

In het geval van onze klant leek het ons het beste om niet te reageren op Twitter en Facebook. Dan gooi je alleen maar olie op het vuur. Een beter offensief leek ons een PR-offensief. Want hoe beter te reageren op ‘bad’ publicity’, dan met good publicity? 

Gelukkig mocht onze klant haar kant van het verhaal verder toelichten op de radio en op dit mooie medium

Bad publicity is good publicity

De rel waaide daarna snel over. De schade? Eigenlijk geen. De positieve gevolgen? Talloze nieuwe volgers, websitebezoekers en zelfs nieuwe klanten! Uiteindelijk is het de positieve kant die telt!

“Mede dankzij Snappr was de lancering van mijn Social Sales Academy een groot succes! Ik had geen enkel benul van PR, maar wist hoe waardevol het zou zijn rond de lancering. Ik had al zoveel over Snappr gehoord dat zij de voor de hand liggende keuze waren. Onder hun professionele begeleiding ben ik in media als het AD, EvaJinek.nl en MarketingFacts gekomen. Mijn expertstatus is daarmee flink gestegen en heel veel klanten hebben mij weten te vinden. Het AD-artikel was zelfs viral gegaan, rond die periode heb ik ook de juiste begeleiding gehad, die super fijn was. Ik wist al zeker dat ik de investering zou terugverdienen, maar dat het zichzelf x4 (and counting) zou terugbetalen, was boven verwachting. Deze dames zijn absoluut aan te raden!” – Mieke Kuilman

Hoge bomen vangen veel wind

Wie haar hoofd boven het maaiveld uitsteekt, kan in Nederland niet zelden klappen verwachten. Hoge bomen vangen veel wind. Daar moet je op voorbereid zijn als je in de media wilt komen. Er zullen altijd haters bij zitten. Niet iedereen zal het stuk waarderen. Maar het gaat erom wat het je oplevert, niet wat er door de trollen op social media wordt uitgekraamd. 

Niet reageren = niet goed

Uiteraard is het een ander verhaal bij gedegen kritiek. Heb je fouten gemaakt? Dan moet je deze recht zetten of uitleggen. Excuses aanbieden is nooit verkeerd, mits je fout zat. Wij geloven niet in de doofpot. Als je zelf niets zegt, gaan anderen dingen voor je invullen. Wees dus geen struisvogel en onderneem actie wanneer sprake is van bad publicity. 

Provocerende kop

Een andere klant gaf een interview aan een regionale krant. We lazen samen het stuk na en gaven akkoord voor publicatie. Een klein dingetje: de kop zou nog toegevoegd worden door de eindredacteur. En zoals het eindredacteuren betaamt, werd het een sensationele kop met het woord ‘neukzin’ erin. Onze klant wilde liever niet meteen met dat woord geassocieerd worden. Maar ja, het stond al online. Wat doe je dan?

Feitelijke onjuistheden

Ook hier adviseerden we weer goed te kijken naar de situatie. Klopte er iets niet? Feitelijke onjuistheden moeten verbeterd worden. Dit woordje had onze klant echter zelf in de mond gehad. De eindredacteur had het er uitgepikt en vooraan het stuk gezet. Alles voor de kliks…

Focus op de positieve gevolgen

Er leek niet veel aan te doen. Dus dan is de tweede stap om de ‘schade’ op te meten. Die viel me. Uiteindelijk was onze klant ook gebaat bij klik. Bovendien leverde het stuk haar vooral positieve reacties op. Het nadeel was beduidend kleiner dan het voordeel. En dus lieten we het gaan. 

Look at the bright side

Als er iets is dat je leert van PR,  is het wel focussen op het positieve. Voor elke ‘ja’ krijg je eerst 10 afwijzingen. Maar het gaat erom waar je wel publiciteit krijgt. Niet om de media die het niet zien zitten.

Haters gonna hate

En tegenover elke nare reactie, staan vaak meerdere positieve reacties. Helaas zijn we vaak geneigd het negatieve te laten overheersen. Maar laat jouw publiciteit niet verpesten door haters. Laat hen niet in jouw zon staan! Doe geen moeite om ze van jouw podium te duwen. Blijf vooral doorgaan met wat je doet, dan zal jouw doelgroep vooral oog voor jou houden. 

Geloofwaardigheid

Haters zullen er altijd zijn. Maar niet elke hater is belangrijk. En onthoud: een beetje kritiek is nooit verkeerd. Het maakt je sterker; je kan je product of dienst erdoor verbeteren. Het maakt een stuk objectiever en dus geloofwaardiger. En dat is nou net de kracht van PR. Redactionele aandacht is echte aandacht. Anders had je net zo goed kunnen adverteren

Onze tips om bad publicity te voorkomen:

  • Inkoppertje, maar zeg geen dingen die je liever niet wilt delen;
  • Vraag de journalist altijd of je het stuk even kan nalezen voor publicatie;
  • Laat je PR-adviseur het stuk ook nog even nalezen;
  • Wijs de journalist op feitelijke onjuistheden, dit is heel normaal;
  • Toch slecht in de publiciteit? Gooi geen olie op het vuur, vraag je PR-adviseur om advies;
  • Ga niet reageren op Twitter of Facebook; deze mensen zijn vaak alleen uit op rellen;
  • Reageer met een krachtig statement op je eigen kanalen;
  • Of start een PR-offensief voor méér good publicity;
  • Focus op het positieve: kijk naar wat het je voor goeds heeft opgeleverd.