Steeds vaker komen ondernemers naar ons toe omdat ze expertstatus willen opbouwen. Ze willen aan hun PR gaan werken en vaker in de media komen, om zo hun expertstatus te vergroten. In deze blog gaan we dieper in op expertstatus opbouwen. Wat is expertstatus? Waarom zou je dit willen? En hoe vergroot je je expertstatus?
Wat is expertstatus?
Laten we bij het begin beginnen. Wat is expertstatus eigenlijk? Iemand die expertstatus heeft, heeft – heel simpel gezegd – de status van een expert. Hij of zij staat dus bekend als een expert op het gebied van een bepaald onderwerp. Wie als expert gezien wordt, vind makkelijker klanten. Mensen worden immers eerder klant, als ze je vertrouwen. Jij huurt toch ook liever een expert in dan een leek? Expertstatus wekt vertrouwen.
Waarom expertstatus opbouwen?
Wie expertstatus heeft, kan dus makkelijker klanten vinden en sneller verkopen, dan iemand zonder expertstatus. Dit is meteen de ultieme reden om expertstatus op te bouwen. Het zal je indirect namelijk meer klanten opleveren. Mensen weten je te vinden, al dan niet omdat ook anderen jou gaan tippen als expert, en zij zullen sneller wat van je aannemen. Jij bent immers de expert!
Expertstatus door PR
De meeste ondernemers die bij ons komen met de wens om expertstatus op te bouwen, doen dit omdat dit het ‘laatste onderdeel’ is van hun marketingstrategie waar zij nog aan willen werken. Een groot deel van onze klanten blogt al frequent, post regelmatig op social media en adverteert ook al. Er is nog één ding wat hun meer bereik en meer expertstatus kan opleveren. Eén ding dat ze niet met hun eigen kanalen kunnen bereiken. En dat is expertstatus opbouwen door PR.
In de media komen
Je bouwt flink aan je expertstatus door in de media te komen. Mediapublicaties hebben nog steeds een groot aanzien. Dit omdat je het moet verdienen. We spreken in PR dan ook wel van earned media. Dit wil zeggen dat je het niet 100% zelf in de hand hebt. Een blog kan je zelf schrijven, een Instagram-story kan je zelf plaatsen, een advertentie kan je zelf aanzetten. Bij mediapublicatie daarentegen ben je afhankelijk van anderen: journalisten en redacties. Dit maakt het juist zo geloofwaardig en krachtig om in de media te komen. En hierdoor is PR de ultieme manier om je expertstatus op te bouwen. Daarbij bereik je met een mediapublicatie natuurlijk sneller een groter publiek.
Welke media zijn relevant?
Wil jij ook meer expertstatus opbouwen? Dan doe je er goed aan om geregeld in de media te komen. Doe je verhaal in de krant, wordt geïnterviewd op de radio of schrijf een gastblog voor een vakmedium. Alles is mogelijk. Focus vooral op hetgeen bij jouw doelen past. Kijk altijd goed welke doelgroep je wilt bereiken, en welke media daar bij passen. Vervolgens is het goed om een specifieke journalist te benaderen met jouw pitch. Dit is de journalist die zich bezig houdt met ‘jouw’ onderwerpen.
Expertstatus opbouwen: 3 manieren
Kennisdeling
Kennisdeling is sowieso het toverwoord in PR en bij het opbouwen van expertstatus in het bijzonder. Want wat maakt jou nog meer een expert, dan het delen van je kennis? Zo laat je zien dat je verstand van zaken hebt, en bovendien niet de beroerdste bent om jouw expertise te delen. Door een gastblog te schrijven of interview te geven over ‘jouw’ onderwerp bouw je aan je expertstatus en word jij de autoriteit in je vakgebied.
Boek schrijven
Een boek schrijven is een zeer goede manier om aan je expertstatus te werken. Wie een boek heeft geschreven over een bepaald onderwerp, laat zien dat hij of zij een echte expert is op dat bepaald gebied. Samenwerken met een grote en/of bekende uitgeverij kan hier extra aan bijdragen. Als zij vertrouwen erin hadden, dan zegt dat namelijk wel wat. Het wordt dubbel PR wanneer je met je boek in de media komt. En laat een boek nou een mooie aanleiding zijn voor een mediapublicatie. Journalisten houden van experts met een boek, omdat een boek de expertstatus bevestigt. Bovendien geeft een boeklancering jouw expertise extra relevantie.
Spreken
Er zijn nog meer manieren op expertstatus op te bouwen, of deze te vergroten. Op het podium staan is bijvoorbeeld een goed idee. Wanneer jij als keynote speaker je verhaal mag doen, zal het publiek jou direct als expert gaan zien. Jij staat daar immers toch niet voor niets? Vaak gaat het ook hier weer om kennisdeling. Het moet geen promopraatje zijn voor je bedrijf, noch over jou als persoon. Geen schaamteloze zelfpromotie dus, maar de focus op waarde delen. Weer die kennisdeling! Een TEDx Talk is een goed voorbeeld van een speaking opportunity die enorm veel doet voor je expertstatus. Kijk op de website voor een TEDx event bij jou in de buurt (en schroom niet om jezelf op te geven). Welke van jouw ideeën is een idea worth spreading?
Tip!
Zet de logo’s van de media waar je in bent gekomen op je website. Dit versterkt wederom je expertstatus. De bezoekers op je website zullen sneller converteren als ze jou vertrouwen.
Oké, tijd om aan jouw expertstatus te gaan werken! Benader de media en regel free publicity voor jezelf! >