Een goed netwerk is een van de belangrijkste assets van een PR-adviseur. Het aangaan van mediarelaties – en het onderhouden daarvan – is dan ook een must-do als je je eigen PR gaat doen. In deze blog leggen we uit hoe dit níet moet.

1. ‘Beste redactie’

Journalisten zijn ook mensen. Net als mensen hebben journalisten ook een voornaam en achternaam. Gebruik deze. Spreek de journalist persoonlijk aan, in plaats van ‘beste redactie’ of ‘beste journalist’. Een persoonlijk e-mailadres gebruiken is sowieso altijd slimmer dan de redactie mailen.

2. De les lezen

Schoenmaker, blijf bij je leest. Oftewel, laat de journalistiek alsjeblieft aan de journalist over. Je hoeft de journalist niet te vertellen wat ‘ie moet gaan doen. Meedenken over een invalshoek kan wel, maar de journalist overtuigen ‘dat dit echt heel leuk nieuws is voor de doelgroep’ is niet verstandig.

3. Beste allemaal

Klassieke fout: een persbericht versturen aan al je mediarelaties tegelijk, en vergeten om alle -mailadressen in de BCC te zetten. Alle journalisten kunnen dan precies zien aan wie het persbericht nog meer is verstuurd. Bovendien liggen hun contactgegevens nu ‘op straat’. Worden ze niet blij van.

4. Dode mus

Wanneer je een journalist aanschrijft en deze vervolgens een interview, gastblog of andere input belooft, moet je natuurlijk wel je belofte waar maken. Wat journalisten absoluut niet waarderen, is als je uiteindelijk je aanbod intrekt. Of helemaal niets meer laat horen. Dat is bovendien hartstikke zonde ook voor jou, want je mist hiermee een PR-kans én belandt op de zwarte lijst van de betreffende journalist.

5. Verkeerde naam

In de ‘categorie aanhef’ hebben we nog een don’t: de verkeerde naam. Sowieso is het handig om journalisten altijd persoonlijk aan te schrijven en je pitch aan te passen aan het medium. Maar als je dan toch wat copy-paste, zorg er dan in ieder geval voor dat je niet per ongeluk nog een verkeerde naam in je mail hebt staan. Telegraaf noemen terwijl je Volkskrant bedoelt is niet zo handig. Of Linda schrijven terwijl je Marloes moet hebben…

6. Je bedrijf heel uniek vinden

Tuurlijk, there’s only one of you and that’s your superpower. Maar laten we eerlijk wezen. Als bedrijf ben je niet snel echt uniek. Hoeveel nieuwe kledingmerken zijn er die beweren ‘unieke’ producten aan te bieden? Veel. En hoeveel zijn daarvan echt uniek? Waarschijnlijk nul. Gebruik zo min mogelijk subjectieve bewoordingen in je communicatie naar de media. Journalisten bepalen liever zelf of iets uniek of geweldig is. Jouw product of dienst moet bovendien toch voor zich spreken?

 

7. Gebrek aan feiten

Net als subjectieve bewoordingen, is het evenmin aan te raden om beweringen te doen die je niet kunt onderbouwen. ‘Nederlanders kiezen steeds liever voor duurzaam, daarom lanceren we dit groene product’. Leuk, maar waaruit blijft dat Nederlanders liever voor duurzaam kiezen? Voeg altijd een bron toe om je standpunt – en daarmee je product – te onderbouwen. Haak in op trends, bied de oplossing voor problemen, maar niet zonder bewijzen voor die trends of problemen.

 

Met deze zeven tips moet het je zeker lukken om je mediarelaties om zeep te helpen. Wil je liever waardevolle mediarelaties opbouwen en onderhouden? Dan doe je er goed aan precies het tegenovergestelde te doen. Goed netwerk gegarandeerd!