Elke maand vragen we bekende en minder bekende bedrijven naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we met Anne Pleun, oprichter van Paper on the Rocks. Ze verkopen notebooks gemaakt van duurzame materialen.
1. Kun je jezelf nog even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Anne Pleun, oprichter van Paper on the Rocks. Na studies Geschiedenis (social movements & revoluties), Rechten (Europees Recht) en Chinees (taal), werkte ik als e-commerce marketeer in Berlijn. Al sinds mijn 11e wist ik dat ik een eigen onderneming wilde starten, maar dan wel een duurzaam bedrijf. In 2015 kwam het perfecte idee op mijn pad. Ik ontdekte hoe vervuilend de papierindustrie is, en dat er alternatieven op de markt zijn die niet wijdverspreid werden opgepikt. Vandaar dat ik dacht: laat mij dat dan maar doen. Ik werd voor gek verklaard, maar bijna vier jaar later staan we sterker dan ooit. Met Paper on the Rocks verkopen we notebooks van steenpapier, een milieuvriendelijk en waterproof papier.”
2. Hoe zorgen jullie ervoor dat On the rocks zichtbaar is en klanten jullie weten te vinden?
“We hebben ons vanaf de start heel erg gefocust op goede (klanten)relaties, het makkelijk maken voor mensen om de boodschap door te geven (bijvoorbeeld door veel boeken weg te geven), maar ook doordat in al onze boeken kort ons verhaal staat en een verwijzing naar onze website. Daarnaast heb ik veel deelgenomen aan pitchcompetities. Van TedXAmsterdamWomen tot The Next Women pitch competition, Investment Ready van de Impact Hub, Accenture Innovation Awards etc. Ook heb ik elke mogelijkheid aangegrepen om te pitchen op evenementen en bijeenkomsten. Dat begon als een manier om Paper on the Rocks een beetje onder de aandacht te brengen, maar is inmiddels een heel belangrijk onderdeel van mijn werk geworden (en een van mijn favoriete dingen om te doen).”
3. Hebben jullie een (soort van) PR-strategie? Zijn jullie er bewust mee bezig?
“Ja, inmiddels zijn we heel bewust met PR bezig. De eerste paar jaar jaar heb ik vooral op mijn eigen ervaring geleund. Vanuit mijn tijd als marketeer had ik nog wel een beeld bij PR, persberichten, contacten met journalisten en influencers, etc. Dus dat hielp zeker. Maar we komen nu op een punt dat we onze missie beter onder de aandacht willen brengen – een forest friendly paper industry, zoals we dat noemen. Daar is een uitgebreidere strategie voor nodig. Het ‘gadget’ verhaal, waar we eerst op inspeelden (stonepaper is nog redelijk nieuw en onbekend, het is waterbestendig en gemaakt van steen, dus dat werkte lekker met de media), is zo langzamerhand ‘op aan het raken’. En terecht. Nu is het tijd voor de volgende stap. Zorgen dat alle papieralternatieven sterk staan naast elkaar, en die bomen in de grond laten.”
4. Doe jij ook als ‘ondernemer’ en founder’ aan PR? Of proberen jullie alleen On the rocks als bedrijf in de media te krijgen?
“Ik was hier in het begin heel huiverig voor. Ik hou niet zo van de ego’s die je in de zakenwereld veel tegenkomt. Het gaat mij om het bedrijf, en dat op de kaart zetten. Maar inmiddels ben ik er achter dat het voor verdere groei ook belangrijk is dat er voor mij als founder aandacht is voor PR. Dat is een nieuw stukje, waar ik aan moet wennen. Er is nu een team van elf mensen, dus ik heb er ook tijd voor. Mooie voorbeelden vind ik Merijn Everaarts van Dopper, Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely, Bas van Abel van Fairphone en Mariah Mansvelt Beck van Yoni. Zij hebben stuk voor stuk bedrijven met een missie opgericht, maar stellen zich ook als boegbeeld op, als trekker van de beweging. PR als founder, als je dat subtiel aanpakt en je ook inhoudelijk kunt zijn over de missie, is wel iets moois.”
5. Hoe hebben jullie het PR-wise aangepakt toen On the rocks begon?
“Nou, vrij simpel. De dag na de lancering (via een Kickstarter campagne) heb ik een persbericht verstuurd, naar Dutch Cowboys. Die waren heel enthousiast en wilden direct publiceren. Vervolgens ontstond er een enorm sneeuwbal effect van andere media die dat bericht hadden gezien en in contact wilden komen. Dat was fantastisch. Echt een droomstart. Maar ja, dan heb je daarna ook wel wat te bewijzen. En dat was uiteraard lastig te toppen – als je NOS, RTL, BNR, etc. al hebt gehad.”
6. Wat is jullie grootste mediapublicatie so far? Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
“Ik denk dat nog steeds de aandacht rond de Kickstarter het meeste bereik had. Waar ik zelf het meeste waarde aan hecht op dit moment zijn publicaties waarin we kunnen vertellen over onze missie en grotere visie (die gaat veel verder dan ‘alleen’ duurzame notitieboeken namelijk) – laatst bijvoorbeeld in Milieu Magazine. Maar ook een publicatie begin dit jaar in Volkskrant Magazine, waar we naast Dopper stonden, was echt een droom. De journalist kwam zelf bij ons terecht. Waarbij ik weer terugkom op wat ik eigenlijk aan het begin van dit interview noemde – het is mega belangrijk om op veel plekken je gezicht – en je product – te laten zien. Om aanwezig en zichtbaar te zijn en blijven. Dat heb je zelf in de hand. Nederland is niet zo groot, wat dat betreft.”
7. Grootste PR-faalmoment en wat jullie ervan leerden?
“Er is gelukkig nog geen heel groot PR-faalmoment geweest. Ik zit heel hard te denken nu of ik hier iets zou kunnen noemen. Maar nee, al gaat dat ongetwijfeld gebeuren. Wel een belangrijke les van een aantal mentoren is geweest om nu alvast een olifantenhuid te kweken. Hoe? Dat weet niemand precies, maar dat je er aandacht voor moet hebben is duidelijk. Hoge bomen vangen veel wind, zeker op dit moment in de duurzaamheidssector.”
8. Van welke mediapublicatie dromen jullie nog? Welk medium mag jou wakker bellen?
“Voor mij zou een diepte-interview over onze missie in een grote landelijke krant een droom zijn. Daarnaast zou een publicatie in de Huffington Post of Guardian helemaal geweldig zijn. Ik schrijf zelf essays over duurzaamheid en de toekomst van bedrijven en ethiek. Die hangen vaak samen met wat we met Paper on the Rocks doen (en het feit dat we een B Corp zijn), en zijn dus extra aandrijving voor het verwezenlijken van onze missie. Nu ik er even bij stilsta heb ik best veel titels nog op mijn wishlist staan! Maar dat is het mooie van een bedrijf met een missie bouwen – het is niet een product waar je continu een andere angle voor moet zoeken – het bedrijf groeit en evolueert en heeft steeds meer draagkracht om mijlpalen te bereiken die bijdragen aan de missie. En dat wil je natuurlijk graag met de wereld delen, met name ook ter inspiratie van anderen. Een soort van: verandering is echt wel mogelijk! Doorzetten!”
9. Welk PR-middel vinden jullie het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jullie?
“Wij zetten duidelijk een mix in. We versturen af en toe persberichten, daarnaast schrijf ik zelf blogs, maar doet Sarah uit het team dat ook over de industrie. We zijn ook actief aanwezig op social media. Ik spreek zelf gemiddeld een á twee keer per week op events en dat wil ik eigenlijk gaan opvoeren omdat het me zo veel energie geeft en je dan zo ‘in’ de wereld staat, in plaats van alleen maar op kantoor. Het is een hele handige en directe manier ook om feedback te krijgen op wat je als bedrijf en ondernemer doet. Hartstikke leuk en nuttig dus.”
Anne Pleun van Eijsden in het kort:
- Leeftijd: 31
- Gaafste publicatie tot nu toe: Milieu Magazine en Volkskrant Magazine
- Instagram: @paperontherocks
- Website: Paperontherocks.com