Hoe haal je de pers? De pers benaderen is stap 1! Wij leggen uit waarom je dit wilt, wanneer je de pers benadert en hoe je dat goed doet.

In de media komen geeft nog steeds veel autoriteit. Mensen denken toch al snel ‘dat moet wel wat zijn’, als ze over je lezen in een krant of tijdschrift. Maar wanneer is het juiste moment op de pers te benaderen? Kan je ook de krant halen als je geen ‘nieuws’ hebt? En hoe benader je de pers op een goede manier? Lees het in deze blog!

10 jaar ervaring met pers benaderen

Na bijna tien jaar ervaring als PR-adviseurs en journalisten, weten wij als geen ander hoe je de pers haalt. Hiervoor is het van belang om een goed moment te kiezen en de juiste media op de juiste manier te benaderen. De juiste manier? Dat is met het juiste verhaal. Met onze methode kregen we onszelf en onze klanten al in talloze media, waaronder AD, NU.nl, VIVA, De Telegraaf, Koffietijd en RTL Nieuws.

Hoe bereik ik de pers?

Dit is misschien je eerste vraag, maar stel jezelf eerst deze vragen:

  1. Welke media zijn relevant voor MIJ?
  2. Wanneer kan ik het beste de pers benaderen?

Welke media zijn relevant?

Voor je de pers benadert, is het goed om te weten welke media je wilt benaderen. Welke media zijn relevant voor jou? Om deze vraag goed te beantwoorden, is het slim om kritisch naar je doelgroep te kijken. Wie is jouw ideale klant? Wie wil je aantrekken? Welke media lezen, luisteren of kijken deze mensen? Denk niet alleen aan kranten en tijdschriften, maar vergeet ook blogs, vakmedia, podcasts, tv, radio en online magazines niet.

Wanneer kan ik de pers benaderen?

Liever vandaag dan morgen! Wanneer je pas de pers benadert als je media-aandacht nodig hebt, ben je eigenlijk te laat. Beter ga je vast investeren in de relatie. Elke keer dat je journalisten mailt, bouw je aan je mediarelaties. Toch zijn er ook momenten waarbij het nog belangrijker is dan anders om aan je PR te denken. Benader zeker de media bij:

  • Nieuw bedrijf
  • Nieuw product/nieuwe dienst
  • Mooie prijs, award of nominatie
  • Andere mijlpaal
  • Event
  • Als je kan inhaken op een externe gebeurtenis/actualiteit

Contactpersoon

En het leuke is: als je eenmaal contact hebt gehad met een journalist, dan ‘kent’ diegene jou. Grote kans dat de journalist jou de volgende keer benadert als hij of zij weer een stuk schrijft schrijft over een soortgelijk onderwerp. Journalisten gaan echt niet telkens nieuwe experts zoeken. Jij bent voor de pers net zo goed als waardevol contactpersoon, als andersom!

Pers benaderen

Wanneer je de pers gaat benaderen, is het belangrijk dat je dit goed doet. Je wilt niet op een zwarte lijst komen doordat je de media meteen irriteert. Het is zonde als jouw zorgvuldig opgestelde persbericht meteen in de prullenbak beland… Bereid je dus goed voor:

  • Weet welke media voor jou relevant zijn. Hier heb je zelf het meeste aan, en bovendien is de kans groter dat deze media iets met jouw mail gaan doen.
  • Maak een medialijst / perslijst. Hierin houd je alle gegevens van de voor jou relevante media bij.
  • Benader een journalist zo persoonlijk mogelijk, dus met een persoonlijk mailadres en persoonlijk mailtje.
  • Denk aan een goed verhaal: welk idee heb jij voor een artikel? Hoe kan jij hieraan bijdragen?

Start met pitchen

Het klinkt simpel, maar het belangrijkste bij PR is misschien wel gewoon DOEN. Als jij de pers wilt halen, moet je de pers benaderen. Zo simpel is het. Met nadenken kom je er niet. Je kan uren besteden aan het schrijven van een goede pitch, maar als je die niet verstuurt, zal je geen resultaten halen. Dan kom je niet in de media! Dus start met pitchen: verzend zo snel mogelijk jou mails als je zo snel mogelijk free publicity wilt krijgen.

Persbericht nodig?

Heb je altijd een persbericht nodig als je de pers benadert? Helemaal niet! Juist niet! De pers ontvangt dagelijks tientallen (slechte) persberichten. Het is moeilijk om op te vallen. Bovendien bevatten lang niet alle persberichten nieuwswaarde. Doe dus geen moeite, en maak geen persbericht. Tenzij je echt fantastisch nieuws hebt. Beter benader je de pers gewoon met een pitch. Dat wil zeggen: een mail waarin je uitlegt wat jij de journalist te bieden hebt. Wat is het verhaal dat je pitcht? Welke insteek heb je in gedachten en hoe kan jij hieraan bijdragen?

Een paar tips om de pers te benaderen:

  • Mail nooit de marketingafdeling, dan mag je een advertorial inkopen
  • Vermijd commercie, praat niet teveel over je product of dienst
  • Praat liever over jouw expertise of een spannende ontwikkeling in de branche
  • Durf te delen: cijfers, feiten, inzichten, opinies in plaats van bullsh*t

Bespaar jezelf duizenden euro’s

Meer weten over PR? Na jarenlange ervaring als PR-adviseurs en journalisten, en honderden klanten te hebben geholpen in de media te komen, hebben wij onze kennis en ervaring gebundeld in een e-course. Zet vandaag nog de eerste stap: meld je aan voor onze e-course >