PR-plan maken

“Wauw, dit MOET iedereen weten”. In je hoofd bedenk je dat je persbericht al door alle media wordt opgepakt en viraal gaat. Maar let op: is je boodschap wel echt nieuws? En zo ja, wat schrijf je dan op? Lees de tips hoe je een pakkend persbericht schrijft.

Wat is een persbericht?

Simpel verwoord is een persbericht een boodschap aan de nieuwsmedia. De nieuwsmedia moeten dat bericht weer verspreiden. Het klinkt logisch, maar een persbericht moet echt nieuwe informatie bieden. Wat voor jouw bedrijf nieuw is, hoeft voor de lezer niet zo te zijn. 

Behalve dat het nieuws moet zijn om als nieuws verspreid te worden, is een persbericht ook niet geschikt als reclame. Natuurlijk wil je je bedrijfsnaam wel noemen in de tekst. Je hoeft in een persbericht alleen niets te verkopen. Is dat het uitgangspunt van je persbericht? Dan prikken de nieuwsmedia hier doorheen en wordt je tekst niet verder verspreid. Zonde!

Waarom schrijf je een persbericht?

Een persbericht opstellen en de deur uitsturen wanneer je je bedrijf weer in de spotlights wilt zetten, is een goed idee. Want hoe ideaal is het? Je steekt enige moeite in een niet al te lange tekst en je bereikt de doelgroep. Gratis. Ook wel free publicity genoemd. Nog meer voordelen:

  • Je bepaalt zelf hoe je je bedrijf en je nieuws neerzet
  • Je bent beter vindbaar in Google en je Google ziet je als autoritair als allerlei websites naar je verwijzen
  • Je bereikt specifieke doelgroepen door verschillende nieuwsmedia

Tips voor het schrijven van een persbericht

Even ter herhaling: je persbericht moet nieuwswaarde hebben en juist geen reclame zijn. Waar moet je nog meer op letten als je een persbericht schrijft?

  • Maak het niet te lang, maximaal 1 A4 is meer dan genoeg
  • Zet je kernboodschap bovenaan en houd structuur in je verhaal 
  • Houd het simpel en gebruik geen vakjargon
  • Schrijf een tekst die geschikt is voor online en offline media
  • Verwerk de vijf w’s en de h in je persbericht: wie, wat, waarom, waar, wanneer en hoe

Van een normale boodschap nieuws maken

Met onze tips in je achterhoofd, kom je er tijdens het schrijven van je persbericht achter dat je boodschap toch niet zoveel nieuwswaarde heeft. Maar wacht, soms kun je de invalshoek van je persbericht een beetje veranderen. Dan ga je van geen nieuws, naar een interessant stuk.

Hoe doe je dat?

NIET (voorbeeld):

*bedrijfsnaam* bestaat dit jaar 10 jaar. 

En dat vieren we graag met jou. Kom op elke 10e van de maand in onze winkel en krijg 10% korting op alle artikelen. In oktober doen we er nog een schepje bovenop: dan krijg je wel 20% korting! Sla je slag!

WEL (voorbeeld):

*bedrijfsnaam* viert 10-jarig jubileum in Amsterdam

*bedrijfsnaam* bestaat dit jaar 10 jaar. In die tijd is er al een hoop gebeurd. In de toekomst gebeurt nog meer: nog meer filialen en nog duurzamer. Ze begonnen ze in een klein speelgoedwinkeltje in Amsterdam-West. Inmiddels hebben ze al meerdere filialen door heel Amsterdam heen. 

En daar houdt het niet bij op. CEO Lotte laat weten ook in Rotterdam een filiaal te openen. Lotte is supertrots. Toen ze begon met *bedrijfsnaam* had ze dit nooit verwacht. Wanneer ze cadeautjes kocht voor kinderen, was het alleen maar plastic spul. Dat kon anders, dacht ze. Houten speelgoed is weer helemaal in en ook een stuk duurzamer.

Het bedrijf is groot voorstander van alle duurzame ontwikkelingen. Dat blijkt al uit de verkoop van houten speelgoed. Om nog meer voor Moeder Aarde te zorgen, heeft *bedrijfsnaam* voor komend jaar het doel alle verpakkingen recyclebaar te laten zijn.

Vind je het opstellen van een persbericht lastig?

Soms is de juiste invalshoek vinden lastig. Je wilt graag meer zichtbaar zijn, maar ook voldoen aan de richtlijnen van een persbericht. Heb je hulp nodig? Wij helpen je. Met het vinden van nieuwswaarde én het schrijven van je persbericht. Benieuwd hoe we dat voor je doen? Geef ons een belletje.