public relations

Public relations, PR, free publicity, publicatie, pitchen, rapportage… Het PR-wereldje kent veel jargon. De PR-termen vliegen je om de oren als je aan je publiciteit wilt werken. Maar wat betekenen deze woorden nu eigenlijk? In deze blog leggen we de belangrijkste termen in begrijpelijke taal aan je uit.

Public relations (PR)

PR is de afkorting van ‘public relations’, oftewel publieke relaties in het Nederlands. Mensen die zich bezig houden met public relations, richten zich op de publieke/openbare communicatie. Of, zoals Van Dale het omschrijft: ‘zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld’. Alles wat over jouw bedrijf wordt gezegd, levert jou ‘PR’ op. Gratis publiciteit!

Publiciteit

Wat is publiciteit nu precies? Publiciteit is het resultaat van ‘aan je PR werken’. Wie aan PR (oftewel: public relations) doet, zorgt ervoor dat er over zijn of haar bedrijf gepraat wordt. Hoe meer, hoe beter. Daarom richt je je bij PR vaak niet op individuen, maar op (grote) media. Als media over jou schrijven, bereik je daarmee in een keer een grote doelgroep. Het is dus heel handig om in de media te komen als je meer publiciteit wilt. Daarom doen veel bedrijven aan PR.

Publicatie

Wanneer een medium over jouw bedrijf schrijft, noemen we dit een publicatie. Een publicatie is dus een artikel in de media waar jij of jouw bedrijf genoemd wordt. Soms is dit een groot artikel, dat helemaal over jouw bedrijf gaat. Grote kans dat je dan geïnterviewd bent door een journalist. Maar journalisten kunnen ook over bedrijven schrijven zonder iemand te interviewen. Soms word je klein genoemd in een groter artikel. Toch spreken we dan ook van een publicatie. Het gaat er immers om dat je met je naam in de media staat, en daarmee (gratis) publiciteit krijgt.

Free publicity

Free publicity (ook wel: ‘gratis PR’) is een pleonasme. PR gaat namelijk altijd over gratis publiciteit. Wie aan public relations doet, probeert gratis publiciteit te krijgen. Bij betaalde publiciteit, spreken we over marketing (adverteren). Daarom spreken we bij public relations doorgaans ook wel over free publicity.  

Earned media

Earned media staat voor ‘verdiende media’. Het gaat hier om gratis media-aandacht. Dit moet je als ’t ware verdienen. We bedoelen hiermee dat je een goed verhaal moet hebben om gratis in de media te komen. Dan heb je het verdiend. Wanneer je betaalt om in de media te komen, heb je het niet verdiend, maar heb je publiciteit gekocht. Dan spreken we van een advertentie.

Owned media

Owned media staat voor ‘eigen media’. Oftewel, je eigen kanalen zoals je website en je social media kanalen. Je hebt zelf in de hand wat je hier publiceert. Dit kan een voordeel zijn, omdat je deze publicaties niet hoeft te verdienen. Maar het is tegelijkertijd een staaltje ‘wc-eend koopt wc-eend’. Het is minder sterk om jezelf te promoten dan dat anderen over je praten. Daarom kiezen veel bedrijven voor een mix van marketing en zichtbaar zijn op de eigen kanalen, alsmede ‘echte’ PR.

Marketing

De tegenhanger van public relations. Hoewel je met marketing natuurlijk ook goede betrekkingen met de buitenwereld kunt opbouwen, wordt dit doorgaans niet als public relations gezien. Bij public relations gaat het om het krijgen van gratis publiciteit, die je moet verdienen, terwijl je bij marketing de touwtjes in eigen handen hebt. Marketing is natuurlijk een heel breed begrip. In deze blog leggen we uitgebreid de verschillen uit tussen marketing en PR.

Pitchen

We spreken van pitchen wanneer we de media aanschrijven voor een klant. Stel dat een klant bijvoorbeeld in de krant wil komen, dan bedenken wij hoe we welk verhaal van de klant aansluit bij een specifieke krant. Vervolgens formuleren we dit tot een mooie pitchmail. We leggen als het ware uit waarom we denken dat de klant relevant is voor de doelgroep van de krant, en wat de klant voor de krant kan betekenen. Dit noemen we pitchen. Vaak vloeit hier een publicatie uit voort.

Rapportage

Aan het eind van de maand sturen wij onze klanten een rapportage toe. Dit betekent niets meer dan een overzicht van de publicaties die die maand zijn gerealiseerd. Onze klanten ontvangen een overzichtje van de media waar zij zijn ingekomen, met daarbij een linkje naar de publicatie, en eventueel een toelichting van de doelgroep. Al kan je er bij ons van uitgaan dat alle publicaties die wij voor je realiseren relevant zijn. Bij ons is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

Snappr

Benieuwd waar Snappr voor staat? Eerlijk gezegd vonden we het vooral leuk klinken. Daarnaast bestaat Snappr uit twee woordjes: ‘snap’ en ‘PR’. Dit is precies waar we voor staan. Wij snappen hoe PR werkt en helpen anderen ook om PR te snappen. Wil jij ook meer weten over public relations en hoe jij gratis media-aandacht kan krijgen? Volg dan onze online cursus. Heb je liever dat wij voor je aan de slag gaan? Check dan deze pagina.

Je spreekt Snappr trouwens uit als ‘snepper’!