Waarom scoort het ene persbericht wel en het andere niet? We vertellen je hoe een goed persbericht de grote media haalt en geven je een handige checklist om dit zelf voor elkaar te krijgen.
Soms verstuur je een persbericht zonder enig resultaat. Een andere keer haal je in één dag RTL Nieuws, &C en Metro. Dit laatste overkwam AirHelp, een grote klant van Suzanne. Met hun persbericht ‘Dinsdag beste dag om te vliegen deze zomer’ kreeg AirHelp deze zomer media-aandacht van de nationale nieuwsmedia. Opmerkelijk? Nee, want dit persbericht voldeed aan onderstaande vijf checks.
1. Breder dan jezelf
Een goed persbericht gaat altijd over meer dan je eigen bedrijf. Zo maak je het bericht interessanter voor een grotere groep mensen en minder commercieel. In het persbericht van AirHelp stond de data en de conclusies die daaruit voort vloeiden centraal, en niet AirHelp. AirHelp werd slechts genoemd als bron van de data en auteur van het bericht. Een persbericht hoeft niet om jou te draaien om te kunnen profiteren van publiciteit.
2. Data
Persberichten die berusten op data zijn geloofwaardig, bewijsbaar en dus meer geschikt als nieuws. Op basis van data heb je al snel ‘echt’ nieuws wanneer meer dan 100 mensen een enquête hebben ingevuld of als je op een andere manier aan een grote batch betrouwbare data bent gekomen. AirHelp beschikt over de data van vrijwel alle vluchten in en uit Europa, dus dat zit wel snor.
3. Relevantie/actualiteit
Een persbericht over de beste dag om te vliegen in de zomer, verstuur je niet in de winter. Dan is niemand met de zomervakantie bezig en is hetzelfde nieuws opeens veel minder relevant, en dus minder nieuwswaardig. Verstuur je het bericht aan het begin van de zomer, wanneer de vakantie bij veel mensen voor de deur staat en menig Nederlander een vlucht gepland heeft of dat snel gaat doen, dan is het opeens nationaal nieuws.
4. Moment van verzenden
De dag en het tijdstip waarop je een persbericht verzendt, kunnen een groot verschil maken. Op maandag hebben de meeste journalisten nog een volle mailbox. Op woensdag en vrijdag zijn veel mensen vrij. Bovendien staat het weekend al voor de deur en is er wellicht weinig tijd meer om iets met het persbericht te doen. Voor de journalist er dan aan toe komt is het oud nieuws. Beter verstuur je een persbericht dus op dinsdag of donderdag. Einde ochtend is bij ons favoriet omdat je dan in een – als het goed is – lege inbox terecht komt en er genoeg tijd is om met het bericht aan de slag te gaan. Als je dinsdag verstuurt kan je bovendien de hele week nog rappeleren.
5. Connecties
Noem het vriendjespolitiek, maar feit blijft dat mediarelaties altijd meespelen. Een bevriende journalist zal eerder jouw mail openen dan iemand die je niet kent. Helemaal als je de journalist niet bij zijn of haar naam hebt aangesproken. Een persoonlijke benadering werkt altijd in je voordeel. Toch kan een persbericht ook goed scoren wanneer je die onpersoonlijk via een mailprogramma verstuurd. Dat was immers het geval bij het persbericht van AirHelp. Met de betreffende journalist van RTL Nieuws had Suzanne zelfs nog nooit contact gehad. Heb vertrouwen en verstuur dat persbericht!