Begin maart vond de eerste editie van The Self-Made Summit plaats. Dit event wordt georganiseerd door Emilie Sobels, het brein achter Hashtag Workmode – waar wij een werkplek huren – en auteur van de Babe You Got This-boeken. Als ambitieuze vrouwen konden wij natuurlijk niet anders dan naar The Summit gaan. Onderstaande tips gaven de sprekers over zichtbaar zijn.
(Alle foto’s zijn gemaakt door Anouk Fotografeert)
1. Leer van andermans fouten
Een rolmodel kan heel inspirerend werken, maar beter leer je juist van de fouten van anderen. Ook wat PR betreft. Er zijn veel ondernemers die weinig aan PR doen of de media op de verkeerde manier benaderen. Leer daarvan; doe het beter!
2. Vergeet het idee van alle ballen in de lucht
Je kan alles hebben, maar niet allemaal tegelijk. Zo is het ook qua PR-middelen. Er zijn talloze manieren om beter zichtbaar te zijn, zoals bloggen, social media en in de media komen. Maar het is een uitdaging om het allemaal te doen, en zeker om het allemaal tegelijk te doen. Kies daarom het PR-middel dat voor jou het beste werkt. En als dat voor jou social media is, dan betekent dit niet dat je op alle kanalen actief hoeft te zijn.
3. Neem niet van iedereen advies aan
De een zweert bij persberichten. De ander is ‘groot geworden’ door Instagram. Maar wat voor de een werkt, hoeft niet per se voor jou te werken. Al is het alleen maar omdat jij een andere doelgroep hebt. Luister dus niet naar iedereen.
4. Dream big(ger)
It’s only crazy until you do it. Alles kan! Echt! In de media komen lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar het is heus mogelijk. Wij geloven dat iedereen media-aandacht kan krijgen. Je moet alleen op zoek gaan naar een bijzondere invalshoek. En in actie komen natuurlijk. Van stilletjes afwachten is nog nooit iemand in de media gekomen.
5. Omring je met de juiste mensen
Als ondernemer hoef je heus niet alles alleen te doen. Met onze e-course leer je hoe je zelf je PR kunt doen, maar als je het lastig vindt om dit in de praktijk te brengen, kun je ons inhuren voor PR-coaching. Wij helpen je dan met het opstellen van een medialijst en kijken bijvoorbeeld je pitches na. Omring je met de juiste mensen houdt voor ons ook in dat je mediarelaties gaat opbouwen. Volg de journalisten uit jouw medialijst op social media en netwerk met de media op een event (zoals The Summit!).
6. Bouw eerst een community, verkoop daarna
Een mooie tip van Aranka van der Voorden: geef eerst gratis kennis weg, en ga dan pas verkopen. Een goed advies voor elke ondernemer wat ons betreft. Je moet eerst zaaien, voor je kunt oogsten. Zo werkt het ook met PR. Pas na een hele hoop mails zal er een publicatie uitkomen. Wees in een pitch ook niet meteen te commercieel, maar geef vooral gratis kennis weg. Alleen met een win-win krijg je free publicity. Klanten zullen volgen!
7. Vraag op Instagram waarom mensen je volgen
Nog een leuke tip van Aranka: vraag eens op Instagram waarom je volgers je eigenlijk volgen. De antwoorden kunnen verrassend zijn en leiden tot nieuwe inzichten. Super leerzaam! Als mensen ons blijken te volgen voor de praktische PR-tips, moeten we daar misschien meer van gaan posten. Willen ze liever behind-the-scenes Stories? Dan gaat dat op de agenda. U vraagt, wij draaien.
Psst, vul onze enquete in en help ons jou beter te helpen!
8. Post je beste posts weer
Niet iedereen ziet jouw posts op Instagram (of een ander social medium). Dit komt deels door het algoritme en deels doordat mensen natuurlijk niet continu online zijn. De mensen die jou posts wel hebben gezien, zijn het na een half jaar al lang weer vergeten. Dus post je beste posts gewoon weer eens opnieuw! Check je statistieken om te kijken wat jouw beste posts zijn, pas het tekstje een beetje aan, en je kan er weer tegenaan!
9. Stel jezelf af en toe opnieuw voor
In de loop der tijd veranderen je volgers. Mensen ontvolgen en volgen je voortdurend. Niet gek dus om af en toe weer opnieuw jezelf voor te stellen in een post. Een mooie gelegenheid om weer eens goed uit te leggen wat je allemaal precies doet. Stel jezelf ook vooral opnieuw voor als je bedrijf van koers verandert of je nieuwe diensten gaat aanbieden.
10. Plan ‘witjes’
Plan witregels in je contentkalender voor spontane posts of inhakers op actualiteiten. Inhakers zijn momenten waarbij je ‘inhaakt’ op een externe gebeurtenis. Zo kan je relevant zijn en weer top of mind komen bij potentiële klanten, terwijl je zelf geen nieuws hebt. Verandert er bijvoorbeeld een wet over ontslag? Dan kan een arbeidsrechtadvocaat hier een post aan wijden. Deze inhaker zet haar weer in de spotlights, ook al zijn haar diensten niet veranderd.
11. Wees geduldig en kritisch
We willen bijna allemaal te snel tegenwoordig. Een girlboss zijn op je 25ste, miljonair op je 30ste, en na je eerste pitchronde al op de voorpagina van het FD staan. Zo werkt het niet! PR doen kost tijd en is een ongoing process. Word geen eendagsvlieg en geef jezelf wat ruimte om te groeien. Tegelijkertijd moet je kritisch zijn en wel dingen tweaken als het niet lekker loopt. Als geen enkele journalist reageert op jouw mail, is het tijd om wat te veranderen (of hulp in te schakelen).
12. Neem dingen niet persoonlijk
Dit geldt zeker ook voor klanten en mediarelaties. Als ze niet met je willen werken, kan het ook aan andere dingen liggen dan aan jouw persoonlijkheid. Nee horen hoort erbij. Vaak moet je minstens tien journalisten mailen voor er eentje reageert. Laat staan dat ze je willen interviewen! Willen ze dat niet, dan ligt dat niet altijd aan jou of aan je pitch. Het kan zijn dat ze gewoon veel te druk zijn. Je kan dan aanbieden om zelf iets te schrijven (een gastblog). Dat bespaart de journalist veel tijd. Het stuk moet dan wel goed geschreven zijn en mag niet te commercieel overkomen. Mag je niets aanleveren? Heb dan geduld en probeer het een tijdje later gewoon weer.
13. Je weet al heel veel
Wist je dat je eigenlijk al heel veel weet? PR lijkt misschien een vaag begrip en een (media)wereld die je niet begrijpt. Maar grote kans dat je al bezig bent met je PR. Bloggen voor je eigen website is ook zichtbaar zijn en gratis publiciteit genereren. Evenals actief zijn op social media en zelfs de testimonials van je klanten. Wat mediarelaties betreft heb je misschien ook al meer contacten dan je denkt. Pak je LinkedIn er eens bij en kijk wie van je connecties bij een medium werkt. Jackpot!
14. Kies uit kracht
Kies ik vanuit kracht of vanuit angst? En waar komt die eventuele angst vandaan? Goed om eens verder te vragen en beter te kijken naar je angsten. Veel ondernemers vinden het spannend om zichtbaar te zijn, en laten PR liggen vanuit deze angst. Ze denken dat ze niet goed genoeg zijn om in de media te komen, of dat ze arrogant zijn als ze zelf de media benaderen. Maak volgende keer je keuze vanuit kracht. Je bent het waard en een brutaal mens heeft de halve wereld! Bovendien: een goede win-win is ook voor de media en de doelgroep waardevol!
15. Ken je publiek en pas je pitch hierop aan
Pas je pitch altijd aan aan je publiek. Niet alleen de inhoud, maar ook zeker de tone of voice. Je praat anders tegen een journalist van het FD dan tegen een redacteur van Grazia. Wij adviseren dan ook altijd om even de contactpersoon te Googelen die je gaat benaderen. Is het een oudere, grijze man of een jong, vrolijk meisje? Jouw tone of voice kan dan het verschil maken!
16. Maak je meters
Over het algemeen moet je 10.000 uur gemaakt hebben voor je ergens een expert in bent. Ga dus niet te snel en maak je uren, voordat je echt resultaat kan verwachten. Hetzelfde geldt voor werken aan je PR. Daar wordt je niet in een nacht goed in! Maar je kunt wel oefenen, en je zult zien dat het steeds makkelijker gaat. Meters maken is het enige dat gaat helpen.
17. Waar wil je om bekend staan?
Hoe wil je bekend staan? Ga daarover posten! Creëer je eigen personal brand door specifieke content die je deelt, en ga zo bekend staan om de dingen waarom je bekend wilt staan. Mensen zullen aan je denken en je weten te vinden als ze je nodig hebben. Dat is ook het grote voordeel van social media. Je kan zelf de wereld insturen wat je wilt dat mensen van je zien, en zo je eigen reputatie bepalen.
18. What’s the worst that can happen?
Een goede vraag om jezelf te stellen als je ergens over twijfelt: wat is het ergste dat kan gebeuren? Vaak valt het best wel mee! Waag die sprong. Dus: wat is het ergste dat kan gebeuren als je eens wat journalisten gaat mailen? Nou, misschien dat ze niet reageren of je afwijzen. So what? Dat hoort er bij. Dan mail je gewoon de volgende. Niemand hoeft te weten dat je al 20 media benaderd had voor je een keer in de krant staat.
19. Support each other
De belangrijkste boodschap van The Self-Made Summit: support each other. Aan anderen afzeiken heb je zelf helemaal niets, en zij al helemaal niet. Als we willen dat er meer vrouwen aan de top staan, moeten we elkaar supporten in plaats van wegconcurreren. Tag dus eens een andere ondernemer als je een passend oproepje ziet van een journalist. What goes around comes around. Jij vindt het toch ook tof als iemand jou tipt bij een journalist?