Wakuli

Elke maand vragen we bekende en minder bekende bedrijven naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we Yorick Bruins, co-founder van Wakuli. Zij brengen de koffie van kleine coöperaties direct bij de consument. Eerlijke prijzen en condities voor de boeren, kwalitatief goede koffie voor de consument.

1. Kun je jezelf nog even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Yorick Bruins, 29 jaar, en co-founder van Wakuli. Wij bieden kwalitatief goede koffie aan voor een eerlijke prijs, direct van de boer aan de consument. Klanten kiezen hoe vaak zij verse door ons gebrande koffie door de brievenbus willen ontvangen. Zo zit je nooit meer zonder verse koffie. Afgelopen januari 2019 is Wakuli gelanceerd.

Het idee voor Wakuli ontstond al een paar jaar geleden in Tanzania, waar ik toen onder andere actief was als bedrijfsadviseur voor (koffie)coöperaties. Ik wilde een betere markt voor hen creëren, niet meer vanaf de zijlijn adviseren, maar onderdeel zijn van de oplossing. Mijn compagnon en ik dachten: wij kunnen dit beter, eerlijker.

Met een groep kleinschalige boeren, transporteurs en anderen binnen de keten brengen wij honderd procent transparante eerlijke en kwalitatief goede koffie naar de Nederlandse consument. De wereld koffieprijs ligt op zijn laagste ooit. Met Wakuli betalen wij de boeren veel meer dan andere producenten doen.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat Wakuli zichtbaar is, en partners of consumenten jou weten te vinden?

“Gezien we direct aan de consument leveren, focussen we ons allereerst op onze social media kanalen zoals Instagram en Facebook. We delen daar niet alleen de verhalen van de coöperaties, maar ook het verhaal achter Wakuli. Daarnaast staan we vaak op evenementen en hebben we een referral programma. Onze klanten geven een zak koffie aan een vriend of vriendin, en zij weer aan hun vriend en vriendin. We focussen ons dus op online aanwezigheid om vervolgens de mond-tot-mond-beweging in gang te zetten.”

Wakuli

3. Heb je een PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“We zetten momenteel flink in op actief samenwerken met influencers met een vergelijkbare missie. We zoeken met name naar micro-influencers die passen bij ons merk en onze missie. Wij sturen hen vrijblijvend koffie. Bevalt het ze? Geloven ze in onze missie? Dan kijken we wat voor samenwerking er verder mogelijk is.

Bij de lancering van een nieuw product, zoals onze composteerbare cups in januari, schrijven we in onze ogen relevante media aan. Het is een goed en duurzaam alternatief voor wat er nu voor handen is en bovendien nieuw in Nederland. Zo’n haakje is top om media te benaderen.

We hebben eerder met een advertorial in de Groene Amsterdammer gestaan. We hopen dat daar weer andere publicaties uit voortkomen. Daarnaast proberen we de mensen die de Groene Amsterdammer lezen ook met native advertising te benaderen op bijvoorbeeld sociale media. Zo hebben we een mooie online en offline connectie en kunnen zij doorklikken. En we pakken waar mogelijk het podium om ons verhaal te verspreiden. Ook daar rollen vaak weer publicaties uit voort. Zo stapte na een event een blogger op ons af, die ook nog voor een ander platform schreef. En vanuit daar kregen we weer nieuwe klanten.

Kijk, het is nu eenmaal makkelijker om ons verhaal te delen dan wanneer het zou gaan om een minder sexy product. We hebben het over koffie, iets dat negentig procent van de Nederlanders drinkt. Iedereen weet waar het vandaan komt en wat de impact is. Wij leveren goede kwaliteit. Ik word, nu ik het erover heb, ook weer helemaal enthousiast. Dat maakt het ook veel makkelijker om te pitchen. Zo werkt het ook met de samenwerkingen met de influencers en dat zorgt voor authenticiteit.”

4. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je Wakuli lanceerde?

“Eigenlijk door het gewoon te doen en alles dat we naar buiten brachten te testen. Nalopen hoe een boodschap het online en offline deed. We kijken goed naar welke woorden we kiezen en welk beeldmateriaal we gebruiken. Ik verval bijvoorbeeld snel in vaktermen. Dat is niet de bedoeling om naar buiten te brengen. We zijn op het moment constant bezig met het testen van hoe we dingen verwoorden en wat mensen aanspreekt. We kunnen niet teveel in vakterm praten, veel mensen kennen dat niet. Verder hebben we zoveel verhalen te vertellen, maar het is moeilijk in een duidelijk stukje over te brengen dat we en onze boeren eerlijk betalen, lichter branden, erg vers zijn en kwalitatief goed bonen hebben. En dat door de brievenbus sturen. We moeten keuzes maken en verschillend publiek op verschillende manieren aanspreken.

De Kickstarter-campagne vorig jaar heeft ook bijgedragen aan onze naamsbekendheid. Dankzij dat bedrag konden we onze eerste goede koffie uit Tanzania importeren. Dat is een mooi moment om media-aandacht te genereren. Niet zozeer bij het grote journaal, maar wel op blogs, fora en vakmedia. Inmiddels hebben we al 1500 klanten en merken we dat onze boodschap steeds wijder verspreid raakt.”

5. Wat is de grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Dat is moeilijk te zeggen, veel publicaties zijn echt niche. Al is de vakbladpublicatie in Koffietcacao, wel erg mooi.”

Wakuli

6. Wat is jouw grootste PR-faalmoment, of ‘leermoment’?

“In het begin communiceerden we nog wel eens top down. Over hoe wíj de wereld willen verbeteren. Maar eigenlijk willen wij met zijn allen een beweging in gang zetten, we willen de aanjager zijn van een verandering in traditie in plaats van tegen de schenen van andere merken aanschoppen en op een belerende toon zeggen: jullie doen dit niet goed.

We willen minder belerend zijn, een van de eerste zijn en mensen met ons mee krijgen daarin. Onze boodschap positief insteken en zo meer mensen aan boord krijgen. En hiermee hopelijk ook andere mensen inspireren iets in gang te zetten en iets te proberen te veranderen. Of dat nu de koffie industrie is of daarbuiten.”

7. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk media mogen jou wakker bellen?

“Elke lokale, regionale en nationale krant mag ons wakker bellen. Tot aan Trouw, Volkskrant en het NRC om ervoor te zorgen dat heel Nederland betere en eerlijke koffie gaat drinken. Ja, doe ons maar een dubbele pagina op zaterdag in de Volkskrant.”

8. Welk PR-middel (blogs, social, persbericht, interviewpitch, gastblog, etc.) vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Persoonlijk spreek ik het liefste live op events op een podium voor een groep. En persberichten bij de lancering van een nieuw product. Wat je mij echt nóóit zult zien doen, is vloggen! Laatst stond ik in de koffievelden in Mexico te vloggen. Dat is nooit gepubliceerd. Laat mij maar een blog schrijven zodat ik er nog een nachtje over kan slapen en het daarna kan bijschaven.”

Yorick Bruins in het kort:

  • Leeftijd: 29
  • Gaafste publicatie tot nu toe: Koffietcacao
  • Instagram: Wakuli
  • Website: Wakuli.com