Zichtbaar zijn en zo meer naamsbekendheid krijgen staat op de to-do-list van menig ondernemer. Veel ondernemers weten echter niet hoe ze beter zichtbaar kunnen zijn of vinden het eng om hun zichtbaarheid te vergroten. Daarom delen we zeven laagdrempelige manieren om dit alsnog voor elkaar te boksen!
1. Schrijf een blog
Het schrijven van een blog vergroot je zichtbaarheid direct. Een blog is een ideaal middel om je kennis te delen, en daarmee die expertstatus te claimen. Deel je blog vooral op je social mediakanalen voor maximale exposure. Je kan een blog prima meerdere keren delen op social media, op meerdere kanalen. Neem nu deze blog met zeven manieren. Focus in de caption (het bijschrift) telkens op een andere tip, en je bent weer zeven social media-posts verder. Dit betekent zeven keer exposure met dezelfde blog. Doe dit dan niet in een week, maar verspreid de posts over een langere periode. Anders ga je mensen vervelen.
2. Post vaker op social media
Je kunt natuurlijk ook andere dingen dan je blogs delen op social media. Denk aan foto’s van je werkplek, een leuke afspraak of een event waar je bent geweest. Neem je volgers mee ‘behind the scenes’ met Instagram Stories. Je mooiste foto’s deel je op je feed. Afhankelijk van je doelgroep natuurlijk, want Instagram is niet voor iedereen. Check dus goed op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is. LinkedIn? YouTube? Facebook? Of misschien wel Pinterest? Zeker YouTube en Pinterest zijn hot! Mensen gebruiken deze kanalen tegenwoordig als zoekmachines, dus ook oude content op deze media blijft goed gevonden worden. Handig om top of mind te blijven zonder telkens iets nieuws te hoeven posten.
3. Benader de media
Zichtbaar zijn op je eigen kanalen is een goed begin. Je kunt hier vandaag nog mee beginnen, zelf bepalen wat je post en je bent niet afhankelijk van anderen. Het nadeel is echter dat het minder sterk is om je eigen bedrijf te ‘promoten’ dan dat anderen dat voor je doen. Daar komen ‘earned’ media om te hoek kijken. Publiciteit die je moet verdienen! Maar hoe kom je dan in de krant of hoe zorg je ervoor dat je wordt geïnterviewd door een mooi (online) magazine? Pitchen is het toverwoord. Zoek de juiste contactpersonen bij relevante media en benader hen met een mailtje. Hierin leg je uit wat je de doelgroep kunt bieden. Kan je tips geven? Heb je een bijzonder verhaal te vertellen? Of kan je een bijzondere visie geven op een actualiteit? Vertellen over je bedrijf is niet genoeg.
4. Schrijf een gastblog
Veel journalisten hebben het druk. Grote kans dat ze daarom openstaan voor gastblogs. Een gastblog is een blog die je zelf schrijft en die gepubliceerd wordt in bijvoorbeeld een online magazine als VIVA of WorkJuice. Mocht een journalist je pitch afwijzen wegens drukte, dan kun je dus aanbieden om zelf iets aan te leveren. Een gastblog dus! Maak je idee concreet, zodat de journalist goed kan beoordelen of de gastblog geschikt is. Na akkoord kruip je in de pen en schrijf je een niet-commercieel stuk, bijvoorbeeld een stappenplan voor marketing, als jij een freelance online marketeer bent. Hiermee claim je autoriteit en doordat jouw naam bij het artikel staat, zullen lezers jou weten te vinden als ze met de uitvoering van het stappenplan hulp kunnen gebruiken.
5. Verstuur een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is ook een manier om zichtbaar te zijn. Mail is zeker niet dood! Sterker nog, het middel wordt weer volop gebruikt om on top of mind te blijven. Daar waar social mediakanalen als Facebook gebruikers verliezen en je op Instagram afhankelijk bent van algoritmes, is mail een vrij direct communicatiemiddel. Je kunt mensen er 1-op-1 mee benaderen en retargetten als je ziet dat ze je mail openen of juist niet. Super handig! Blijf on top of mind en verstuur sowieso een keer per maand een nieuwsbrief. Vul deze vooral met nuttige tips en nieuws, aangevuld met wat commerciële call-to-actions. Als jouw nieuwsbrief barst van de commerciële content, zullen lezers ’m niet meer openen. Balans is key! Voorkom ook dat je funnels creëert die er te dik bovenop liggen. Zijn wij zelf enorm allergisch voor.
6. Merchandise
Geef je klanten, volgers of andere geïnteresseerden eens een cadeautje. Leuk voor hen en leuk voor jou! Tenminste, als je er je logo op zet. Denk aan een stevige canvas-tas, een mooi notitieboekje of zelfs een doodgewone pen. Elke keer als jouw klant het product gebruikt, zal die weer even aan jou denken. Een goede manier om top of mind te blijven dus. Maar don’t over-do it. Een bontgekleurde rugzak met jouw logo erop kost veel geld om te laten maken en zullen mensen waarschijnlijk niet snel gebruiken. Zorg er dus echt voor dat het toffe producten zijn waar mensen daadwerkelijk mee gaan lopen. Dan pas krijg je wandelende reclameborden!
7. Netwerken
Onze zichtbaarheid vergroten doen wij voor onszelf en onze klanten vooral online. Maar vergeet ook zeker offline niet. Ook in ‘de echte wereld’ liggen veel kansen om jezelf te laten zien. Neem nu een standaard event of netwerkborrel. Je zult versteld staan hoeveel mensen zich voorstellen zonder de naam van hun bedrijf te noemen. Terwijl het toch een zakelijke gelegenheid is!? Stel jezelf dus altijd even voor – liefst met kaartje. Iedere keer dat je je naam kunt noemen is er een. Je hand opsteken op een event is dus ook altijd een goed idee. Heb je meteen de aandacht van de hele zaal. Laat je angsten even voor wat ze zijn en get out there!