Pitch

Waar begin je als je de tone of voice voor je merk bepaalt? Wat betekent het eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? Een tone of voice is onderdeel van je merkidentiteit. Natuurlijk sluit je aan bij je doelgroep, maar blijf jezelf. Aan de hand van voorbeelden bepaal je de tone of voice voor jouw bedrijf.

Betekenis van tone of voice

Een tone of voice is de manier waarop je je klanten aanspreekt. De tone is het deel dat je afstemt op je publiek. Bijvoorbeeld zinslengte en of je wel of geen bulletpoints gebruikt. De tone pas je aan de tekst aan. In een vacaturetekst gebruik je bijvoorbeeld sneller bulletpoints, terwijl je dat in een nieuwsbrief minder snel doet. 

De voice is het onderdeel dat hetzelfde blijft. Bijvoorbeeld: gebruik je de je- of u-vorm? Is een Engels woord tussendoor oké of echt not done? Wel of geen woordgrapjes? Als je hier niet eentonig in bent, creëer je verwarring bij je doelgroep en verlies je je geloofwaardigheid. Als je je tone of voice bepaalt, bedenk dan welke emotie je wilt overbrengen. Ga voor degene die past bij het karakter van je merk. De Albert Heijn positioneert zich als autoriteit van de supermarkten – bij de AH vind je altijd goed eten. Dus de zin “dat is het lekkere van Albert Heijn” draagt daaraan bij.

Voorbeeld van een tone of voice flop

De Gemeente Lelystad maakte de fout om hun tone of voice volledig aan te passen. Het idee erbij was begrijpelijk: ze wilden niet stoffig overkomen, maar aansluiten bij jongeren voor wie hun brief bedoeld was. Met die brief wilden ze jongeren zonder diploma’s of werk aan werk helpen. De tekst die ze gebruikten, sloeg volledig de plank mis. De brief met titel “Yo tjappie, alles chill” en zinnen als “wil je money in the bank” waren eerder stereotyperend dan motiverend.

De onderdelen waarmee je je tone of voice bepaalt

Allereerst moet je weten wat je merkidentiteit is. Wat is je missie en visie? En hoe wil je overkomen bij je klanten? Voeg daar ook je tekstdoel aan toe. Als je je (potentiële) klanten wilt activeren, gebruik je korte zinnen. Wil je informeren? Dan pas je langere zinnen toe.

Tot slot is het kanaal waarmee je je boodschap verspreidt ook een belangrijk onderdeel. Hiermee beslis je bijvoorbeeld hoe lang of kort je zinnen zijn en welke woorden hierbij passen. Er is geen goed of fout bij het bepalen van de tone of voice van je bedrijf, zolang het logisch is bij je merk en je boodschap bij je doelgroep overkomt.

Tone of voice voorbeelden

Een tone of voice is heel herkenbaar. Denk maar aan de ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, waarmee ze in hun teksten vooral hun service en expertise laten zien. De tone of voice van scheermesjesmerk Gillette focust op zelfverzekerdheid. “Kom scherp voor de dag” geeft aan dat je goed je dag begint én het is een leuk woordgrapje. 

Andere tone of voice voorbeelden met een duidelijke emotie, zijn:

  • Apple: minimalistisch en innovatief
  • Coca-Cola: positief en verbindend
  • Dove: empowerment en zelfvertrouwen

Soorten tone of voice

Je hebt verschillende soorten tone of voices. Die geven je richting als je niet zo goed weet waar je moet beginnen. 

  • Informeel vs. formeel
  • Vriendelijk vs. autoritair
  • Speels vs. zakelijk
  • Respectvol vs. bijdehand
  • Enthousiast vs. feitelijk

De juiste tone of voice doorvertalen

Nu weet je hoe je een tone of voice moet voor je bedrijf moet bepalen. Je woordenschat blijft consistent in alle teksten, of het nu gaat om een persbericht, campagne, nieuwsbrief of op je website. Een duidelijke tone of voice versterkt je PR. Hier meer over weten? Neem contact met ons op.