Pitchen is het toverwoord in PR. Een goede pitch overtuigt zelfs de meest kritische journalist. Maar hoe stel je zoiets nou op? Wij geven je een paar handige pitch tips!

Wie onze workshop of e-course heeft gevolgd, weet dat we het vaak hebben over ‘pitchen’. ‘Pitch een gastblog bij de media’ of ‘verstuur je persbericht met begeleidende pitches’. Heb jij nu geen idee wat we bedoelen? Of wil je graag meer leren over succesvol pitchen? Lees dan vooral door voor goede pitch tips.

Wat is pitchen?

Heel begrijpelijk als je niet helemaal snapt wat pitchen is. Wij hadden zelf ook geen idee toen we jaren geleden in de PR-wereld begonnen. Maar oefening baart kunst, zo blijkt. Inmiddels weten we maar al te goed wat pitchen is, hoe belangrijk een goede pitch is, en hoe je zo’n pitch opstelt.

Betekenis pitch

Je kent het woord pitch waarschijnlijk wel van de ‘elevator pitch’. Oftewel een korte boodschap of presentatie, waarbij in circa een minuut duidelijk moet worden wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Pitchen in PR is eigenlijk net zoiets. In een mailtje moet je de journalist kunnen overtuigen iets over jou of jouw bedrijf te publiceren. Dat kan een gastblog of persbericht zijn, maar een ‘interviewpitch’ kan ook leiden tot – jawel – een interview.

Waarom is pitchen zo belangrijk?

Een goede pitch is goud waard, zeker in PR. Verstuur jij namelijk een persbericht of gastblog zonder overtuigende begeleidende mail? Grote kans dat de journalist dan niets met jouw bericht doet. Een persbericht of gastblog is op zichzelf niet altijd overtuigend genoeg. Met een goede pitch kan je een brug slaan tussen het persbericht of de gastblog en de journalist. Waarom zou de journalist iets hiermee moeten doen? Dat vertel jij in je pitch!

Hoe is een goede pitch opgebouwd?

Begin je pitch allereerst altijd met een persoonlijke aanhef. Denk: ‘Beste Ellen’ en niet ‘Beste journalist’. Journalisten zijn ook mensen, en ook zij waarderen het als ze met hun naam worden aangesproken. Kleed je boodschap vervolgens een beetje in. Op een netwerkborrel probeer je ook niet in de eerste zin je product te verkopen. Begin je pitch dus bijvoorbeeld met de aanleiding van je mail. Heb je bijvoorbeeld gezien dat deze journalist vaker schrijft over sieradenwebshops? Dan is dat een mooie binnenkomer om je eigen sieradenwebshop aan het licht te brengen.

Zorg voor een win-win

Misschien wel het belangrijkste aan een pitch: zorg dat je aanstuurt op een win-win. Dus niet alleen ‘wat heb ik te halen?’ maar ook ‘wat heb ik te brengen?’ Een mailtje met daarin de ‘pitch’ dat je graag geïnterviewd wilt worden over je sieradenwebshop, is geen goede pitch. Leg in plaats daarvan uit waarom het relevant is jou te interviewen over jouw sieradenwebshop. Bied gratis kennis aan. Jij bent waarschijnlijk expert wat sieraden betreft (of wat jouw vakgebied ook is).

Voorbeeld pitch

Hieronder een voorbeeld van een goede pitch:

“Beste Ellen,

Kerst komt er weer aan! Oftewel: de tijd van cadeautjes. Omdat ik zag dat je vaker schrijft over sieradenwebshops, benader ik je graag voor het volgende.

Met mijn webshop XXX verkoop ik handgemaakte sieraden uit Ecuador. De sieraden zijn allemaal ecofriendly gemaakt door vrouwen die een eerlijk loon krijgen.

Omdat [het medium waarvoor Ellen schrijft] zich richt op modieuze, reislustige vrouwen, hoopte ik dat we wat voor elkaar konden betekenen.

Graag geef ik jullie doelgroep tips over het vinden van het juiste sieraad als kerstcadeau. Ik zou een gastblog kunnen aanleveren over dit onderwerp, maar ik vertel ook graag over het vinden van ecofriendly kerstcadeaus. Of wellicht kan je mijn webshop noemen in een breder artikel over (ecofriendly) kerstcadeaus?

Ik hoor graag!

Groet NAAM”

Last but not least

Denk je nu: ‘ah fijn, ik kopieer bovenstaande tekst en stuur deze pitch naar mijn hele medialijst?’ Think twice! De kracht van een goede pitch zit ‘m nu net in het persoonlijke. Per journalist en per medium pas je de pitch dus aan. Zo zorg je voor maximale relevantie en een dus zo hoog mogelijke slagingskans. Succes!