Hoe wij in 2018 50x gratis in de media kwamen (en wat de waarde daarvan is)

Nieuwsbrief

Gevalletje: practise what you preach! Want we leren anderen heel graag hoe ze meer free publicity voor zich kunnen creëren, maar dan is het wel zo geloofwaardig als we onze lessen zelf ook toepassen. We kwamen in 2018 meer dan 50 keer gratis in de media. Hoe kregen we dit voor elkaar? En belangrijker: wat leverde dat op? 

Van Metro, VIVA en Marie-Claire tot AD, Frankwatching en Telegraaf. Het jaar 2018 was voor ons fantastisch op PR-gebied: samen en apart kwamen we in totaal meer dan 50 keer in de media. Voor Snappr (voorheen PR-cursus.nl), Female Workation, maar ook voor onze eigen blogs (Reisdoc.nl en Vrije Meid). En dat zonder geld uit te geven! Benieuwd hoe wij al die free publicity wisten te krijgen? Dat gaan we je in deze blog vertellen!

Iedereen kan gratis in de media komen

Toegegeven: als PR-adviseurs hebben wij natuurlijk een streepje voor ten opzichte van andere ondernemers. Wij weten als geen ander hoe je ervoor kunt zorgen dat je gratis in de media komt. Maar ook jij als ‘gewone’ ondernemer kan dit leren. Het is geen rocket science, je moet alleen weten hoe het werkt en dit ook toepassen. Bovendien hebben wij als PR-experts natuurlijk een reputatie hoog te houden. Door zelf vaak in de media te komen, laten we zien dat we het kunstje nog steeds kunnen en behouden we onze autoriteit.

Zorg voor een expertstatus

Dat is ook meteen een mooie reden om ‘aan PR te doen’: in de media komen geeft je een expertstatus. Wie geïnterviewd wordt door een krant of zijn verhaal mag doen in een mooi magazine, lijkt ertoe te doen. Dit betekent echter niet dat je heel bijzonder of speciaal moet zijn om free publicity te kunnen krijgen. Wij geloven dat iedereen in de media kan komen en dat iedereen er baat bij heeft.

Wees pro-actief

In de media komen is niet een kwestie van succesvol zijn en wachten tot de Telegraaf belt. Je kan heel veel zelf doen, ook als je nog niet zolang bezig bent. Sterker nog, PR kan je juist enorm helpen als je net voor jezelf begint. Dan kan je die gratis publiciteit natuurlijk goed gebruiken. En wist je dat PR ervoor zorgt dat mensen sneller doorklikken naar jouw bedrijf en bereid zijn om meer te betalen voor jouw producten of diensten?

En dan: hoe begin je?

Terug naar de praktijk: hoe kan je beginnen aan je PR? Hoe kan je er zelf voor zorgen dat je vaker gratis in de media komt?

Gastbloggen

Wij zijn groot fan van gastblogs. Dit zijn blogs die je niet schrijft voor je eigen website, maar voor de site van een ander. Liefst een groot medium natuurlijk! Maar je kunt ook klein beginnen. Misschien heeft je werkplek of beroepsvereniging wel een site waar je voor mag schrijven. Of kan je een gastblog aanleveren bij een online magazine over vrouwelijke ondernemers. Vergeet ook de (online) vakbladen niet.

Overigens lopen media nooit echt te koop met het feit dat zij gastblogs plaatsen. Je moet dus zelf de stoute schoenen aantrekken en zelf mailen met een idee. Als het medium enthousiast is kun je aan de slag. Anders schrijf je misschien voor niets. Je kunt ook eerst een blog schrijven en dan aanbieden. Zo laat je beter zien wat je te bieden hebt. En wil een medium jouw gastblog niet plaatsen, dan kun je deze elders aanbieden of alsnog op je eigen website plaatsen. Houd wel goed rekening met de doelgroep. Een blog moet altijd geschreven worden met een bepaalde doelgroep voor ogen. Je kunt een blog dus niet zonder meer bij talloze verschillende media aanbieden. Bovendien plaatsen media vrijwel altijd alleen exclusieve content.

Wil jij het groter aanpakken en bloggen voor bijvoorbeeld Metro? Stuur dan vooral eens een lezerscolumn in. Metro plaatst elke dag een lezerscolumn in het dagblad. Mooie kans op gratis publiciteit!

Geïnterviewd worden

Ben jij niet zo’n schrijver? Dan word je vast liever geïnterviewd. Tja, dat willen we allemaal wel. En gelukkig is het mogelijk, ook als je geen beroemde ondernemer bent. Denk maar aan de rubrieken in de krant, bijvoorbeeld de geldrubriek van AD. Zij interviewen elke week een ‘normaal’ iemand over inkomen en carrière. Een mooie kans om je bedrijf te laten zien en voor niemand te hoog gegrepen. Tip: kijk even in de krant welke journalist een desbetreffende rubriek verzorgt, en zoek de contactgegevens van de betreffende journalist op om deze te benaderen met jouw pitch.

Onderschat ook niet de kracht van lokaal. Voor nationaal nieuws ben jij misschien (nog) niet succesvol genoeg, maar in jouw regio ben je misschien wel een opvallende persoonlijkheid. Hup, pitchen dus! Van afwachten is nog nooit iemand bekend geworden. Zoek rubrieken waar jij inpast en benader de betreffende journalist.

Lijstjes en awards

Last but not least moet je ook lijstjes en awards niet vergeten. Hoewel het natuurlijk toffer is om te worden opgegeven voor een ander (dank VIVA!), kan je je voor veel lijsten zelf nomineren. Je moet dan wel nog worden uitgekozen uiteraard, maar wie niet waagt wie niet wint. Denk aan de VIVA400, Sprout Challenger 50 en de Duurzame 100. Ook in jouw regio wordt er misschien wel een ondernemer van het jaar-verkiezing gehouden!

De waarde van PR

Hartstikke leuk, maar wat is nu de waarde van al die mediapubliciteit? De belangrijkste waarde van PR schuilt hem in zichtbaarheid en reputatie. Je krijgt simpelweg meer bekendheid en autoriteit door vaker in de media te komen. Mensen denken simpel gezegd dat je succesvol bent als een krant of tijdschrift over jou schrijft. Maar bekendheid en autoriteit is natuurlijk lastig te meten. Daarom wordt in de PR-wereld vaak gesproken over mediawaarde. De mediawaarde staat gelijk aan de advertentiewaarde, dus wat je zo betalen voor een soortgelijk stuk als je zou adverteren.

Free publicity vs. adverteren

Het verschil tussen adverteren en PR is echter dat je voor PR niet betaalt, en daar zit nu ook net de extra kracht van PR ten opzichte van adverteren, vinden wij. Het feit dat iemand anders over jou schrijft, en niet dat je zelf betaalt om in de media te komen, maakt PR zo waardevol. Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good. Kortom, betaald in de media komen is geen kunst, maar gratis in de media komen wel!

Nog meer waarde

Los van de advertentiewaarde (waar wij niet zo’n fan van zijn) kan je nog naar een heleboel andere dingen kijken. Er zijn talloze factoren die de waarde van een mediapublicatie bepalen, zoals de grootte van het stuk, hoe vaak jouw bedrijf erin wordt genoemd, of er een linkje in zit (= extra bezoekers op jouw website), hoe positief het artikel is, en natuurlijk hoe relevant het medium is. De Telegraaf lijkt altijd een goed idee, maar als jouw doelgroep deze krant niet leest, heb je eigenlijk weinig aan deze publiciteit. Een kleiner medium dat veel relevanter is, is dan veel waardevoller.

Iedereen kan in de media komen, je moet alleen weten hoe het moet. Niet alle media-aandacht is even interessant, dus lees je in en creëer de free publicity met de meeste waarde voor jouw bedrijf.

Starten met jouw PR? Volg onze e-course en kom vaker gratis in de media! Liever meteen aan de slag? Check onze 1-op-1-begeleiding.