Gratis publiciteit is natuurlijk top voor jouw bedrijf, dienst of product. En laat dat nu helemaal ons ding zijn! PR is all about free publicity. Wij tippen je 19 manieren om gratis publiciteit te krijgen.

1. Persbericht

Het persbericht is het bekendste middel om gratis publiciteit te vergaren. Het doel van een persbericht is de media op de hoogte brengen van jouw nieuws, in de hoop dat zij er iets over publiceren. Volg je deze negen stappen voor het schrijven van een goed persbericht, dan zal jouw persbericht zeker gepubliceerd worden en dus gratis publiciteit opleveren.

2. Geïnterviewd worden

Een van de beste en meest relaxte manieren om gratis publiciteit te krijgen: geïnterviewd worden. Dit kost je zelf relatief weinig moeite en het is enorm geloofwaardig. Tijd om te gaan pitchen! Ga op zoek naar rubrieken bij bepaalde media of speel in op de actualiteit door te ‘news jacken’.

3. Gastbloggen

Wanneer je mag bloggen voor een mooi medium, noemen we dit gastbloggen. Zo bloggen wij regelmatig voor Frankwatching. Dit levert ons bereik, bekendheid en autoriteit op. Veel online magazines staan open voor gastblogs. Een ideale manier om je expertise te delen!

4. Een influencer die over jou post

Influencers zijn ‘de nieuwe media’. Het is dus niet alleen fijn als een grote krant over jou schrijft, maar ook als een influencer jouw naam noemt. Of iets post over jouw product. Help het lot een handje en stuur jouw product op naar influencers. Kijk wel altijd goed of de influencer bij jouw merk past, en of de deal gelijkwaardig is (anders komt er waarschijnlijk alsnog budget bij kijken). Groot, groter, grootst is lang niet altijd van het belangrijkste bij het zoeken van de juiste influencer.

5. Spreken op een event

Letterlijk je podium pakken levert gegarandeerd publiciteit op. Je bereikt zo een zaal vol mensen en zal worden gezien als thought leader. Ideaal om jouw naamsbekendheid en autoriteit te vergroten (mits je relevante evenementen kiest). Bekende sprekers krijgen zelfs betaald om op het podium te staan. Al ben je als beginneling natuurlijk al blij met de bijkomende gratis publiciteit.

The Selfmade Summit

The Self-Made Summit

6. Bloggen

Dit heb je helemaal zelf in de hand. Je kun vandaag nog een blog voor je eigen website schrijven. Misschien ga je wel viral! Een ideale manier om gratis publiciteit te krijgen. Al is het natuurlijk sterker als anderen over je praten, of als je mag gastbloggen voor een groter medium.

7. Vloggen

Net als bij bloggen heb je dit zelf in de hand. Dus pak die camera en start met vloggen. Je kunt ook in een ‘gewone’ video jouw kennis delen, en zo publiciteit genereren voor jezelf en jouw bedrijf. Deel de video vooral op Linkedin, daar worden nog niet veel video’s gedeeld. Zo val je extra op. Vind je het toch wat spannend? Start dan met Instagram Stories, dan zijn je video’s na 24 uur weer weg en kun je langzaam wennen aan de camera.

8. Social media

Jouw eigen social mediakanalen behoren ook tot jouw ‘owned media’. Je kan hier posten wat jij wilt en bent dus niet afhankelijk van anderen. Behalve dan van het algoritme van Facebook en Instagram. Maar social media is zeer geschikt om jezelf te laten zien en top of mind te komen en blijven bij jouw doelgroep.

9. Genoemd worden in een artikel

Je hoeft niet altijd geïnterviewd te worden om genoemd te worden in een artikel. Soms sta je zelfs vermeld in een lijstje zonder dat je daarvoor hebt gepitcht. Hoe fijn!? Zorg dat je goed zichtbaar en vindbaar bent en journalisten zullen jou ook uit zichzelf weten te vinden. Daar helpen bloggen en je social media kanalen weer goed bij!

10. Je naam noemen in een volle zaal

Stel altijd een vraag op een event. Dit is een ideale kans voor gratis publiciteit. Noem je naam en bedrijf, de vraag doet er niet eens toe. Zo hoort een volle zaal van jouw bestaan en zullen de mensen die jouw hulp wel kunnen gebruiken je weten te vinden.

Onze PR-workshop

11. Klanten die met jouw merchandise lopen

Helemaal gratis is deze tips niet, maar levert je op de lange termijn wel veel op. Plus: het hoeft niet veel te kosten! Geef je klanten, volgers of andere geïnteresseerden eens een cadeautje met jouw logo erop. Leuk voor hen en leuk voor jou! Denk aan een mooi notitieboekje of zelfs een doodgewone pen. Elke keer als jouw klant het product gebruikt, zal die weer even aan jou denken.

12. Jouw logo op een tas of shirt

Over merchandise gesproken: mensen, en dat hoeven niet eens alleen klanten te zijn, die ergens wandelen met een tas of shirt met jouw logo erop? Dat zijn wandelende reclameborden! Het is een effectieve manier om gratis zichtbaar te zijn. Loop uiteraard zelf ook altijd met de tas rond.

13. Verstuur een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is ook een ideale manier om zichtbaar te zijn. Mail is zeker niet dood! Sterker nog, het middel wordt weer volop gebruikt om on top of mind te blijven. Vul deze met allerlei tips en nieuwtjes, aangevuld met wat call-to-actions en de ontvangers klikken zó door naar jouw site.

14. Win een award

Er is bijna niets nieuwswaardiger dan het binnenslepen van een award. Media schrijven vaak over awards, en welke ondernemer die heeft gewonnen. Zelf kun je dit nieuws ook nog naar buiten brengen via een eigen persbericht of pitch. Ook een nominatie is al veel waard! Vorig jaar werden wij genomineerd voor de VIVA400 en dat leverde ons veel gratis publiciteit en autoriteit op.

15. Netwerken

Je zichtbaarheid vergroten kan gemakkelijk online. Maar vergeet ook zeker offline niet. Ook in ‘de echte wereld’ liggen veel kansen om jezelf te laten zien. Neem nu een standaard event of netwerkborrel. Iedere keer dat je je naam en bedrijf kunt noemen is er een. Wellicht ben jij de dan eerste aan wie ze denken als ze ooit een dergelijke dienst of samenwerking nodig hebben!

Nieuw product lanceren

Persevent lancering

16. Een (pers)event organiseren

Een persevent is een uitgelezen kans om de pers bekend te maken met een nieuw product of een nieuwe dienst. Bij een persevent kun je aan verschillende dingen denken, zoals een perslunch, een persdiner of een perstripje. Of een speciale blik achter de schermen. Er zijn genoeg manieren om de pers te ontmoeten en kennis te laten maken met jouw bedrijf zodat zij daarover publiceren. En, twee vliegen in één klap: je hebt een goede reden om een persbericht uit te sturen.

Lees ook: Nieuw product lanceren? 6 PR-tips voor je persevent

17. Een eigen interviewrubriek starten

Bloggen is ontzettend nuttig. Dat hoeft niet alleen over jouw bedrijf te gaan. Denk ook eens aan het interviewen van andere ondernemers. Dat geeft extra diepte aan jouw blog en de interviewkandidaten zullen ook vol trots het resultaat via hun eigen kanalen delen. Dubbel publiciteit!

18. Jouw klanten aan het woord laten

Testimonials waarin jouw klanten hun ervaringen over jou delen, zijn super waardevol. Het straalt autoriteit en professionaliteit uit. ‘Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good’, weet je nog? Deze aanbevelingen kun jij vervolgens weer delen via social media of in een nieuwsbrief.

19. PR-stunt

Een goede PR-stunt kan viral gaan en zich als een olievlek over het internet verspreiden. Door middel van een ludieke actie die inhaakt op de actualiteit, bereik jij jouw doelgroep op een unieke en positieve manier die blijft hangen. Al met een klein budget kun je een humoristische PR-stunt maken. Dat kan online en offline. Vergeet ook niet de pers van te voren op de hoogte te brengen. Belangrijk hierbij is wel: een goede voorbereiding en een goed idee zijn hierbij het halve werk!