Pieter Pot

Elke maand vragen we bekende en minder bekende bedrijven naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we Jouri Schoemaker. In maart 2019 lanceerde hij met compagnon Martijn Bijmolt de eerste verpakkingsvrije bezorgdienst Pieter Pot en haalde de landelijke media.

1. Kun je jezelf even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Jouri Schoemaker, 28 jaar, en samen met Martijn Bijmolt afgelopen maart Pieter Pot opgericht, toen nog onder de naam Puur Bezorgd. We studeerden allebei in Delft en woonden daarna een tijd samen in Rotterdam. Het ondernemende zit er bij mij heel erg in, ik heb al eerder een startup gehad, maar ik wilde wat nieuws doen om bij te dragen aan een betere wereld. Het idee voor Pieter Pot ontstond tijdens het vak Build Your Startup voor mijn master Industrieel Ontwerpen. Ik geloof dat je verliefd moet worden op een probleem. Als het probleem er echt is, kun je daarna verschillende oplossingen valideren en houd je het vol totdat je de juiste oplossing hebt gevonden. We hadden twee ideeën: Lokaal Bezorgd en Puur Bezorgd. Lokaal Bezorgd zou lokale producten bezorgen. Bij Puur Bezorgd was het idee: verpakkingsvrij, maar geen moeite. Puur Bezorgd kreeg direct veel conversie, het ging heel hard. Binnen een paar maanden haalden we al het landelijke nieuws.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat Pieter Pot zichtbaar is, en partners of klanten jou weten te vinden?

“Ik kom net uit een live pitch bij BNR Radio, dat is businesswise heel slim. Verder is mijn ervaring dat de media elkaar allemaal volgen. Dus als je ergens een publicatie weet te vergaren, gaat het balletje rollen. Al zou ik het geen tactiek of strategie noemen, je bent er nog altijd afhankelijk van of het door andere media wordt opgepikt. Bij Pieter Pot is het gaan rollen nadat de Wereld van Morgen (van de ASN Bank) over ons schreef, via een bevriende journalist. Naar aanleiding van dat artikel belde het AD. Daarna belde RTL Z, of ze diezelfde dag nog konden filmen. RTL Nieuws zond dat item uiteindelijk ook uit. Maar ik had nooit verwacht dat het zó zou lopen, dat was gewoon bijzonder. Het was komkommertijd en ik snap dat Pieter Pot likeable is, maar we hadden toen pas een paar honderd klanten. En toch bereikten we het landelijke nieuws.”

3. Heb je een PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“Nee, ik ben er bij Pieter Pot verantwoordelijk voor, maar ben heel erg lean en het gewoon gaan doen. Het was, toen we nog Puur Bezorgd heette, ook niet direct de bedoeling dat we zoveel media-aandacht zouden krijgen. We wilden eerst rebranden naar Pieter Pot en daarna pas de media opzoeken. Toen RTL aanklopte twijfelden we: doen of niet doen? Maar die kans kun je niet laten schieten.

Door eerdere ervaringen weet ik wel hoe de pers werkt. Zoals op tijd persberichten sturen en exclusiviteit aanbieden. En de media volgen elkaar dus weer. Ik heb een medialijst; een excel-bestand met namen en gegevens.

Ik houd me veel bezig met de PR, vooral als je het verweven ziet met marketing. Ik doe elk interview en zit overal bovenop. Nu ook weer met alles rondom de crowdfunding. Het is een leuk, maar een groot takenpakket.”

Pieter Pot

4. Het klinkt alsof jij de waarde van PR goed weet in te schatten?

“PR is onmisbaar. Als startup beschik je niet over de grote budgetten voor flinke marketingcampagnes. Via PR kun je alsnog veel mensen bereiken. Dankzij alle voorgaande ervaringen weet ik dus wat ik moet doen, plus het is geen rocket science. Mijn partner zegt: ‘doe jij dat maar, doe ik de back end.’ Ook hij beseft hoe belangrijk zichtbaarheid is.”

5. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je Puur Bezorgd lanceerde?

“Dat was dus gewoon gaan. We waren bezig met de lanceringsstrategie toen RTL onverwachts aanklopte.

Het interessante is dat de gewenste media-aandacht voor onze crowdfunding en stuk lastiger te genereren is. Omdat we bij RTL en RTL Z al in het nieuws zijn geweest, is de crowdfunding an sich voor media minder relevant. En het is ook niet per se nieuwswaardig, we moeten op zoek naar een nieuwe invalshoek. Bijvoorbeeld dat we landelijk gaan uitrollen.”

6. Ben je zelf persoonlijk ook bezig met PR?

“LinkedIn werkt voor mij persoonlijk heel goed. Mijn berichten worden veel geliked en geshared, ik heb geloof ik een hoge gunfactor. Dat heeft ook zeker een bijdrage gehad in de aandacht voor Pieter Pot.”

7. Je bent een LinkedInfluencer?

“Het is ook een soort persoonlijke strategie. Ik heb een groot netwerk opgebouwd door het geven van lezingen als keynote spreker en workshops pitchen, sinds ik ooit het Nederlands Kampioenschap Pitchen won. Aan het einde van presentaties geef ik de aanwezigen de kans om mijn stappenplan te ontvangen, als ze me toevoegen op LinkedIn en een bericht sturen met ‘stappenplan’. Iedereen wil die slides, voegt me toe op LinkedIn en zo wordt iedereen een connectie. Mijn connecties hebben het gevoel dat ze me kennen en vinden daardoor alles dat ik deel op LinkedIn prachtig. Zo houd ik mijn connecties met iedereen ook semi-warm.”

Pieter Pot

8. Wat is jouw grootste PR-faalmoment, of ‘leermoment’?

“Je moet kijken naar jouw bedrijf, doelgroep en hoe je die bereikt. Met mijn vorige startup bijvoorbeeld, gericht op beurzen en congressen, deed ik erg mijn best om de landelijke media te halen. Zo kwam ik zelfs bij FunX op de radio, waar ik zelf naar luister. Dat was kicken, maar achteraf gezien zaten daar niet mijn klanten. PR is heel waardevol, als het bij de juiste mensen terechtkomt.

Wat Pieter Pot betreft, is mijn persoonlijke leerdoel geweest om eerder te rebranden, om zo de reeds vergaarde aandacht op Pieter Pot te vestigen in plaats van onze oude naam Puur Bezorgd. We zien in Analytics ook nog dat mensen zoeken op Puur Bezorgd. Daarnaast ben ik heel lean in alles online gooien en op die manier testen en valideren. Maar soms moet je beter nadenken en een strategisch plan van aanpak maken.”

9. Van welke mediapublicatie droom je nog?

“De Wereld Draait Door. Zij hebben een gigantisch bereik en, het is een aanname, daar zit onze doelgroep: de bewuste consument met een bepaald inkomen. De Wereld Draait Door is misschien ook extra aantrekkelijk omdat ik het zelf kijk. Het is een gevoelskwestie? ‘Als je daar aan tafel zit, heb je het bereikt.’ Rationeel gezien hebben we niet onderzocht of we daarmee inderdaad onze beoogde doelgroep bereiken. De Volkskrant zou ook fantastisch zijn, het Volkskrant Magazine al helemaal. NRC ook overigens.”

 

Jouri Pieter Pot

Jouri Schoemaker in het kort: