Snappr media aandacht

In de media komen lijkt zo ongrijpbaar. Waarom worden jouw concurrenten wel gevraagd en jij niet? Hoe kan het jou ook lukken? Spoiler: jij kan het zelf regelen! Zelf media-aandacht genereren, zo doe je dat!

Media-aandacht: hoe dan?

Natuurlijk zijn sommige verhalen mediagenieker dan de anderen. Maar afwachten brengt je in ieder geval niet verder! Tijd voor actie dus! Hoe kan jij zelf media-aandacht genereren?

Betekenis

Wat is media-aandacht nu precies? Waar streven we naar? Media-aandacht betekent dat je ‘in de media komt’. Media zoals kranten en tijdschriften noemen jouw (bedrijfs)naam en dit levert je gratis publiciteit op. De pers halen gaat over free publicity. Dat is goed voor je PR: je bouwt naamsbekendheid en expertstatus op. Hierdoor leren meer mensen jou kennen en gaan ze jou vertrouwen. Indirect levert dit natuurlijk weer leads en daarmee klanten op.

Media-aandacht krijgen

Media-aandacht krijgen klinkt misschien alsof je moet wachten tot het je gegeven wordt. Wanneer belt die krant nou een keertje..? News flash: zolang de krant jou niet kent, zullen ze niet bellen. Het is dus zaak om de krant te laten weten dat je bestaat. En vooral: waarvoor ze jou moeten kennen. Wat kan jij de krant bieden? Welk verhaal heb jij te vertellen? Waar kan jij jouw visie op geven?

In de media komen: win-win

Wie in de media wilt komen, moet iets komen brengen. Niet alleen iets komen halen. Het gaat om tweerichtingsverkeer. Zo zorg je voor een win-win, wat cruciaal is bij PR. Je wilt free publicity, remember? Iets kan alleen gratis zijn, als er een gelijkwaardige uitwisseling plaats vindt. Jouw kennis is jouw troef! Dat is wat je komt brengen. Door jou kunnen de media een mooi verhaal delen met hun doelgroep.

Media-aandacht genereren

Hoe genereer je media-aandacht? Hoe weet je nu welke media je moet benaderen? Welke journalist je moet aanschrijven? Wat jouw verhaal bijzonder maakt? Welk verhaal je überhaupt moet pitchen? Dat kunnen wij je leren! Wij als PR-bureau hebben jarenlange ervaring met media-aandacht genereren voor klanten. Ondernemers en kleine bedrijven kloppen bij ons aan voor publiciteit. Ze willen gratis in de media komen. Wij regelen dat! Dit doen we op twee manieren: enerzijds leren wij onze klanten hoe ze zelf media-aandacht genereren. Anderzijds nemen wij hun PR uit handen en nemen de uitvoering op ons. Een PR-adviseur benadert dan voor jou de media.

Zo krijg je publiciteit

Het belangrijkste om publiciteit te krijgen is: wacht niet af! Je kan zelf de media benaderen. De krant belt zelden vanzelf. Voor je echter de media-aanschrijft, is het goed om na te denken welke media voor jou echt relevant zijn. Welke media bereiken de doelgroep die ook jij wilt bereiken? Vervolgens is het zaak om goed na te denken over jouw verhaal en expertise. Wat heb jij te melden? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Welke kennis kan jij delen?

Nieuwswaarde

Vind je het lastig om te bedenken wat jij te melden hebt? Niet gek. Er zijn eerlijk gezegd maar weinig bedrijven die vaak nieuwswaarde hebben. En als een klant al iets nieuws lanceert, is het niet per se nieuwswaardig. Je komt niet in de media doordat je een nieuwe dienst aanbiedt. Je komt in de media als je de markt opschudt. Als je iets anders doet dan de rest. Als je een bepaalde trend of ontwikkeling kan duiden met jouw expertise. Daarom geloven wij erg in news jacking. Haak in op actualiteiten. Zo hoef je zelf niet altijd ‘nieuws’ te hebben, en zorg je ervoor dat je wel actueel bent.

Conclusie

Zo, nu weet je globaal hoe jij zelf media-aandacht kan genereren. Actie is het devies. En relevantie, zowel qua media als qua actualiteit. Breng je kennis, dan krijg je er vast snel publiciteit voor terug!

Benieuwd hoe onze klanten in de media komen? Download gratis ons whitepaper met vijf cases om media-aandacht te krijgen >

Zelf aan de slag? Volg dan onze e-course met alles wat je weten moet om je eigen PR te doen >