Persbericht boeklancering

Als je een boek uitbrengt, wil je natuurlijk dat jouw boek door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. Jouw boek in de media helpt daarbij. Deze publiciteit levert jouw boek meer bekendheid op, en dat vertaalt zich door in verkopen. Maar hoe zorg je er nou voor dat media over jouw boek schrijven? In deze blog vertellen we je hoe je de pers kan benaderen voor jouw boek en geven we een voorbeeld en tips voor jouw boeklancering persbericht. Dit alles voor een succesvolle boeklancering!

Begin op tijd!

We zeggen het meteen maar even: begin op tijd. Veel auteurs mailen ons pas als hun boek al uit is. Na een niet al te succesvolle boeklancering, willen ze meer. Dat is het moment dat veel auteurs aan PR gaan denken. Hoewel het nooit te laat is om aan PR te doen, kan je beter op tijd beginnen. Dat wil zeggen: voordat je boek uitkomt. Wij adviseren om zes weken voor de boeklancering met je PR te starten.

Boeklancering: 6 vragen vooraf

Oké, jouw boeklancering staat gepland. Binnenkort ligt jouw eerste geesteskind in de winkel! Stel jezelf deze vragen als je publiciteit wilt genereren voor jouw boek:

  1. Wanneer is jouw boeklancering? Start bij voorkeur zes weken van tevoren met je PR
  2. Waar gaat jouw boek over? Wat is het thema?
  3. Welke doelgroep wil je bereiken? Voor wie is jouw boek?
  4. Welke media passen bij de antwoorden op vraag twee en drie? Welke media berichten over dit thema en bereiken deze doelgroep?
  5. Dat zijn de media die jij wilt bereiken. Welke journalisten werken er? Wie wil jij in het bijzonder benaderen? Maak een perslijst!
  6. Organiseer jij ook een (online) event als boeklancering? Start dan nog eerder met de voorbereidingen. Zeker qua invulling en locatie.

Persbericht boeklancering

Wanneer er een nieuw boek uitkomt, wordt doorgaans een persbericht uitgestuurd. Dit persbericht gaat over het boek. Organiseer je ook een ‘echte’ boeklancering (een event)? Dan wordt de boeklancering in het persbericht genoemd. Het persbericht wordt dan voor de boeklancering uitgestuurd, om media op de hoogte te brengen van het boek en de boeklancering. Het persbericht is dan tevens de uitnodiging voor de boeklancering.

Of je nu een ‘echte’ boeklancering organiseert, of een boek uitbrengt zonder event: het persbericht kan al voordat het boek uitkomt verstuurd worden. Zo breng je de media tijdig op de hoogte. Gebruik hiervoor een relevante perslijst met media en journalisten die echt bij jouw boek passen. Als je een boek uitbrengt in samenwerking met een uitgeverij, is de uitgeverij vaak degene die het persbericht opstelt en verstuurt. 

Persbericht voorbeeld

Een persbericht begint altijd met een heldere kop en ondertitel. Het moet direct duidelijk zijn waar het persbericht – en jouw boek – overgaat en voor wie het bedoeld is. Wat levert jouw boek de lezer op? Een persbericht voor een boek hoeft niet zo ‘sappig’ te zijn als een blogpost. Het gaat er vooral om dat alle informatie erin staat. De achterflap van jouw boek en het ‘over de auteur’-tekstje kan je ook zeker gebruiken.

Pers benaderen

Naast een persbericht kan je ook specifieke perscontacten benaderen. Dit noemen we pitchen. Je stuurt journalisten een persoonlijke mail waarin je hen vertelt over jouw boek en eventueel uitnodigt voor jouw boeklancering. Als je de pers wilt uitnodigen, is het van belang dat je vooral benadrukt ‘what’s in it for them’. Waarom zou de pers naar jouw boeklancering komen? Wat is de meerwaarde? Wat krijgen ze dat ze niet in het persbericht lezen? Een exclusief interview, sneak-peek of workshop zijn enkele ideeën die kunnen werken. 

Persevent

Pers uitnodigen

Pers uitnodigen voor je boeklancering doe je bij voorkeur ook vier tot zes weken voor het event. Dan kunnen ze een plekje vrij houden in hun agenda. Het is heel normaal om eerst een save the date uit te sturen, en later aanvullende informatie te mailen. Dan kan je ook nogmaals verifiëren of de journalisten nog steeds voornemens zijn om te komen. Weet dat er altijd journalisten zijn die lastminute afhaken, of simpelweg toch niet komen opdagen. Dat hoort erbij, en ligt zeker niet aan jou of jouw boek. Beter teveel pers uitnodigen dan te weinig dus!

Te laat? Zo krijg je alsnog PR voor je boek

Ben je te laat begonnen en is jouw boek misschien zelfs al uit? Geen nood! Je kan nog steeds PR doen en publiciteit voor jouw boek regelen. Start vooral met pitchen! Benader media en journalisten die bijvoorbeeld een boekenrubriek hebben. Als het nog actueel is, kan je zeker noemen dat je boek pas net uit is. Begin je pas maanden na de boeklancering aan je PR? Dan kan je de datum wellicht beter achterwege laten en focussen op de inhoud.

Meer PR voor je boek

Naast een ‘gewoon’ persbericht en een boeklancering (inclusief persevent) zijn er nog een aantal trucjes die je kan toepassen om meer PR te krijgen voor je boek. 

  • Stuur je boek op, bijvoorbeeld aan influencers, of aan een journalist;
  • Organiseer winacties, zelf of in samenwerking met media;
  • Vraag je lezers (en vrienden) om een review, bijvoorbeeld op Bol.com;
  • Doe aan newsjacking (haak in op de actualiteit), uiteraard alleen als je een link ziet met je boek;
  • Deel over je boek op social media. Blijf top of mind bij je doelgroep. Eén keer delen is niet genoeg;
  • Maak een video over je boek (ook leuk voor op Bol.com – zie voorbeeld).

PR-bureau inhuren voor jouw boeklancering

Hulp nodig bij de PR rondom jouw boeklancering? Dan is een PR-bureau inhuren natuurlijk geen gek idee. Wij krijgen zelf ook regelmatig mails van auteurs die hulp zoeken bij hun PR. Of we je kunnen helpen, hangt van verschillende dingen af.

Klein budget

Niet elke auteur heeft een groot budget over voor de PR. Terwijl publiciteit wel belangrijk is! Wil je jouw boek in de media krijgen, maar heb je niet meer dan een paar honderd euro budget? Leer dan zelf hoe je je eigen PR doet! In onze e-course PR delen we hoe je gratis in de media kan komen. Lees hier meer over onze e-course >

Begeleid aan de slag

Wil je het niet helemaal zelf doen? Geen nood! Wij begeleiden jouw graag bij je PR. Met onze 1-op-1-begeleiding leggen we samen de basis voor jouw PR. We maken samen een strategie, helpen je bij het opstellen van een perslijst en het schrijven van pitches naar de media. Zo doe je wel je eigen PR, maar hoef je niet helemaal zelf aan de slag. Lees meer over onze begeleiding >

Volledig uitbesteden

Misschien wil je liever de hele PR uit handen geven. Dat is begrijpelijk! Misschien heb je weinig tijd, maar wel budget. Dan is het logisch dat je je PR uitbesteed. Weet alleen wel dat de meeste PR-bureaus de PR van jouw boek zien als een project. Het is niet ‘even een persberichtje schrijven’. Daar komt meer bij kijken. Hier leggen we uit waarom we niet alleen een persbericht schrijven. Hetzelfde geldt voor versturen. Wij zijn geen spreekbuis, maar versturen alleen persberichten waar we volkomen achter staan. En alleen aan media waarvan we weten dat het relevante media zijn voor de klant en het specifieke doel. Begrijp je dit en heb je er budget voor over? Dan helpen we je graag!

Meer weten? Plan dan vooral een PR-scan in >