PR-plan maken

Wil jij vaker in de media komen? Om met je PR aan de slag te gaan, is een goede PR-strategie onmisbaar. We hebben al diverse blogs geschreven over het opstellen van een PR-plan en tips om met je PR-strategie aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is ook in PR het halve werk!

PR-plan en strategie

Een goed PR-plan – of een goede PR-strategie – bevat in ieder geval een duidelijk focus (‘hoe jij bekend wilt staan’) en doelgroep. Aan de hand van deze focus en doelgroep(en) kan namelijk worden vastgesteld welke media voor jou relevant zijn. Zonder relevantie heb je niets aan media-aandacht! 

PR-kalender

Is de medialijst eenmaal gemaakt – compleet met persoonlijke contactgegevens van journalisten – dan is het tijd voor het opstellen van een PR-kalender. In deze kalender kunnen we vooraf alle belangrijkste interne en externe gebeurtenissen zetten die voor jouw PR relevant kunnen zijn. Denk aan de lancering van een nieuw product, maar ook een extern moment waar jij als expert op kan inhaken.

De andere helft

Een goed begin is het halve werk. De andere helft? Inhaken op onvoorziene omstandigheden! Als er iets belangrijk is in de wereld van PR, dan is het nieuwswaarde wel. Actualiteiten zijn dan ook cruciaal. Wij houden voor al onze klanten daarom het nieuws in de gaten, zodat wij ergens op kunnen inspringen zodra dat kan. Goede PR is kansen spotten en deze kansen pakken.

News jacking

In PR-wereld heet het inhaken op actualiteiten ‘news jacking’. Dit laat zich het beste vertalen als ‘inhaken op het nieuws’. Voorbeeld: wij werken voor een arbeidsrecht advocaat. Zij lanceert zelf niet vaak een nieuwe dienst. Toch komt zij vaak in de media, doordat zij kan inhaken op actualiteiten. Denk aan een nieuwe wet, of een actualiteit waar arbeidsrecht relevant is. Onze klant wordt dan geïnterviewd als expert. Zij mag haar deskundige mening geven over de actualiteit.

Wat en hoe

Wil je ons inhuren als jouw PR-bureau? Dan gaan we voor jou aan de slag! Wij zorgen ervoor dat je in de media komt, meer naamsbekendheid krijgt en de go-to-person word in jouw vakgebied. Media-aandacht zorgt immers voor meer zichtbaarheid onder een groter publiek en geeft je echt expertstatus.  

Wil jij echter weten hoe we dit precies voor elkaar gaan krijgen? Dan snap je nu waarom we daar nooit een 100% concreet antwoord op hebben. We kunnen samen jouw PR-strategie bepalen, en globaal een PR-kalender maken. Maar zoals hierboven is uitgelegd, is het niet mogelijk om van elke pitch al de insteek te weten. Goede PR betekent namelijk ruimte over laten om in te haken op actualiteiten.

Bij ons ben je verzekerd van resultaat. Over de ‘hoe’ hoef jij je niet druk te maken.

Goede PR is ruimte laten

Wat wij vooraf kunnen zeggen, is dat wij nooit aan de slag gaan zonder een goede basis. Wij zullen altijd een eigen PR-strategie willen maken, en vragen daarom goed door naar jouw gewenste reputatie en doelgroep. Vervolgens kunnen wij bepalen wat relevante media zijn, en hiervoor een medialijst samenstellen. Per medium gaan we vervolgens bekijken welke insteken we kunnen bedenken. De PR-kalender biedt een globale houvast, maar er is altijd meer mogelijk. 

Een goed PR-bureau houdt ruimte voor actualiteiten. Wij plannen daarom elke week of maand wat tijd in om in te haken op het nieuws. Wij houden het nieuws in de gaten, spotten kansen en haken in waar dat kan. Onze klanten hebben enorm veel kennis en mogen vaak als expert hun kijk op een bepaalde actualiteit delen. 

Plan je geen tijd in voor inhakers? Dan vis je vaak achter het net. Om niet de boot te missen, adviseren wij daarom om ons doorlopend in te huren. Als je ons pas inschakelt bij een relevante actualiteit, ben je meestal al te laat.

Vertrouw op een expert

We begrijpen dat dit misschien een beetje spannend voor je voelt. Je huurt ons in voor jouw PR, maar wat gaan we dan precies doen? Daarom bieden we een no cure, no pay-garantie bij onze uitvoering. Als wij voor jou aan de slag gaan, nemen we je PR uit handen en ben je verzekerd van resultaat. Hoe we dat gaan bereiken weten we globaal, maar de insteken kunnen we nooit allemaal van te voren bedenken. Dan laat je kansen liggen.

Uiteindelijk ben jij de expert op jouw vakgebied, en huur je ons in omdat wij de expert zijn in ons vakgebied. Laat de PR dus maar aan ons over. Dan kan jij snel jouw kennis delen op een mooi medium!