PR-plan opstellen: opbouw en stappenplan voor een sterke PR-strategie

PR is een lange termijn-ding. Wie publiciteit wilt vergaren, doet er daarom goed aan een PR-strategie op te stellen. We delen graag onze 5 stappen voor het schrijven van een PR-plan met je.

Als je vandaag zaait, kun je niet dezelfde dag oogsten. Zo werkt het ook in PR. Wil je morgen publiciteit voor jouw bedrijf, event of dienst? Dan had je beter zes weken geleden kunnen beginnen… PR kost namelijk tijd. Hoe eerder je begint, hoe beter! Wij adviseren daarom om een PR-plan op te stellen, zodat je nooit meer kansen laat liggen.

1. Bepaal je doel en focus

Waarom wil jij aan PR doen? Wat wil jij daarmee bereiken? Hoe wil jij (op dit moment) bekend staan? De eerste stap is je doelstellingen helder krijgen en daarmee inzichtelijk maken waar de focus op komt te liggen voor de opbouw van jouw PR-plan. Zo ga je veel gestructureerder en efficiënter te werk.

2. Stel je doelgroep vast

Goede PR vraagt om een goede basis. Hier en daar wat lijntjes uitgooien of en masse een persbericht uitsturen in de hoop morgen in de media te komen? Zo werkt dat niet. Om effectieve PR uit te voeren, moet je weten wie jouw doelgroep is, welke media zij leest en welke social media kanalen zij volgt. Hoe specifieker je bent, hoe meer het je in the end gaat opleveren.

3. Selecteer de juiste media

Door je doelgroep duidelijk voor ogen te hebben, wordt het ook veel makkelijker om te bepalen welke media en bloggers je het beste kunt benaderen. We willen allemaal wel een dikke mention in de Linda of Volkskrant. Maar aandacht in een bepaald vakblad of in de regionale krant kan in veel gevallen waardevoller zijn. Ga na welke offline en online media passen bij de doelgroep en verwerk dat tot een solide medialijst, inclusief contactgegevens.

4. Plan belangrijke momenten in

Verzamel belangrijke mijlpalen en events in een kalender. Zo valt er niks belangrijks van de kar en heb je overal zicht op. Bovendien heb je in een oogopslag een overzicht van mooie haakjes om contactpersonen van media te benaderen. Denk aan speciale nationale dagen, belangrijke events waar je bijvoorbeeld als spreker staat, wanneer je bedrijf jarig is of een naamsverandering. Zo houdt je overzicht en zorg je ervoor dat je op tijd begint met het uitwerken van ideeën en het benaderen van de media.

5. Bepaal je PR-middelen

De basis van jouw PR-strategie ligt er: je weet je focus, doelgroep, media en belangrijke momenten. Nu kun je de rest van je PR-plan opstellen! Voorkom onsamenhangende of ondoordachte acties, eenmalig iets uitsturen gaat je niet altijd de gewenste aandacht opleveren. Continuïteit is belangrijk voor de herkenning. En er zijn meerdere geschikte middelen om dat te bereiken. Denk aan persberichten, interviews, gastbloggen en newsjacking. Vergeet ook je eigen social media kanalen niet!

Lees ook: Persbericht schrijven en sturen in 9 stappen: zo wordt ‘ie wél opgepakt 

En dan: start met pitchen

Tijd om ‘de hort’ op te gaan! Zorg dat je in een paar zinnen duidelijk maakt – of een paar alinea’s – waarom jij denkt dat jouw nieuwtje interessant is voor het medium. Wat staat er in het persbericht en waarom is dit baanbrekend? Bedenk haakjes aan de actualiteit, zo maak je jouw nieuws relevanter en interessanter voor een journalist.

Lees ook: Wat is een goede pitch? Tips om succesvol de media te benaderen

Kleine disclaimer

Je plan voor de komende maanden staat, in grote lijnen. Hoewel een PR-plan een goede houvast biedt en je op veel dingen al ruim van tevoren inspelen, blijft PR ook een ad hoc iets. Staar je er dus niet blind op, want zo loop je kans dat je mooie kansen mist!

Kom je er alsnog niet helemaal uit? We helpen je graag!
Plan gratis en vrijblijvend een PR-scan met ons in.