Na een succesvolle start stuiten veel scale-ups tegen een PR-plafond. Er valt weinig meer te melden in persberichten en media koppelen terug dat het ontbreekt aan nieuwswaarde. Niet gek, want op een lancering kunnen bedrijven niet eeuwig teren. Is PR dan alleen voor startende bedrijven? Echt niet! 

Hoe zorg je ervoor dat je toch gratis publiciteit krijgt als je bedrijf al wat langer bestaat? Hoe je weer top of mind komt en blijft bij jouw doelgroep? Wanneer schrijven de media over scale-ups zonder dat deze echt iets nieuws te melden hebben? Wij leggen het uit.

 

PR in het verleden

Alle scale-ups zijn ooit begonnen als start-up. Grote kans dat jullie bedrijf klein begon met een creatief idee. Door jullie like’ability en nieuwe positie in de markt was het niet lastig om PR te krijgen. Media schreven over jullie start-up omdat het leuk en nieuw was. Misschien zelfs zonder dat jullie nog een persbericht hadden uitgestuurd. 

Een lancering is een zeer goed moment om de media op te zoeken. Nieuwe bedrijven met innovatieve producten of diensten hebben nieuwswaarde, en dat is precies waar journalisten op zitten te wachten. Bovendien hebben start-ups nog vaak de gunfactor mee. Mediapubliciteit helpt deze bedrijven zeker om zichzelf op de kaart te zetten.

 

Van start-up naar scale-up

Veel bedrijven merken na een tijdje dat het steeds lastiger is om in de media te komen. Het ‘nieuwe’ is er vanaf, je weet niet goed wat je meer moet melden, en wanneer je toch de media aanschrijft krijg je te horen dat er geen nieuwswaarde meer zit in jouw bedrijf. Het feit dat je bestaat en nog steeds mooie dingen doet, is geen aanleiding voor een artikel in de media. Bovendien is je bedrijf inmiddels gegroeid, draai je betere omzetten en sturen media je sneller door naar de marketingafdeling. Daar kan je voor een paar duizend euro wel een leuke advertentie inkopen. Maar daar hoef je echt niet per se aan te beginnen!

Er zijn voor scale-ups genoeg manieren om nog steeds gratis publiciteit te krijgen. Met onderstaande manieren krijg je toch media-aandacht, ook als je bedrijf niet meer nieuw is en je geen hard nieuws te melden hebt. 

 

1. Expertise delen

Je hebt misschien niets nieuws te melden vanuit je bedrijf, maar je hebt wel heel veel kennis die je kan delen. Jouw expertise is heel waardevol voor de media. Journalisten zijn namelijk vaak op zoek naar experts, die ze kunnen interviewen naar aanleiding van actualiteiten. Zo wordt een klant van ons – een arbeidsrechtadvocaat – vaak gebeld door media als BNR en RTLZ als er een nieuwe wet aankomt. De advocaat heeft zelf geen nieuws, maar komt dus wel in de media door haar kennis te delen. Leuk om te vertellen is dat de meeste journalisten via haar blogs bij haar terecht komen. Blog dus vooral over je expertise op je website. Wanneer de media ‘googelen’ naar expertise, zullen ze bij jou uitkomen. Uiteraard kan je ook pro-actiever te werk gaan en jezelf als expert pitchen bij de media.

 

2. Inhaken op actualiteit

Als expert kan je altijd je zegje doen over een externe gebeurtenis. Als arbeidsrechtadvocaat kan je dus iets nuttigs zeggen over de nieuwe WAB, als arbeidsongeschiktheidverzekeraar kan je inhaken op de commissie Borstlap, een reisblogger kan kennis delen over bepaalde landen als de zomervakantie er weer aankomt. Een tip is dus om het nieuws in de gaten te houden, zodat je er altijd ‘op kan springen’ als de kans zich voordoet. Zet bijvoorbeeld een Google Alert aan voor de voor jou relevante zoektermen.

 

3. Roept U Maar

Journalisten die op zoek zijn naar experts, plaatsen hiervoor niet zelden een oproep. ‘Gezocht: iemand die iets kan zeggen over vliegschaamte’. ‘Oproep: voor een interview in een grote krant zoek ik een ondernemer die gezeur heeft gehad rondom de AVG’. Zo maar twee voorbeelden van oproepjes die je had kunnen tegenkomen op ‘Roept U Maar’. Roept U Maar (afgekort RUM) is een Facebookgroep waar journalisten hun oproepjes kunnen plaatsen. Iedereen die (gratis) lid is van de groep kan deze oproepjes zien en reageren wanneer relevant. Makkelijker wordt het niet! 

 

4. Zoek rubrieken

Niet iedere journalist plaats een oproep op RUM als hij of zij op zoek is naar een interviewkandidaat. Veel journalisten googelen zelf naar geschikte kandidaten, of vragen iemand die ze al kennen. Hoe word jij degene die ze ‘al kennen’? Door jezelf te pitchen als interviewkandidaat. Dat hoeft helemaal niet raar te zijn als je weet dat een medium vaak interviewkandidaten nodig heeft. Ga daarom op zoek naar relevante rubrieken. Dit zijn vaste items die telkens terugkeren. Veel magazines hebben rubrieken, maar ook online vind je genoeg terugkerende items.  

 

5. Issuekalender

Ken jij de Issuekalender al? Deze kalender maakt het je erg makkelijk om in te haken op actualiteiten (zie tip 2). In de Issuekalender vind je alle ‘dagen van’, ‘weken van’ en zelfs ‘maanden van’ het jaar. Denk aan Dag van de Duurzaamheid, Internationale Vrouwendag of Borstkankermaand. Misschien niet voor alle scale-ups relevant, maar meestal zitten er voor elk bedrijf wel wat relevante inhaakmomenten tussen. Vergeet ook geen ‘standaard’ feestdagen als Pasen, Sinterklaas en Kerst. Valentijnsdag of Black Friday kan eveneens relevant zijn. Op The Best Social Media kan je creatieve voorbeelden vinden van grote merken die inhaakten op het juiste moment. Wie viral gaat op social media kan natuurlijk rekenen op flinke free publicity. 

 

6. Schrijf een gastblog

Een gastblog is een ideale manier om je kennis te etaleren en in de media te komen zonder dat je ‘echt’ nieuws hebt. Deel in je gastblog bijvoorbeeld tips waar de lezer iets mee kan. Zo kom jij over als expert, claim je autoriteit, en zullen geïnteresseerden doorklikken naar jouw bedrijf als ze meer willen weten. Wees niet bang om teveel kennis weg te geven. Kennisdeling maakt jou alleen maar geloofwaardig en is een ideaal marketingmiddel om nieuwe klanten binnen te halen. Je kunt een idee voor een gastblog pitchen bij een relevant medium, zoals een online magazine of vakblad. Kranten plaatsen regelmatig opiniestukken. Dat zijn eigenlijk ‘offline gastblogs’. Let er wel op dat opiniestukken een bepaald aantal woorden moeten hebben en echt actueel moeten zijn. Vooraf even mailen met de opinieredactie kan geen kwaad! Zo kan je peilen of het zin heeft een heel artikel te gaan schrijven. 

 

7. Spreek op een event

Pak letterlijk het podium door te spreken op een event. Kies hier met name events voor uit waar jouw doelgroep komt. Of een event waarmee je echt aan je expertstatus kan werken. Ook scale-ups die zich op consumenten richten, doen er dus goed aan regelmatig op vakevents te spreken. Als spreker op zo’n event word je echt gezien als autoriteit. Bovendien lopen er vaak wel een paar journalisten rond. Zo heb je dubbel PR: spreken op het podium en wellicht ook nog een publicatie naderhand. 

 

8. Eigen kanalen

Je eigen kanalen – zoals je website en social media – zijn natuurlijk niet zo groot en geloofwaardig als de meeste media. Het voordeel van je owned media is echter wel dat je helemaal zelf in de hand hebt wat en wanneer je er publiceert. Met elke post kom je weer top of mind bij je volgers. En ook hier kan je natuurlijk weer kennis delen of inspringen op de actualiteit. Een andere fijne bijkomstigheid van bloggen en zichtbaar zijn op social media, is dat niet alleen je volgers dit zien, maar je met een beetje geluk ook journalisten bereikt. Je site wordt beter gevonden in Google als je zo nu en dan blogt, en wie een leuk stuk deelt op social media kan daar best wat mensen mee bereiken. Dit kunnen zowel potentiële klanten als journalisten zijn!

 

Scale-ups, ga aan de slag!

Je weet nu dat je niet altijd nieuws hoeft te hebben om in de media te komen. Door kennisdeling en het inhaken op actualiteiten kan je ook als bestaand bedrijf maandelijks gratis publiciteit krijgen. Zo blijf je als scale-up top of mind bij je doelgroep, krijg je meer naamsbekendheid en bouw je expertstatus op. Dit zal uiteindelijk ook tot meer klanten leiden.

Wij wensen jullie heel veel succes met jullie PR. Vragen? Stel ze gerust. Liever even bellen? Dat mag ook! Plan hier je gratis PR-scan in. Tijdens dit telefoongesprek kan je 20 minuten lang jouw PR-vragen stellen. We zullen je zo goed mogelijk proberen te helpen.