Wat betekent publicatie?

In de PR-wereld spreken we over publicaties. Maar wat betekent publicatie eigenlijk? In deze blog geven we je duidelijkheid omtrent de betekenis van een publicatie.

Wat betekent publicatie?

Als PR-bureau zorgen wij ervoor dat onze klanten in de media komen. Dit betekent dat onze klanten genoemd worden in relevante kranten, tijdschriften en andere media. Soms is dat klein – een mention in een breder artikel – en soms is dat een groot interview. Heel tof! Het ene is natuurlijk waardevoller dan het andere. In beide gevallen spreken we echter van een publicatie. Met een publicatie wordt bedoeld dat je ‘in de media’ komt. Bij PR gaat het om free publicity: gratis publiciteit krijgen door media-aandacht.

Publicatie betekenis

De betekenis van een publicatie is dus ‘in de media komen’. Maar wat heb je hier dan precies aan? Waarom zou je dit willen? Onze klanten willen vooral in de media komen om aan hun naamsbekendheid te werken. Ze willen een groter, specifiek publiek bereiken, en door in de media te komen gebeurt dat. Hierdoor bouwen ze een reputatie op en worden ze gezien als experts. De echte betekenis van een publicatie is dus naambekendheid en expertstatus bij een relevante doelgroep. Iedere publicatie – klein of groot – draagt bij aan die naamsbekendheid en expertstatus.

PR-waarde

De waarde van PR wordt gemeten aan de hand van publicaties. Onze klanten rekenen ons af op het aantal relevante publicaties dat we weten te realiseren. Wij beloven onze klanten minimaal twee relevante mediapublicaties per maand. Dit betekent dat onze klanten minimaal twee keer per maand in de media komen, en dat dit relevante media zijn. De media moeten dus aansluiten bij de doelgroep die de klant wil bereiken. Het ene medium is relevant voor de ene klant, maar niet altijd voor een andere klant. Wij geloven dan ook heel erg in persoonlijke PR, geen knip- en plakwerk. Per klant kijken we welke media aansluiten bij hun doelgroep, en bedenken we een manier om in deze media te komen. Oftewel: we realiseren publicaties voor onze klanten.

Mediawaarde berekenen

Helaas wordt de waarde van PR nog altijd vaak uitgedrukt in mediawaarde. De mediawaarde is de waarde die wordt toegekend aan een publicatie, op basis van de advertentiewaarde. Dit betekent dat bij mediawaarde wordt gekeken naar wat je voor een publicatie zou hebben betaald als het een advertentie was. Bij een advertentie kan je – veelal – zelf de tekst aanleveren, en kan je commerciëler zijn dan bij free publicity. De keerzijde echter is dat een advertentie niet alleen flink wat geld kost, maar ook minder krachtig is dan gratis publiciteit. WC-eend die WC-eend aanbeveelt, is immers niet erg geloofwaardig. Bij een redactioneel artikel, is dit wel het geval. Daarom geloven wij in PR!

Welke publicatie is het meeste waard?

“In welke media kunnen jullie mij krijgen?”, wordt ons wel eens gevraagd. “De ene publicatie is de andere niet!” Of: “Ik kom liever in LINDA dan op een kleinere lifestyle website!”

Dat klopt als een bus. Echter, in tegenstelling tot adverteren, is het bij PR nooit 100% zeker in welke media je exact gaat komen met welk verhaal. Als PR-bureau kunnen we relevante media aanschrijven en goede pitches bedenken om journalisten te overtuigen. Wie er ‘ja’ zegt en wat voor artikel ze uiteindelijk publiceren, blijft echter altijd de vraag. Dat is meteen het nadeel én het voordeel van PR. Het is jammer dat je niet alles zelf in de hand hebt, maar het maakt PR nu net zo krachtig. WC-eend adviseert anders WC-eend, weet je nog? Als je echt alle touwtjes in handen wil hebben, adviseren we je om te gaan adverteren. Neem dan wel je portemonnee mee!

No cure, no pay

We snappen dat PR een beetje spannend aanvoelt. We zullen hard ons best doen om de voor jou relevante media aan te spreken en daarmee relevante, mooie publicaties te realiseren. Wij kunnen echter niet garanderen welke media uiteindelijk zullen publiceren. Wat we wel garanderen, is dat we je minimaal twee keer per maand in de media kunnen krijgen. Twee relevante publicaties is wat we onze klanten bieden. Gegarandeerd!

Conclusie

Met een publicatie wordt in de PR-wereld een vermelding in de media bedoeld. Een publicatie zorgt voor gratis publiciteit. Dit draagt bij aan je naamsbekendheid en expertstatus, en daarmee indirect aan het aantrekken van klanten. Onze klanten mogen ons afrekenen op het aantal relevante publicaties dat we realiseren. Wij kijken liever naar de echte waarde van PR, dan naar de mediawaarde op basis van de advertentiewaarde.

Meer weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Welke publicaties voor jou relevant en mogelijk zijn? Check hier meer >