zichtbaar

Ben jij een ondernemer en wil je meer zichtbaar zijn? Dan weet je vast dat je zo snel mogelijk moet starten met je PR. Maar wat nu als je het best spannend vindt om meer gezien te worden? Wij hebben tips! 

Wie net wil gaan starten met PR zal het vast herkennen. Je weet best dat je dat filmpje online moet zetten, die blog moet plaatsen of een persbericht uit zou kunnen sturen. Maar iets weerhoudt je het daadwerkelijk te doen. Is het angst? Onzekerheid? Ben je bang dat niemand op jou zit te wachten, je bedrijf niet goed genoeg is of mensen je misschien arrogant zullen gaan vinden? Lees dan snel verder!

1. Zichtbaar zijn is niet hetzelfde als arrogantie
Zichtbaar zijn wordt vaak ten onrechte geassocieerd met (schaamteloze) zelfpromotie. Iets over je bedrijf delen wil echter niet zeggen dat je daarmee jezelf op een voetstuk plaatst. Of dat je pretendeert dat jij de beste ondernemer ever bent. Zichtbaar zijn gaat erover dat jij iets hebt neergezet waarvan je denkt dat het waardevol kan zijn voor anderen. Je hebt iets moois bedacht, maar dan moeten anderen het wél horen. Dáárom deel jij iets over jouw bedrijf. Je bedrijf zichtbaar maken betekent niet dat je jezelf ophemelt!

2. Houd jezelf niet klein omdat anderen zich dan beter voelen
Nog even over de angst wat anderen van jouw zichtbaarheid vinden… daar moet je eigenlijk helemaal geen rekening mee houden. Iedereen vindt altijd overal wel wat van. Je kan nooit iedereen tevreden houden, en dat hoeft ook niet. Lekker doen waar jij je goed bij voelt. Bovendien: jouw bedrijf verdient het om in de spotlights te staan! En als anderen daar aanstoot aan nemen of vinden dat je te vaak in de spotlights staat, zijn ze waarschijnlijk gewoon jaloers of te onzeker. Wedden dat ze zelf níet vaak genoeg in de spotlights staan? Dat betekent niet dat jij jezelf hoeft klein te houden, zodat zij zich beter voelen. Aan samen onzichtbaar zijn heeft niemand iets!

3. Praat over/vanuit je bedrijf i.p.v. over jezelf
Even heel praktisch: het is veel makkelijker om een ander promoten dan jezelf. Wat je dus kan doen om het zichtbaar zijn makkelijker te maken, is om niet over jezelf te praten, maar over je bedrijf. Praat vanuit de derde persoon in plaats vanuit de ‘ik-vorm’. ‘Coolblue heeft een fantastisch jaar gehad’ krijgt Pieter Zwart toch net wat lekkerder uit zijn mond dan ‘Wat heb ik een goed jaar gehad’. Ook ‘wij’ is vaak makkelijker. ‘We hebben dit neergezet’ in plaats van ‘ik heb dit neergezet’. Of ‘Trots op ons’! Vergeet overigens niet de credits te claimen die je verdient als je wél écht iets alleen voor elkaar hebt gekregen. Daar heb je namelijk alle recht toe!

4. Pitch voor een rubriek
Er zijn meerdere manieren om de media te benaderen. Je kunt ze out of the blue mailen en proberen te overtuigen dat ze jou écht moeten interviewen. Of je kunt jezelf pitchen als interviewkandidaat voor een specifieke, bestaande rubriek. Dat laatste is vele malen minder eng én heeft een betere slagingskans. Wanneer je kiest voor een bestaande rubriek, heb je namelijk een aanleiding om te mailen. Je weet immers dat ze regelmatig mensen als jij interviewen (als de rubriek relevant is) en voor rubrieken zijn altijd nieuwe interviewkandidaten nodig. Houd de Facebook-groep Roept U Maar in de gaten voor oproepjes of check je favoriete media eens op rubrieken. Elk medium heeft ze, zowel online als offline!

5. Begin met journalisten die je al kent
Praten met bekenden is doorgaans makkelijker dan praten met vreemden. Zo is het ook in de mediawereld! Een interview met een bevriende journalist is minder eng dan geïnterviewd worden door iemand die je niet kent. Bovendien is het vaak makkelijker om een interview te ‘regelen’ als je iemand kent, dan wanneer je een medium nog nieuw voor je is. Beginnen met je PR? Bedenk dan vooral eens of je niet nog iemand kent bij een krant of tijdschrift. Blader door je LinkedIn en vraag rond in je netwerk en je zult zien dat je minstens een journalist/blogger/influencer kent die je kan helpen.

6. Laat anderen over je praten
Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good. Komt dat even goed uit! Natuurlijk kun je beter zichtbaar zijn met blogs en social media-posts, maar het is nog sterker én minder eng om anderen goede dingen over je te laten zeggen. Vraag die klant dus om een testimonial, zet je klanten in als ambassadeurs op social media en laat je interviewen voor de media!

7. Schakel hulp in
Blijf je het lastig vinden die mentale drempel over te stappen? Om meer zichtbaar te zijn? Begrijpelijk! Veel mensen vinden dit eng. Maar heb dan voldoende zelfkennis om dit in te zien en om hulp te vragen. Prima als je niet overal goed in bent (hebben we allemaal), maar schakel dan iemand in voor de dingen die jij niet kunt. Of waar je geen tijd of zin in hebt. Anderen zien vaak beter wat jou bijzonder maakt en vinden het niet eng om jou te promoten (zie punt 3). Een goede PR-adviseur helpt jou om stappen te zetten en de juiste pitches uit te sturen. Zo kan écht iedereen aan zijn of haar zichtbaarheid gaan werken!