Misschien wel de meest gestelde vraag aan ons: wat is PR nou eigenlijk? Wat houdt het in? Wat kun je er precies mee? En waarom zou je er iets mee moeten doen? Daarom zetten we het graag voor je op (digitaal) papier, zodat je duidelijk voor ogen krijgt wat het je allemaal kan opleveren. Begrijp je gelijk waarom wij er zo’n groot voorstander van zijn!

Wat is PR?

De letterlijk betekenis van PR is ‘public relations’, oftewel publieke/openbare communicatie. Of, zoals Van Dale het omschrijft: ‘zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld’. Hierbij ben je als PR-medewerker of -adviseur degene die de relaties met de media onderhoudt en ervoor zorgt dat het product of de dienst in goed daglicht komt te staan.

Maar eigenlijk kun je onderscheid maken tussen interne PR (de openbare communicatie binnen je bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief voor alleen medewerkers of intranet) en externe PR (de communicatie buiten je bedrijf).

Wij focussen ons, net als Van Dale, vooral op de externe PR. Dus: alles wat naar buiten toe wordt gecommuniceerd en wat er van buitenaf over jou wordt geschreven.

Ook wordt een onderscheid gemaakt in typen media, ook wel owned en earned media. De PR naar buiten toe heb je zelf in de hand, zoals je blogs en social media. Dit noemen we owned media. De PR over jou, zoals interviews met jou en artikelen over jou, noemen we earned media.

Verschil marketing en PR

Een belangrijke quote die we graag in onze workshops aanhalen is: ‘Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good’. Waar je bij adverteren zelf kunt bepalen wat er over jou wordt geplaatst, zal het bij de lezer ook duidelijk zijn dat jij degene bent die zegt dat je het beste product of dienst hebt (er staat immers bijna altijd ‘advertentie’ bij). Bovendien heb je ervoor betaald.

Bij PR geef je de touwtjes enigszins uit handen, want een journalist bepaalt wat hij over jou schrijft. Maar daarbij is het wel veel krachtiger en geloofwaardig wanneer je door de Telegraaf wordt neergezet als bijvoorbeeld expert in een redactioneel artikel, dan wanneer je dat zelf roept in een advertentie of op je eigen site. WC-eend verkoopt dan WC-eend zeg maar.

Free publicity

Misschien denk je bij Public Relations ook wel aan ‘free publicity’. Dat betekent, heel kort samengevat, dat je voor nop in de media komt. Dat is de bedoeling bij PR. De enige manier om dat te realiseren is door een win-winsituatie te creëren voor zowel jezelf als de media. Het belangrijkste daarbij is dat je goede content aanlevert bij het medium. Dat kan op meerdere manieren: bijvoorbeeld door middel van een interview, het schrijven van een inhoudelijk gastblog of een persbericht. Voor jou publiciteit, voor de media mooie content.

Maar vergeet ook je eigen kanalen niet, want met je eigen Instagram-account of Facebook-pagina kun je ook een grote groep mensen bereiken op een manier waarop jij zelf bekend om wil staan. Gratis publiciteit die je zelf in de hand hebt. Een mooie aanvulling op je earned media.

Wat levert Public Relations op?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je dan aan PR moeten doen? Wat levert het je op? PR kan meerdere doelen bewerkstelligen, maar de belangrijkste is dat het voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid zorgt. Dankzij PR zul je veel meer mensen bereiken en een bepaalde reputatie opbouwen. Dat zal uiteindelijk, indirect, zorgen voor meer klanten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer je namelijk zult verkopen.

PR is niet alleen bedoeld voor grote bedrijven, maar juist ook voor zelfstandig ondernemers of start-ups. Die kunnen publiciteit zeker gebruiken! PR is voor iedereen die zichzelf beter op de kaart wil zetten, op een laagdrempelige, betaalbare en effectieve manier. Het kost je geen geld (of een beetje als je iemand inhuurt voor hulp), alleen tijd. Maar die tijd wordt uiteindelijk omgezet naar meer klanten en dus weer meer geld. Je haalt de investering er zeker weten uit!