“Kunnen jullie voor mij alleen een persbericht schrijven? Versturen doe ik zelf wel!” Ons antwoord: “Nee”. In deze blog leggen we uit waarom we dat niet doen en wat we dan wél adviseren.

Alleen een persbericht

Regelmatig kloppen ondernemers en bedrijven bij ons aan met het verzoek ‘of wij alleen een persbericht voor hen kunnen schrijven’. Deze ondernemers hebben waarschijnlijk een nieuwtje te delen, en willen dat dit wordt opgepakt in de media. Er is alleen nog een persbericht nodig. Toch?

Op zich goed dat ze hieraan denken. Toch zijn we kritisch. Wij schrijven nooit alleen een persbericht voor bedrijven. Niet om flauw te doen, maar omdat een persbericht slechts een onderdeel is van een goede PR-tactiek. En soms niet eens trouwens. Een persbericht is niet altijd een goed idee, en als je het doet moet je het goed doen.

Wanneer stuur je een persbericht?

Ten eerste is een persbericht niet altijd het juiste PR-middel. Niet alles is persbericht-waardig. Een persbericht moet nieuwswaarde hebben, en het liefst over méér gaan dan alleen een bedrijf. Zo hingen we het nieuws dat onze klant Goboony de 150.000ste boekingsnacht had behaald laatst op aan ander nieuws: het aantal verkochte campers was de afgelopen tien jaar verdubbeld en steeds meer Nederlanders kamperen buiten het hoogseizoen. Zo maak je een persbericht nog nieuwswaardiger. Het gaat om meer dat alleen het nieuws van de klant. Journalisten zijn dan eerder geneigd erover te schrijven. En dat gebeurde dus ook.

Tip: Lees onze blog ‘De 10 meest gemaakte fouten bij persberichten’ 

Geen spreekbuis

Wij schrijven nooit ‘zomaar’ een persbericht voor klanten. Dit omdat we altijd goed willen verifiëren of het ‘nieuws’ dat zij naar buiten willen brengen ook daadwerkelijk ‘echt nieuws’ is, en of het dus persbericht-waardig is. Wij zijn geen spreekbuis. Daarom kijken we graag kritisch of een persbericht echt geschikt is, en zo ja, hoe we dit het beste kunnen aankleden. Zo niet, dan adviseren we hoe klanten het anders kunnen aanpakken.

Rekening mee houden

Ervan uitgaande dat een persbericht überhaupt relevant is, zijn er nog wat zaken om rekening mee te houden als je een persbericht wilt uitsturen:

  • Hoe wil je bekend staan?
  • Wie is je doelgroep?
  • Draagt dit persbericht bij aan jouw PR-doelen en is het gericht op jouw doelgroep?
  • Welke media ga je benaderen?
  • Hoe ga je de media benaderen?

Kortom: met ‘alleen een persbericht schrijven’ ben je er niet. 

Voorbeeld

Stel, er komt een hotel bij ons met de doelstelling om meer boekingen te behalen komend jaar. Het doel met PR zou dan zijn om potentiële gasten te bereiken die een hotelnacht zouden kunnen boeken. Maar het persbericht dat het hotel wil uitsturen gaat over de geweldige nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Dit nieuws is hartstikke mooi, maar focust zich niet op de doelstelling en is ook niet gericht op de doelgroep. Het zou een leuk persbericht kunnen worden voor vakbladen uit de hotelbranche, maar draagt niet bij aan het echte PR-doel dat het hotel heeft. Wij zouden dan adviseren om tijd en moeite te besparen en geen persbericht te schrijven. Beter besteed je je energie aan iets dat bijdraagt aan je echte focus. 

Lees onze blog ‘Persbericht schrijven in 9 stappen

Persbericht versturen

Indien het nieuws wel bijdraagt aan de doelen en doelgroep van een bedrijf, zijn wij zeker voorstander van een persbericht. Maar let op: het schrijven van een goed persbericht is niet alleen een vak apart, ook het uitsturen is een belangrijk onderdeel van je PR-tactiek. 

Zelfs het beste persbericht zal niet worden opgepakt als het persbericht verstuurd wordt:

  • naar de verkeerde media;
  • met de verkeerde pitch;
  • op het verkeerde moment.

Welke media?

Minstens zo belangrijk als een goed persbericht is het uitsturen ervan. Kijk dus goed welke media bij jouw bedrijf passen. Welke media schrijven over soortgelijke onderwerpen en richten zich op jouw doelgroep? Het beste is om een specifieke journalist aan te schrijven die gespecialiseerd is in ‘jouw’ onderwerp. 

Pitchen

Benader de journalist altijd op een persoonlijk e-mailadres, dus geen ‘redactie@…’. Verstuur het persbericht met een begeleidende mail waarin je de brug slaat tussen het persbericht en de journalist. Waarom mail je hem of haar? Maak het persoonlijk en wees oprecht. Een relatie opbouwen met de media werkt net als het aangaan van nieuwe vriendschappen! Een algemene groepsmail werkt vrijwel altijd minder goed. 

Lees onze blog ‘Wat is een goede pitch?

Het juiste moment

Ook kan het moment van uitsturen een grote rol spelen. Zo is de vrijdagmiddag niet erg geschikt, en het weekend al helemaal niet. De meeste mensen zijn dan vrij, en voor je mail wordt gelezen is het bij wijze van spreken al oud nieuws. Een doordeweekse ochtend is een goed alternatief. Toch kan het gebeuren dat je persbericht ook op zo’n moment wordt ondergesneeuwd, bijvoorbeeld als de journalist op vakantie is, als hij die dag tien andere steengoede persberichten ontvangt en door tijdgebrek een andere keuze moet maken, of als er toevallig net een ramp gebeurt. Stel dat er net een aanslag is gepleegd of dat de koning is overleden, dan zullen alle media daar druk mee zijn en jouw persbericht laten liggen. Dat ligt dan niet aan jou, maar het is wel jammer. 

Lees onze blog ‘Vijf redenen waarom een persbericht goed wordt opgepakt

Hulp nodig?

Wij zijn de laatste die je niet willen helpen met je PR! Maar nu je weet dat een persbericht schrijven meer is dan ‘alleen een persbericht schrijven’, snap je ook waarom we alleen voor projecten zijn in te huren. Wij schrijven geen losse persberichten, omdat we niet graag half werk doen. Om een goed persbericht te schrijven, moeten wij eerst in je focus en doelgroep duiken. Dat kost tijd. Daarnaast willen we er zeker van zijn dat het persbericht goed verstuurd wordt. Daarom zijn we alleen in te huren voor een project van minimaal 1595 euro. We kunnen je ook begeleiden in het proces; lees hier meer over onze e-course.