Fouten persbericht

Als ondernemer wil je zichtbaar zijn. Een van de manieren om dat voor elkaar te boksen is door een persbericht uit te sturen. Hoe tof zou het zijn als deze goed wordt opgepakt en talloze grote media over jouw bedrijf schrijven? Heel tof! Maar dat lukt lang niet altijd en lang niet bij iedereen. Voorkomen is beter dan genezen: bereid je goed voor en maak deze tien meest gemaakte fouten bij het maken van je persbericht niet. 

1. Geen echt nieuws

Misschien wel de meest gemaakte fout bij het maken en versturen van een persbericht: het persbericht bevat eigenlijk geen echt nieuws. Echt nieuws is interessant voor een grote groep mensen en bevat – het woord zegt het al – echt iets nieuws. Bestaat jouw bedrijf al een tijdje en heb je nu bedacht dat je eens in de media wilt komen? Dan is een persbericht niet per definitie een goed idee. Echt nieuws gaat over meer dan alleen jouw bedrijf. Lees vooral ook onze andere blog met vijf redenen waarom een persbericht goed wordt opgepakt.

2. Te commercieel

Nog zo’n veel voorkomende valkuil: persberichten die alleen maar gaan over een bedrijf. Hartstikke leuk, iedere ondernemer vindt zijn of haar bedrijf geweldig. Maar wat heeft de media hieraan? Wat hebben de lezers/kijkers hieraan? Kortom: waarom zouden de media jouw persbericht overnemen? Een persbericht moet iets relevants, iets nieuws bevatten waar een ander iets aan heeft. Is een persbericht te commercieel, dan wordt je linea recta doorverwezen naar de salesafdeling.

3. Slecht verzendmoment

Het moment van verzenden is zeker van invloed op het succes van een persbericht. Of andersom: een slecht moment van verzenden kiezen is een grote fout die veel gemaakt wordt. Persberichten die bijvoorbeeld op vrijdag worden verzonden, zullen waarschijnlijk niet voor maandag gelezen worden. Sommige nieuwtjes hebben dan al hun waarde verloren. Ook op woensdag (en in het weekend) zijn veel mensen vrij en wordt je persbericht dus niet snel gelezen. Verzend ook nooit een persbericht op een dag waarop ook ander groot nieuws is, bijvoorbeeld op Prinsjesdag of op de dag van de Verkiezingen. Media zijn dan al te druk om zich met jouw persbericht bezig te houden.

4. Niet gepitcht

Een persbericht in een grote massamail uitsturen is vaak het domste dat je kunt doen. In de meeste gevallen is het een veel beter idee om een persbericht naar een kleiner clubje media te sturen, begeleid met een persoonlijke noot. Zo voelen de media zich serieus genomen en is de kans groter dat jouw mail gelezen wordt en er daadwerkelijk iets met jouw persbericht gebeurt. Een massamail heeft vaak alleen zin bij grote bedrijven en groot nieuws. Je kan ook een combinatie kiezen: je persbericht in een keer (adressen in de BCC of via Mailchimp) aan een grote groep versturen, en een aantal media persoonlijk mailen.

5. Slecht leesbaar

Een slecht leesbaar persbericht… tja, dat leest niet erg lekker. En dus wordt er minder snel iets mee gedaan dan bij een goed leesbaar persbericht. Met een slecht leesbaar persbericht bedoelen we ellenlange intro’s, geen tussenkopjes, geen beeld, wollige zinnen, etc. Ook spelfouten zijn natuurlijk uit den boze. Heb je veel te melden, gebruik dan niet alleen tussenkopjes, maar maak de informatie ook overzichtelijk door bullits, infographics, etc. Overzicht is key. Zo zien de media direct of iets voor hen relevant is.

6. Niet toegankelijk

Een persbericht kan op meerdere manieren niet toegankelijk zijn. Letterlijk bijvoorbeeld, als de media eerste drie keer door moeten klikken voor ze iets kunnen lezen. Ook een PDF is niet toegankelijk, omdat de tekst hier vaak niet goed gekopieerd kan worden. Een journalist gaat jouw persbericht echt niet overtikken! Verder is een persbericht met veel jargon ook niet toegankelijk. Probeer een neutrale schrijfstijl aan te houden die bovenal begrijpelijk is voor de media waar je het persbericht heen stuurt.

7. Nog geen mediarelaties

Een goed persbericht dat op een goede manier wordt uitgestuurd, zal toch minder kans van slagen hebben als je nog nooit contact hebt gehad met de media. Je hebt dan nog geen mediarelaties en jouw mail zal dan toch minder snel worden geopend dan wanneer de media jouw naam al wel kennen. Werk dus aan die mediarelaties, liefst al voordat je een persbericht uitstuurt. Dit kan bijvoorbeeld ook door journalisten te volgen op social media en af en toe een leuke reactie achter te laten. Zo leren de media jouw naam al kennen.

8. Geen relevante media

Het klinkt zo simpel: kies de juiste media om jouw persbericht naartoe te sturen. Toch gaat het nog vaak fout. Ondernemers denken al snel: hoe groter hoe beter. Terwijl de grootste media niet altijd de relevantste media zijn, en dus niet altijd de beste. Ook zal een niet-relevant medium jouw persbericht minder snel overnemen dan een relevant medium. Wie relevante media kiest heeft dus niet alleen meer kans op publicatie, maar ook meer kans op een geslaagde publicatie. En dat is waar het uiteindelijk om gaat toch?

9. Niet vanuit de derde persoon

Een persbericht wordt altijd vanuit de derde persoon geschreven. Het is geen blog. Praat dus over jouw bedrijf alsof je zelf de journalist bent. Een persbericht moet een op een over te nemen zijn door de media, dus dien je een bericht te schrijven dat zo in de krant zou kunnen komen te staan. Een blog is echt iets anders en wordt vaak wel vanuit de ik-persoon geschreven. Dit maakt het veel persoonlijker. Ideaal voor het claimen van thought leadership, maar niet voor het brengen van nieuws.

10. Geen hulp ingeschakeld

Ieder z’n vak, en dus adviseren we iedereen die geen PR-expert is om hulp in te schakelen bij het versturen van een persbericht. In veel gevallen blijkt een persbericht bijvoorbeeld helemaal niet de juiste manier om in de media te komen. Ook het schrijven en versturen van een persbericht wordt vaak onderschat. Je hoeft heus niet meteen een duur PR-bureau in te schakelen, maar lees je in ieder geval goed in voor je zelf aan de slag gaat. Het kan echt nooit kwaad je persbericht even te laten lezen door een objectief iemand.

Beeld: Shutterstock