Chantal Schram

Elke maand vragen we bekende en minder bekende bedrijven naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Dit keer nemen we onszelf onder de loep. Dit keer: hoe Chantal Schram haar eigen PR doet.

1. Kun je jezelf kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Chantal Schram, inmiddels alweer 32 jaar oud en ik woon samen met mijn vriend in Bussum. Na vijf jaar in de PR-wereld te hebben gewerkt en er eigenlijk altijd een blog (Reisdoc.nl) naast te hebben gehad, besloot ik in de zomer van 2017 dat het roer om moest. Weg met de 9-tot-5-baan en vol gaan voor iets wat ik eigenlijk al jarenlang wilde (maar niet durfde): voor mezelf beginnen. Ik liet het PR-wereldje voor wat het was en besloot me vol te focussen op Reisdoc.nl en freelance contentklussen. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en al snel besefte ik dat PR toch niet helemaal los kon laten. Ik wilde echter wel wat nieuws en niet weer in dezelfde molen terecht komen. Toen ik besloot als zzp’er te starten, heb ik Suzanne een berichtje gestuurd. Ik kende haar al een paar jaar uit de bloggerswereld en liet haar weten dat ik een beetje dezelfde richting op wilde gaan als zij. We dronken koffie en voor we het wisten deden we dat nog eens en ontstond snel het idee voor (toen nog) PR-cursus.nl. Met een nieuwe naam en nieuwe focus wil ik hier de komende tijd mijn volle aandacht op richten, zodat we samen nog meer bedrijven kunnen helpen met hun zichtbaarheid en naamsbekendheid.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?

“Ik ben best een introvert type. In m’n eentje naar netwerkevenementen gaan, vind ik stiekem vreselijk. Dus als ik dat een beetje kan vermijden: graag. Maar daardoor hecht ik heel veel waarde aan de online wereld: veel mensen vergeten dat dat alleen al een heel goed middel is om jezelf zichtbaarder te maken. Om te zorgen dat mijn blog groeiende blijft, doe ik meerdere dingen. Het allerbelangrijkste: ik maak waardevolle content. Die content deel ik vervolgens via Facebook, Pinterest en Twitter. Ook ben ik steeds actiever op Instagram, vooral via Stories. Dit is voor mij de perfecte manier om een blik achter de schermen te geven, te laten zien waar ik mee bezig ben en op een makkelijke manier contact te hebben met m’n volgers en media. Daarnaast zorg ik dat ik goed word gevonden via Google en ga ik toch regelmatig naar events. Wel kies ik ze uit op wat ze te bieden hebben: het liefst kleinschalig en met een workshop of andere bezigheid, zodat je ook daadwerkelijk iets doet. Zo raak ik makkelijker aan de praat met onbekenden dan wanneer ik op een borrel beland.”

3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“Ja en nee. Voor mijn blog zou ik hier veel meer voor moeten doen, maar omdat ik zo goed via Google wordt gevonden en al in behoorlijk wat media heb gestaan, weten andere media mij ook makkelijker te vinden. Daarnaast ben ik via social media ook goed zichtbaar en ken ik dankzij het ‘wereldje’ ook flink wat journalisten, die ik ook weer volg (en zij mij). Maar ik zou er nog veel meer uit kunnen halen dan ik nu doe.

Voor Snappr zijn we er echter wel heel druk mee bezig, het is immers onze core business. Practice what you preach! Hiervoor hebben we bijvoorbeeld een uitgebreide medialijst opgesteld met media die goed passen bij onze doelgroep en focus. Deze benaderen we nu pro-actief wanneer we iets nieuwswaardigs of relevants te melden hebben.”

 

4. Welke eigenschappen zijn belangrijk bij het doen van PR voor je bedrijf, denk jij?

“Het allerbelangrijkste is dat je een lange adem hebt en graag communiceert met mensen. Je hoeft absoluut niet super extravert te zijn. PR is dan wel mensenwerk, het betekent niet dat je elk netwerkmoment hoeft te pakken of altijd hoeft te bellen. Tegenwoordig worden de meeste dingen via de mail afgehandeld, dat is ook het geval als het aankomt op PR. Nieuwe contacten leggen kan daarnaast ook via social media. Wees je altijd bewust van het feit dat je met mensen ‘praat’: wees persoonlijk in je aanhef en de rest van je berichten. Ook heel belangrijk: laat je vooral niet te snel uit het veld slaan. Krijg je een keer (of tien) nee te horen, geef dan niet op. Dat is normaal. PR kost echt tijd; je moet relaties opbouwen met media en dat gaat niet over één nacht ijs.”

5. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Dat zijn er meerdere: ik ben een keer geïnterviewd door Editie NL over reisvaccinaties, nadat ik kort daarvoor in een regionaal panel zat over hetzelfde onderwerp. Hier hebben lokale media toen ook over geschreven, wat de redactie van Editie NL vervolgens heeft opgepikt. Ook was ik een paar maanden geleden te gast in Koffietijd, om te praten over originele bestemmingen voor de zomervakantie. Bizar hoeveel reacties ik daar op heb gekregen! Daarnaast sta ik vermeld in het ‘beste Nederlandse reisbloggers’ artikel van Metro, waarbij ik vermoed dat ze me via Google hebben gevonden. Hoewel het artikel al twee jaar oud is krijg ik er nog dagelijks bezoek van dankzij de link die in dit artikel staat.”

6. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Dat was in loondienst, toen ik een persbericht voor een luchtvaartmaatschappij eruit wilde sturen. Om ervoor te zorgen dat een persbericht opgepakt wordt, moet het bericht niet alleen inhoudelijk goed zijn. Ook de timing is heel belangrijk. Dat kun je grotendeels vooraf bepalen, maar in sommige gevallen heb je gewoon echt pech. Het bericht stond als automatische verzending gepland op hetzelfde moment dat MH17 neerstortte. Ik zat in de auto toen het gebeurde en hoorde het nieuws pas later, terwijl het bericht er ondertussen al uit was. Onwijs rot en dat voelt op de dag van vandaag nog steeds als falen. De les die ik opnieuw leerde: PR is echt mensenwerk. Dus: geen persbericht meer inplannen en automatisch verzenden, maar zelf op de knop drukken als je iets verstuurt. Zo kun je altijd inspelen op de actualiteit en voorkom je gevoelige fouten of ondergesneeuwd te raken.”

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Af en toe moet ik mezelf echt even knijpen. Dankzij m’n blog zie ik de mooiste bestemmingen en verblijf ik op de fijnste plekjes, en ik mag het gewoon WERK noemen. ⁣🙏⁣⠀ ⁣⠀ @sixsensesresidencescourchevel valt ook zeker in deze categorie. Gevalletje super-de-luxe en je moet er ook flink voor in de buidel tasten, maar dan heb je ook wat: je slaapt bovenin de bergen, vlakbij de piste, in een hypermodern appartement met balkon + uitzicht, krijgt toegang tot de wellness (met sauna, bubbelbad en zwembad) en conciërge-service en ’s ochtends mag je gewoon aanschuiven voor het ontbijt. ⁣⠀ ⁣⠀ Je snapt, ik ben verpest voor het leven nu.⁣⠀ ⁣⠀ #uitgenodigd #courchevel #sixsenses #frankrijk #fransebergen #francemontagnes #chantalopwintersport #reisblogger #dutchblogger #travelblogger #ski #alps #luxurytravel #luxurytravels #skiholiday⁣ #frenchalps #mountains #ski #snow #sneeuw #wintersport #snowlife #mydestinationguide #speechlessplaces #travelgirl #travelpassport #traveladventures #traveladdicted #travelselfie #theglobewanderer ⁣⠀

Een bericht gedeeld door C H A N T A L 🇳🇱 S C H R A M (@chantal.schram) op

7. Van welke mediapublicatie droom je nog?

“Voor mijn blog zou ik heel graag als vaste reisexpert in een televisieprogramma willen fungeren, maar ook een interview in Flair of VIVA zou ik zeker niet afslaan. Vooral de laatste twee sluiten perfect aan bij mijn doelgroep.”

8. Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Ik ben gek op het inzetten van mijn eigen (social) media, maar ik ben ook helemaal voor gastblogs op andere media. Zo kun je jezelf echt neerzetten als expert en heb je zelf ook vrijwel helemaal in de hand wat je allemaal wilt delen en wat niet, en hoe het überhaupt op papier wordt gezet. Minder fijn: ik heb er een hekel aan om events te organiseren en me met allerlei dingen bezig te moeten houden die los van elkaar niets met PR te maken hebben. Ik haak dan liever aan bij een bestaand event. Laat mij maar lekker op de inhoud zitten!”

 

Chantal Schram

Chantal Schram in het kort:

  • Leeftijd: 32 jaar
  • Gaafste publicatie tot nu toe: Editie NL en Koffietijd
  • Instagram: @chantalschram
  • Website: Reisdoc.nl