Het is een van de meest gestelde vragen die we krijgen: ‘wat doet een PR-bureau nou eigenlijk precies?’. Daar kunnen we lekker kort over zijn: een PR-bureau regelt gratis publiciteit voor jou of jouw bedrijf, vooral door in de media te komen. Dat kan op heel veel manieren: in deze blog vertellen we je wat Snappr zoal voor jou zou kunnen betekenen.

Wat doet een PR-bureau?

Een PR-bureau – of PR-bedrijf – richt zich op het genereren van free publicity, oftewel gratis publiciteit. Dit levert jou meer zichtbaarheid en naamsbekendheid op. Een PR-bureau weet precies welke media voor jou relevant zijn, zodat het je maximaal resultaat oplevert. Dat wil dus zeggen: zoveel mogelijk zichtbaarheid en naamsbekendheid bij de voor jou relevante doelgroep.

Lees hier meer over de waarde van PR ⇒

Wie ‘aan zijn PR werkt’ zorgt ervoor dat zijn naam regelmatig in relevante media verschijnt, en dat hij gratis publiciteit krijgt. PR staat letterlijk voor Public Relations, oftewel publieke relaties. Een PR-bureau managet jouw imago, zorgt ervoor dat jij in de spotlights staat en dat anderen over je gaan praten. En dat allemaal zonder te adverteren.

Lees hier meer over wat PR is ⇒

Gratis publiciteit is het doel. In de media komen is het middel. Daarmee bedoelen we dat een medium – bijvoorbeeld een krant of online magazine – over jou schrijft. Door deze media-aandacht kom je top of mind bij je doelgroep. Daarnaast leveren mediapublicaties je vaak expertstatus op en wekt het extra vertrouwen bij je doelgroep.

Hoe zorgt een PR-bureau voor free publicity?

Een PR-bureau heeft een aantal PR-middelen in haar arsenaal, waarmee zij haar klanten in de media kan krijgen. Een PR-middel is dus eigenlijk een manier om aan free publicity te komen.

Een aantal PR-middelen:

Persbericht

Een persbericht is waarschijnlijk het bekendste PR-middel dat een PR-bureau inzet. Of: kan inzetten. Een persbericht is namelijk niet altijd het beste PR-middel om jouw doel te bereiken. Soms kan je beter een aantal specifieke media benaderen met een goede pitch voor een interview en/of inhaker.

Lees hier meer over pitchen ⇒

Interviewpitch

Een interviewpitch is niets anders dan een zeer krachtige mail waarin wordt aangestuurd op een interview met jou. Natuurlijk moet daar wel een aanleiding voor zijn, maar dit hoeft geen intern nieuws te zijn. Wellicht is er extern nieuws, waarover jij als expert iets kan zeggen!

Gastblog

Wanneer je een gastblog schrijft voor een medium, betekent dit dat je een artikel schrijft uit je eigen naam voor een ander platform dan je eigen kanalen. Geen blog op je eigen website dus, maar een gastblog op de website van een online magazine of vakblad. Een gastblog is vaak kennisgericht en levert jou de status van expert op.

Inhaker

Inhaken kan vaak goed op dagen als Valentijnsdag, Koningsdag, Black Friday, etc. Let wel: alleen als het relevant is voor jouw business natuurlijk! Verkoop jij rode rozen? Dan is Valentijnsdag zeker een dag om op in te haken. Check de Issuekalender voor talloze inhaakmomenten.

Persevent

Het organiseren van een persevent kan mooie publiciteit opleveren. Je kan hier op kleine schaal mee beginnen. Nodig bijvoorbeeld een journalist uit bij een event of workshop die je toch al geeft. Groter aanpakken? Denk dan aan een persreis, exclusieve rondleiding of iets anders waarbij je echt waarde toevoegt voor de pers. Vraag jezelf altijd af: wat heeft een journalist er aan om te komen (of is alleen een persbericht voldoende)?

Lees meer tips voor je persevent ⇒

News jacking

Iets in het nieuws waar jij wat over kan zeggen? Of waarbij jij geïnterviewd had kunnen worden? Mail de journalist! Wellicht willen ze een follow-up maken of een alinea toevoegen. Je kan het nieuws ook gebruiken om een ander medium te mailen met de betreffende insteek.

Waarom een PR-bureau inhuren?

Of je nu puur advies wilt en daarna zelf je PR gaat doen, of je PR volledig uit handen wilt geven: het gaat je veel tijd en moeite besparen en sowieso resultaat opleveren. De PR-adviseurs die bij een PR-bureau werken hebben nu eenmaal meer ervaring dan jij, en kunnen sneller voor je bereiken wat jij wilt.

Een bijkomend voordeel van een PR-bureau inhuren is dat de PR-adviseurs veel objectiever naar je bedrijf kunnen kijken dan jijzelf. Dat is fijn, want het helpt je om meer PR te krijgen. Media schrijven namelijk alleen (gratis) over jou als het stuk niet te commercieel is. Ondernemers die hun eigen PR doen vinden het vaak moeilijk om de balans te houden tussen waarde bieden en publiciteit krijgen. Een goed PR-bureau schakelt voortdurend tussen de media en tussen bedrijven, en weet voor beiden een win-win situatie te creëren Wees dus niet bang als je kritische vragen van je PR-bureau krijgt. Dat gaat juist de beste resultaten opleveren! Je wilt geen spreekbuis.

Onze diensten

Elk PR-bureau is natuurlijk anders. Elk bedrijf heeft zijn eigen niche. Wij richten ons vooral op ‘in de media komen’ en niet zozeer op het organiseren van een persevent of samenwerken met influencers. Daar zijn andere PR-bureaus weer goed in! Onze klanten zijn veelal innovatieve scale-ups: bedrijven die startup-af zijn en nu door willen groeien. Zij moeten het niet meer hebben van hun lancering. Media schrijven niet meer over dit soort bedrijven omdat ze nieuw zijn, want dat zijn ze niet meer. Hoe blijf je toch in de media komen? Hoe krijg je toch publiciteit? Daar helpen wij mee! Hiervoor hebben we meerdere manieren:

PR-uitvoering

We kunnen de hele PR uit handen nemen. Zo hoef je je als ondernemer niet druk te maken om persberichten en mediacontacten. Wij voeren jouw hele PR van A tot Z voor je uit. Dit kan met doorlopend (retainer) of voor een kort project.

Retainer

Bij een retainer werken wij doorlopend aan jouw PR. Het resultaat is dat je iedere maand in de media komt, en dus top of mind blijft bij je doelgroep. Niemand kan meer om je heen; mensen zien je continu voorbij komen. Door meerdere ’touchpoints’ en een langetermijnstrategie heeft PR echt effect, en kunnen wij een betaalbaar tarief hanteren.

Lees meer over onze PR-retainer ⇒

Project

Geen geld om doorlopend aan je PR te werken, maar wil je wel publiciteit rondom een specifiek project? Huur ons dan in voor een eenmalige campagne. Een project kan bestaan uit een enkel persbericht (inclusief uitsturen) of het opzetten van de basis van jouw PR. We denken graag met je mee!

Lees hier meer over een PR-project ⇒

PR-advies

Alleen advies nodig en dan zelf aan de slag? Dat kan ook! Wij leren ondernemers en bedrijven alles over PR en hoe zij dit kunnen toepassen op hun eigen business. Tijdens drie 1-op-1-sessies begeleiden we je met de eerste stappen van PR. Het voordeel? Je kunt het daarna zelf! Het nadeel? Je bent er zelf meer tijd mee kwijt dan dat wij het voor je doen, natuurlijk.

Lees hier meer over ons PR-advies ⇒