Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we met Emilie Sobels, oprichter van Hashtag Workmode en The Selfmade Summit.

1. Kun je jezelf kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Mijn naam is Emilie Sobels, 30 jaar oud en samenwonend in Amsterdam. Ik ben de oprichter van Hashtag Workmode; coworkingspaces voor vrouwelijke digital creatives in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Daarnaast ben ik co-auteur van de boeken Babe You Got This en Babe You Got This Het Werkboek. Op 7 maart 2019 organiseer ik The Selfmade Summit, een groot event voor ambitieuze vrouwen.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?

“Vertel iedereen wie je bent en wat je doet: wat is jouw expertise en waar ben jij de go-to person voor? Ook als je denkt dat niemand er op zit te wachten, schreeuw het van de daken. Online én offline.”

3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“Dat verschilt een beetje per project. Afhankelijk van het project zetten we – mijn team en ik – PR bewust in, maar het doel dat we daarmee willen bereiken speelt de hoofdrol. PR zelf is het middel! Denk aan doelen als: willen we zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met Hashtag Workmode? Willen we iets verkopen? Willen we ons bereik uitbreiden of juist heel gefocust inzetten? Afhankelijk daarvan gaan we aan de slag. Dus ja, er is een strategie op projectbasis, maar niet doorlopend.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door EMILIE SOBELS (@emiliesobels) op

4. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je je bedrijf lanceerde? En bij nieuwe producten en vestigingen?

“Ik ben geen enorme fan van persberichten en geloof het meest in persoonlijk contact met journalisten. Toch sturen we voor grote projecten ook persberichten. Maar uiteindelijk wordt er veel nagebeld en zoeken we altijd heel concreet naar het juiste haakje voor een specifiek medium. Voor grote projecten werk ik meestal met een PR-manager die het hele traject op zich neemt.”

5. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Ik heb veel reacties gekregen op het feit dat ik bij de 50 FD Jonge Talenten van 2019 hoor, waar een speciale zaterdageditie van FD Persoonlijk aan is gewijd. Enorm vereerd dat ze me voor deze lijst hebben uitgekozen!”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door EMILIE SOBELS (@emiliesobels) op

6. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Voor de boeklancering van ons eerste boek kwam RTL Boulevard bij ons over de vloer om een item te maken. Dat item werd aan de desk getoond maar het viel niet helemaal lekker in de studio. Met name de mannelijke presentatoren vonden het maar onzin, ons boek, en onze werkplekken exclusief voor vrouwen. Toen dat vervolgens op Facebook gedeeld werd, ging het los. Boze comments en de meest onaardige kreten werden naar mijn hoofd geslingerd. Sindsdien lees ik de comments onder publicaties op Facebook niet meer, die zijn over het algemeen niet zo gezellig. Dat heeft meestal niets met de content te maken maar met het specifieke medium.”

7. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk medium mag jou wakker bellen?

“Jinek! Sowieso Jinek. Of DWDD :)”

8. Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten?

“Ik ben gek op kranten en de bijlagen bij kranten, daar bereik je een breed publiek mee.”

Emilie in het kort:

 

 

Credits hoofdfoto: Emma Peijnenburg