PR-tips

Snappr bestaat alweer bijna drie jaar. In die jaren hebben we enorm veel ervaring opgedaan op PR-gebied. We weten goed wat wel en niet werkt, en kunnen anderen daardoor gericht adviseren. In onze e-course delen we al onze kennis en expertise met je, waaronder ook veel praktische PR-tips. In deze blog lichten we twaalf belangrijke PR-tips voor je uit.

1. Vraag je klanten altijd om een testimonial

Dit is een van de simpelste PR-tips! Bij PR gaat het erom dat anderen over je gaan praten. Dit is veel krachtiger dan dat jij over jezelf vertelt. Bovendien bereik je door PR een groter publiek. Als jou klanten over jou gaan vertellen, bijvoorbeeld in een testimonial, bereik je hiermee hetzelfde effect. Een slimme, snelle, laagdrempelige manier om met PR te beginnen.

2. Maak een medialijst en houd hier al je contacten bij

Een medialijst is niets meer en niets minder dan een overzicht waarin je je contacten met de media bijhoudt. Dat kan gewoon in Excel of Google Spreadsheets! Misschien dat je denkt: joh, heb ik helemaal niet nodig. Geloof ons, dat heb je wel. Als je eenmaal begonnen bent met je PR en je regelmatig met meerdere media contact hebt, wil je overzicht kunnen houden. Wie is de contactpersoon bij medium X, wanneer heb je die voor het laatst gesproken en waarover?

3. Start met bloggen

Bloggen is gratis en vergroot je zichtbaarheid, bereik en expertstatus. Deel waardevolle content om je potentiële klanten te overtuigen. Bloggen is daarbij ook heel handig voor je PR. Journalisten google’en ook! Wanneer jij veel blogt over jouw expertise, zal jouw blog hoog in Google komen wanneer journalisten een expert op dat gebied zoeken. Zo vergroot je de kans dat journalisten jou uit zichzelf gaan benaderen voor een interview.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Snappr | PR-bureau (@snappr_nl) op

4. Wees altijd persoonlijk in je communicatie naar de media

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: een email sturen met een aanhef als ‘Beste redactie’ of ‘Beste blogger’ moet je niet (meer) doen. Je neemt namelijk contact op met een persoon. Wees dus ook persoonlijk! Het is zó’n kleine moeite om die naam even op te zoeken. De kans dat er iets met je mail wordt gedaan wordt aanzienlijk groter als je een goede aanhef gebruikt.

Lees meer tips voor een goede pitch >⠀

5. Focus altijd op een win-win

Wil je dat een bepaald medium over jou publiceert, dan moet je ze een andere reden geven om dat te doen. Probeer bij je pitch dus altijd een win-win te creëren, door bijvoorbeeld een superinhoudelijke gastblog te schrijven waarin je kennis deelt, of door in te haken op een heel actueel topic. Daar kan je dan je expertise over geven. Je moet media iets bieden dat hen ook daadwerkelijk wat oplevert, niet alleen jou. Dan zijn media geheid een stuk sneller geneigd om ‘ja’ te zeggen!⠀

6. Toon publicatie groot op je website

Heb je een mooie publicatie in de pocket? Deel ‘m dan vooral! Op je social media kanalen, maar zeker ook op je website. Want als jij aan je (potentiële) klanten kan laten zien dat je in de media hebt gestaan, helpt dat enorm voor je expertstatus. ⁣Maak ook een perspagina op je site, waarbij je journalisten op weg helpt. Hier kan je ook nogmaals een overzicht van jouw mooiste mediapublicaties tonen.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Snappr | PR-bureau (@snappr_nl) op

7. Benader media op tijd

Wil je een verhaal pitchen bij een tijdschrift en ben je gebonden aan een specifieke periode? Zorg dan dat je de media op tijd benadert. Magazines (zeker magazines die maandelijks uitkomen) werken vaak maanden vooruit: in de zomer zijn zij al bezig met het kerstnummer. Voor online media is dit anders: zij kunnen theoretisch gezien natuurlijk altijd iets plaatsen. Maar ook zij hebben vaak een redactionele kalender. Je doet er slim aan om – als je bijvoorbeeld iets volgende week gaat lanceren – nu al een mail te sturen.

8. Houd vol! Ook na een ‘nee’

Hoor je een keer ‘nee’ of zelfs helemaal niets als je een journalist hebt benaderd? Dat is heel normaal. Besef je ook dat die ‘nee’ niet voor altijd een ‘nee’ hoeft te zijn, en dat de deur nu niet definitief dicht is. Je pitch paste nu waarschijnlijk gewoon niet goed genoeg. Probeer het een maand (of twee) later gewoon nog eens met een andere insteek: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

9. Gebruik Google Alerts voor je PR

Een van onze meest opgeslagen PR-tips: Gebruik Google Alerts voor je rapportage. Heb je een interview gegeven, een gastblog aangeleverd of een persbericht verstuurd? Spannend, want nu is het wachten tot/of het gepubliceerd wordt. Vaak wordt er gecommuniceerd wanneer dit gebeurt, maar soms ook niet. Ook bestaat altijd de kans dat je verhaal zo maar wordt opgepikt door de media en dat je PR krijgt zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Hoe je dit zonder al te veel moeite bij kan houden? Google Alerts! Met Google Alerts kun je verschillende zoektermen bijhouden. Denk bijvoorbeeld aan je (bedrijfs)naam en andere relevante keywords. Handig, want op die manier kun je monitoren wat er online verschijnt over jouw bedrijf over jouw branche.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Snappr | PR-bureau (@snappr_nl) op

10. Vermijd ‘uniek’

Hetzelfde geldt voor woorden als ‘bijzonder’ of ‘speciaal’. Dat is in de ogen van veel journalisten namelijk nogal een subjectief statement en creëert vaak niet de reactie die je wil hebben. Bij PR geldt: show, don’t tell. Laat daadwerkelijk zien waarom jij als ondernemer bijzonder bent of waarom jouw product uniek is, zonder het zo te noemen. Benoem bijvoorbeeld alle specificaties of vertel over je ervaring in het ondernemerschap. ⁠Door wat je vertelt, kan de journalist vervolgens zelf bepalen of het uniek of bijzonder genoeg is om te plaatsen. Dat levert je uiteindelijk veel meer goodwill (en dus publicaties) op!

11. Schrijf op hoe je bekend wilt staan en houd dit altijd in gedachten

Om goede PR te doen, moet je voor jezelf helder hebben waar jij voor staat en wat jij wilt uitstralen naar jouw doelgroep.⁠ Waarom moeten mensen jou kennen en bij jou terechtkomen? Wat is het dat je doet in één zin? Bij welk product of welke dienst moeten mensen voortaan direct aan jou denken? ⁠Focus hierop met je PR! Focus je op iets anders, dan ga je om de verkeerde dingen bekend staan en dat wil je niet. ⁠PR kun je op deze manier inzetten om je reputatie te vestigen of te veranderen. Framing it is! Laat mensen zien wat jij wilt dat ze zien.⁠

12. Gebruik social media om contactgegevens van journalisten te vinden

Kun je op de website van een medium geen persoonlijke contactgegevens van een journalist vinden? Zet social media in! Zoek op Twitter of LinkedIn naar een redacteur die er werkt. Vind je wel een naam, maar geen e-mailadres? Stuur iemand een privé-bericht om het te vragen. Instagram is hiervoor ook ideaal. Ook kun je nog de sales-pagina van een medium uitpluizen en kijken hoe de e-mailadressen binnen het bedrijf zijn opgebouwd. Vervang dan de naam van de salespersoon voor die van ‘jouw’ redacteur en je bent vaak binnen! Alleen in uiterste noodzaak kun je alsnog naar redactie@… mailen.⁠

Meer PR-tips? Volg onze e-course!

Wil jij ook beginnen met PR voor je bedrijf? Maar heb je geen idee hoe jij dit als ondernemer zelf kan regelen? Geen punt! In onze e-course leer je alles over PR en geven we je concrete PR-tips en opdrachten waarmee je direct stappen zet in de praktijk. Gedurende de cursus werk je aan je eigen PR-plan, waardoor je zeker weten iets aan de cursus hebt! Al tijdens de cursus is de kans dat je in de media komt enorm groot.

Lees meer over wat je leert in de e-course >