Je naamsbekendheid vergroten is onmisbaar voor het voortbestaan van je bedrijf. Welk geweldig product of dienst je de consumenten ook aanbiedt, ze moeten wel weten wie je bent. Hele bekende bedrijven zijn ook ooit onbekend begonnen, dus dat kun jij ook. Manieren om dat te doen, lees je in deze blog.
Wat is naamsbekendheid?
Het woord naamsbekendheid zegt het al: het gaat er hierbij om of de consument van jouw merk of naam af weet. De consument hoeft nog helemaal niets bij je te hebben gekocht. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten. Je gaat naar de supermarkt bij jou in de buurt. Dat betekent niet dat je nog nooit gehoord hebt van die ene supermarkt ergens anders in het land.
Naamsbekendheid vergroten als doel
Veel bedrijven hebben naamsbekendheid vergroten als marketingdoelstelling staan. Dit is nog erg vaag. Want onbewuste gedachten of gedragingen bewust maken, is heel moeilijk. Je moet dus een plan hebben, wil je je naamsbekendheid vergroten.
Vergroot je je naamsbekendheid? Dan zorg je uiteindelijk voor meer klanten. Ook krijg je meer inzicht in de bekendheid van je bedrijf. En leer je het gedachtepatroon van je potentiële klant ook beter kennen.
Hoe meet je je naamsbekendheid
Het is superhandig om te weten waar je (potentiële) klant aan denkt. Denkt hij of zij aan jouw merk bij een probleem? Of ben je een plan B als plan A niet meer beschikbaar is voor ze? Je wilt natuurlijk dat consumenten gelijk aan jou denken. Hoe test je dat?
Doe bijvoorbeeld een steekproef bij mensen op straat of stuur een enquête uit. Je houdt de volgorde aan van de 3 vormen van naamsbekendheid:
- Top-of-mind naamsbekendheid
Dit meet je door je product- of dienstcategorie te noemen en dan aan de consument te vragen aan welk merk zij het eerst denken. Bijvoorbeeld: aan welk merk denk je gelijk als je aan shampoo denkt?
- Spontane naamsbekendheid
Spontane naamsbekendheid ligt in het verlengde van top-of-mind naamsbekendheid. Je geeft met de vraag iets meer ruimte om over merken na te denken. Bijvoorbeeld: kun je 5 shampoomerken opnoemen?
- Geholpen naamsbekendheid
Misschien kon je in 1 keer meer dan 5 shampoomerken opnoemen. Of misschien had je er moeite mee. Daarom meet je de naamsbekendheid ook door zelf voorbeelden te geven. Bij geholpen naamsbekendheid presenteer je een lijstje met allerlei merken. De ondervraagde vinkt af welke hij of zij kent. Bijvoorbeeld:
- Andrelon
- Head & shoulders
- Monday
- Elvive
- Kérastase
- Schwarzkopf
- Etc.
Manieren je naamsbekendheid te vergroten
Nu je een zogenaamde nulmeting hebt gedaan, heb je meer inzicht in de consument en jouw naamsbekendheid. Met die kennis maak je een strategie. Waar zitten de consumenten nu? En waar wil je ze naartoe hebben?
- Draag uit waar je merk voor staat. Hier identificeren consumenten zich mee
- Blijf relevant voor je doelgroep. Welke pains los jij op?
- Investeer in goede klantenservice. Hierdoor beslissen mensen of ze terugkomen
- Vertel je merkverhaal. Dit wekt vertrouwen op
- Zorg dat mensen over je praten. Je product/dienst niet alleen voor jou, ook voor je familie en vrienden
Hulp nodig?
Naamsbekendheid vergroten is belangrijk, maar kost ook veel tijd. En tijd is kostbaar. We snappen dat bij Snappr. Gelukkig maken wij er chocola van, net als Milka, Toblerone en Tony. Bel ons op en we bespreken wat we voor je kunnen betekenen.