PR om CTR te verhogen

Wist jij dat mensen sneller doorklikken naar jouw website als je bekender bent? En dat mensen meer willen betalen voor jouw product of dienst als je in de media hebt gestaan? PR zorgt voor een betere CTR

We schreven laatst al een blog met redenen waarom je NIET aan PR zou moeten doen. Maar eigenlijk moet je dat natuurlijk wel. Het heeft zoveel voordelen om zichtbaar te zijn. Als meer mensen je kennen en je positief bekend staat, leidt dat op den duur immers tot meer klanten. En wist jij al dat goede PR ook zorgt voor een betere click through rate op Google en een hoger uurtarief?

Naamsbekendheid zorgt voor groei CTR van 342%

Onderzoek wijst uit dat mensen die zoeken in Google sneller op jouw zoekresultaat klikken als ze al eens van je gehoord hebben. Dus: stel dat jij op de derde positie eindigt in Google bij een zoekopdracht naar ‘fotograaf Utrecht’. Iemand die nog nooit van jou gehoord heeft, zal geneigd zijn op het eerste zoekresultaat te klikken. Maar iemand die wel eens van jou gehoord heeft, zal sneller alsnog op het derde zoekresultaat klikken. Naamsbekendheid kan zelfs zorgen tot een verdrievoudiging van de click-through-rate!

Meer conversie en een lagere CPC

Ook de conversion rate kan verdrievoudigen, terwijl de CPC (cost per click) juist kan halveren. Mensen zijn dus vaker geneigd om van je te kopen als ze je al kennen. Klinkt logisch. Toch wordt PR nog altijd vaak onderschat. Er wordt veelal gefocust op websitebezoekers binnenhalen door adverteren, maar als ze je bedrijf nog niet kennen zullen ze dus minder vaak doorklikken en minder vaak kopen. Dus: focus eerst op PR en ga daarna adverteren!

Meer zoekopdrachten naar jouw bedrijf

Daarnaast zoeken natuurlijk meer mensen naar jouw bedrijf op product/dienst als meer mensen jou kennen. Op die manier komt er ook meer verkeer via Google binnen als jouw PR on fleek is.

Google toont relevante resultaten

En laten we ook niet vergeten dat Google jouw zoekresultaat eerder laat zien als de gebruiker jou al ‘kent’. Zoekresultaten zijn niet willekeurig, maar aangepast aan de voorkeuren van de gebruiker. Je eindigt dus ook hoger in de zoekresultaten van iemand die al eens van jou gehoord heeft. En dat niet alleen: als veel andere mensen je kennen, en jouw gemiddelde CTR dus hoger wordt, zal je ook hoger eindigen in de zoekresultaten van iemand die jou nog niet kent. Je bent dan namelijk relevanter geworden en wordt hoger getoond door Google.

PR verhoogt je waarde

Even samengevat: je moet dus werken aan je PR voordat je kunt verwachten dat mensen naar je zoeken, Google je hoog toont in de zoekresultaten en mensen op je link klikken.

Maar wist je dat je ook nog eens meer kunt vragen als mensen al eens van je gehoord hebben?

Bekende naam = klantmagneet

PR blijkt niet alleen goed voor je CTR, ook voor je waarde. Mensen kopen niet altijd het goedkoopste product. Sommige mensen kiezen liever voor meer waarde. Daarnaast zijn er nog veel meer andere factoren die invloed hebben op koopgedrag. Service, een bekende naam en exclusiviteit zijn slechts een paar factoren. En op basis van al die factoren kan jij je prijs bepalen – en verhogen. Je kunt je naamsbekendheid vergroten door bijvoorbeeld een expertstatus op te bouwen (gastblogs!), in lijstjes te komen (VIVA400!) of op een andere manier in de media te verschijnen. Vaker in de media gekomen? Dan kan jouw prijs omhoog! Mensen zijn dan namelijk sneller geneigd iets van jou te kopen voor meer geld.*

Waar wacht je nog op?