SEO. Het is een term die je als ondernemer vast wel eens hebt gehoord. Het wordt vaak in één adem genoemd met marketing, maar SEO en PR gaan ook heel goed samen. Sterker nog, SEO kan heel veel betekenen voor je zichtbaarheid en naamsbekendheid. En het is nog gratis ook. In deze blog leggen we je uit waarom je eigenlijk vandaag nog met je SEO moet beginnen én hoe.
Wat is SEO?
Laten we beginnen bij het begin. Want wat is SEO nou eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel bekend als zoekmachine-optimalisatie. Het doel? Zo goed mogelijk gevonden worden via zoekmachines, en met name Google. Want dat betekent: meer zichtbaarheid, meer bezoekers en uiteindelijk dus ook meer klanten.
Hoe werkt SEO?
De meeste van jouw potentiële klanten zullen je niet vinden op je bedrijfsnaam. Ze kennen je immers vaak nog niet en zoeken dus niet in Google op jouw bedrijfsnaam. Stel, je bent eigenaar van Bakkerij Brood in Amsterdam-Noord. Buurtbewoners kennen je al en zullen je dus niet hoeven te Googelen. Maar een Nederlandse toerist die verblijft in een hotel in de buurt en op zoek is naar een lekker croissantje als ontbijt, zoekt niet op jouw bedrijfsnaam, maar op wat je aanbiedt (bijvoorbeeld: bakkerij Amsterdam-Noord’). En daarom is het heel belangrijk dat je uitzoekt op welke termen je potentiële klant zoekt, zodat je die kunt gaan gebruiken in jouw communicatie.
De juiste zoekwoorden
Hoe vind je de juiste zoekwoorden? Als het goed is heb je voor jezelf helder hoe je bekend wilt staan. Zo niet, lees deze blog dan eerst even. Dan is het nu zaak om uit te zoeken waar je doelgroep vooral op zoekt als ze Google gebruiken. Daarvoor kun je tools als Google Search Console of Google Zoekwoordenplanner voor inzetten (zie ook deze video voor meer uitleg hierover).
Sneller doorklikken
Terug naar het voorbeeld van Bakkerij Brood. Grote kans dat de toerist zoekt op ‘bakkerij Amsterdam-Noord’. Jij als bakker wilt bovenaan in de zoekresultaten verschijnen wanneer men hierop zoekt. De meeste mensen klikken namelijk vaak door op het eerste zoekresultaat. Mensen klikken ook sneller door als ze een bedrijfsnaam al vaker gehoord hebben. Nog een reden om aan je PR te werken!
SEO & PR: 3 manieren om het in te zetten
Weet je welke zoekwoorden – dit mogen er zeker meerdere zijn – voor jou relevant zijn? Dan kun je met de onderstaande tips aan de slag. Zo kom jij hoog in Google!
1. Webteksten
Je wilt de relevante zoekwoorden terug laten komen op je website. Hoe meer Google namelijk ziet dat jouw website (en dus jouw bedrijf) gerelateerd is aan deze zoekwoorden, hoe groter de kans is dat je hoog gepositioneerd wordt in de zoekmachine bij een zoekopdracht naar deze woorden. Dat doe je onder meer door goede webteksten te (laten) schrijven waarin deze zoekwoorden en andere gerelateerde woorden in terugkomen. Zorg dat je meerdere landingspagina’s maakt, waarbij elke pagina op een andere zoekterm geïndexeerd wordt. Tip: loopt je website op WordPress? Installeer dan de gratis plugin Yoast om je hierbij te helpen. En zorg altijd dat je op een natuurlijke manier schrijft: een goed leesbare tekst is nog steeds het allerbelangrijkst.
2. Blog
Naast de ‘vaste’ webteksten, is het voor vrijwel elke ondernemer interessant om regelmatig blogs te publiceren op je bedrijfswebsite. Je claimt dan niet alleen je autoriteit en expertstatus, maar ook Google waardeert blogs enorm. Je website vernieuwt zich door blogs continu, en dat ziet Google als ‘deze website is actueel en relevant’. Regelmatig een nieuwe blogpost plaatsen zorgt ervoor dat je hoger wordt geïndexeerd. Maak het jezelf niet te moeilijk: een keer per maand bloggen is al heel goed. Weet je niet waar je over moet bloggen? Onderwerpen als ‘de meest gestelde vragen over [jouw branche]’ of ‘succesvol [jouw branche] in vijf stappen’ zijn altijd goed.
3. Gastblog
Naast bloggen op je eigen website wil het ook zeker lonen om na te denken over gastblogs. Blogs op andere websites (van media) dus. Het is een van onze favoriete PR-middelen om in te zetten. Het geeft je namelijk niet alleen de kans om in je eigen woorden te vertellen over jouw expertise, het is ook goed voor je SEO. In de meeste gastblogs is er namelijk ruimte voor een linkje naar je website. En dat noemen we ‘linkbuilding’: hoe meer relevante websites linken naar jouw website, hoe meer Google weer denkt: ‘dat is er een om in de gaten te houden’. Ook als er geen link in wordt geplaatst is een gastblog alsnog goed voor je SEO en PR: je naam staat namelijk wel bij de blog. Stel je gastblog wordt goed geïndexeerd, dan komen mensen nog steeds uit bij een artikel van jouw hand. Met andere woorden: je potentiële klant ziet nog steeds dat jij de expert bent en zal vaak alsnog je bedrijfsnaam opzoeken als hij of zij meer informatie wilt.