Voelt jezelf laten zien zijn voor jou als schaamteloze zelfpromotie? Niet nodig! Wij geven je acht handvatten om zonder schaamte aan je PR te werken. Want iets over je bedrijf delen wil echt niet zeggen dat je daarmee jezelf op een voetstuk plaatst. PR is getting some else to say you’re good…

1. Zichtbaar zijn is niet hetzelfde als arrogantie

Zichtbaar zijn wordt vaak ten onrechte geassocieerd met (schaamteloze) zelfpromotie en arrogantie. Iets over je bedrijf delen betekent zeker niet dat je pretendeert de beste ondernemer ooit te zijn. Zichtbaar zijn doe jij omdat je iets hebt neergezet waarvan je denkt dat het waardevol kan zijn voor anderen. Je wilt je klanten helpen. Je hebt iets moois bedacht, maar dan moeten anderen het wél horen. Dáárom deel jij iets over jouw bedrijf. Je bedrijf zichtbaar maken betekent niet dat je jezelf ophemelt.

Lees ook: 7 tips als je het eng vindt om zichtbaar te zijn

2. Focus op je product of dienst, niet op jezelf

Bij PR voor jouw bedrijf draait het niet om jou als persoon, of om hoe leuk en vriendelijk jij bent. Het draait bij PR om jouw bedrijf, product of dienst en wat dat voor iemand anders kan betekenen. Leg je daar de focus op bij het benaderen van de media, dan zal je merken dat het je een stuk soepeler afgaat. Het is immers makkelijker om over iets of iemand anders te praten, dan over jezelf. Vind je het nog steeds lastig? Bedenk dan eens goed waarom je met je bedrijf begonnen bent. Wat is je ‘why’? Als jij niet in je eigen bedrijf gelooft, zal niemand dat doen!

3. Problemen oplossen en expertise delen

Nog specifieker draait het bij PR eigenlijk om welke problemen jouw product of diensten oplossen voor jouw klanten. Je levert iets waardevols, iets dat er mag zijn, en dus ook gezien en gehoord mag worden. Door te focussen op het helpen van de doelgroep, en het leveren van waarde aan de media, creëer je een win-winsituatie. Jij helpt de media aan kennis en content. Zij helpen jou aan publiciteit. Naast deze positieve aandacht, zet jij jezelf hiermee ook neer als de expert naar jouw doelgroep. Jij wordt hiermee de go-to-person waar mensen (en de media) moeten aankloppen voor advies. Focus op kennisdeling in plaats van praten over je bedrijf. Eenmaal een expertstatus, dan volgen de klanten vanzelf!

4. PR is juist anderen over je laten praten

Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good. Komt dat even goed uit! Natuurlijk kun je goed zichtbaar zijn met blogs en social media-posts, maar het is nog sterker én minder eng om andere mensen goede dingen over je te laten zeggen. Vraag die klant dus om een testimonial, zet je klanten in als ambassadeurs op social media en laat je interviewen door de media. Wanneer kranten en tijdschriften jouw bedrijf aanbevelen, kan je dit zonder schaamte weer delen op je eigen kanalen. Schaamteloze zelfpromotie? Hé, don’t shoot the messenger!

5. Persbericht in derde persoon

Voelt het heel vreemd om een persbericht over jezelf of jouw dienst te schrijven? Je bent niet de enige die er zo in staat. Wat je kunt doen om het makkelijker te maken – en minder als zelfpromotie te laten voelen – is niet over jezelf praten, maar over je bedrijf. Sowieso is dit het uitgangspunt bij een persbericht. Vertel jouw verhaal vanuit de derde persoon in plaats vanuit de ‘ik-vorm’. ‘Coolblue heeft een fantastisch jaar gehad’ krijgt Pieter Zwart toch net wat lekkerder uit zijn mond dan ‘Wat heb ik een goed jaar gehad’. Ook ‘wij’ is vaak makkelijker al makkelijker dan ‘ik’. ‘We hebben dit neergezet’ in plaats van ‘ik heb dit neergezet’. Handig voor op social media!

Lees hier hoe je een goed persbericht schrijft

6. Pitch voor een rubriek

Er zijn meerdere manieren om de media te benaderen. Je kunt ze out of the blue mailen en proberen te overtuigen dat ze jou écht moeten interviewen. Of je kunt jezelf pitchen als interviewkandidaat voor een specifieke, bestaande rubriek. Dat laatste is vele malen minder eng én heeft een hogere slagingskans. Wanneer je kiest voor een bestaande rubriek, heb je namelijk een concrete aanleiding om te mailen. Voor rubrieken zijn altijd nieuwe interviewkandidaten nodig. Check dus eens je favoriete media op terugkerende items. Elk medium heeft ze, zowel online als offline!

7. Houd jezelf niet klein voor anderen

Schaamteloze zelfpromotie… tja, voor wie schaam je je dan eigenlijk? Iedereen vindt altijd overal wel wat van. Je kan nooit iedereen tevreden houden, en dat hoeft ook niet. Bovendien: jouw bedrijf verdient het om in de spotlights te staan! En als anderen daar aanstoot aan nemen of vinden dat je te vaak in de spotlights staat, zijn ze waarschijnlijk gewoon jaloers of onzeker over hun eigen PR. Wedden dat ze zelf níet vaak genoeg in de spotlights staan? Dat betekent niet dat jij jezelf hoeft klein te houden, zodat zij zich beter voelen. Aan samen onzichtbaar zijn heeft niemand iets! Dus hop, pak dat podium.

8. Schakel hulp in

Blijf je het lastig vinden om die mentale drempel over te stappen om meer zichtbaar te zijn? Begrijpelijk! Maar heb dan voldoende zelfkennis om dit in te zien en om hulp te vragen. Schakel iemand in voor de dingen die jij niet kunt of durft. Of waar je geen tijd of zin in hebt. Een extern persoon heeft een frisse blik en zal dingen zien waar jij zelf niet op zou zijn gekomen. Anderen zien vaak beter wat jouw bedrijf bijzonder maakt en vinden het niet eng om dat te promoten. Een goede PR-adviseur helpt jou om stappen te zetten en weet de juiste snaar te raken bij de media. Zonder dat dit overkomt als schaamteloze zelfpromotie.