voorbeeld pr

Weet je nog? Toen je op school zat en je niet wist hoe je moest beginnen met een verslag? Op het moment dat je een voorbeeld had, ging het een stuk makkelijker. Dus moet je een persbericht schrijven? Gebruik dan deze persbericht voorbeelden als inspiratie.

Hoe je een persbericht schrijft

We vertellen je graag waar je op moet letten als je een persbericht schrijft. Sterker nog, dit hebben we ook gedaan. Lees onze blog hierover. Een cliché is niet voor niets een cliché: oefening baart kunst. Dus wil je relevante persberichten schrijven? Oefen dan met verschillende invalshoeken:

  • Persbericht voorbeeld voor een nieuw bedrijf of vestiging
  • Persbericht voorbeeld voor een evenement
  • Officieel persbericht voorbeeld

Het belang van een persbericht voorbeeld

We duiken even de psychologie in. Mensen maken gebruik van heuristieken (ook wel biases). Dit zijn zogenaamde shortcuts in onze hersenen. We hebben namelijk geen tijd om over elke beslissing uitgebreid na te denken. Het kost daarnaast ook veel te veel energie. Dus gebruiken we vaak voorbeelden om sneller beslissingen te nemen. Van gedrag van mensen, maar ook van werk dat mensen leveren.

Op papier lijkt iets soms heel makkelijk om te doen. Je schrijft een prikkelende kop, een introducerende eerste alinea en je wijdt uit in de andere alinea’s. Waarbij je ook een quote erin zet. We horen je denken: hoe ziet dat eruit? Nou, zo. We geven een paar voorbeelden van officiële persberichten. De andere invalshoeken kun je zelf invullen.

Officiële persbericht voorbeelden

Een officieel persbericht gaat over een belangrijke ontwikkeling binnen een organisatie. Hier kan ook een evenement aan vast zitten, maar dit hoeft niet per se. Een voorbeeld van een officieel persbericht is de fusie van Branding a Better World en Whello. Door hun krachten te bundelen, dragen ze positief bij aan de wereld en dat mag iedereen weten ook.

Een ander voorbeeld is de overdracht van alle MyWheels campers aan het camperdeelplatform Goboony. De focus van het bericht ligt op de groei van het platform en om dat op een impactvolle manier te doen. Het voorbeeld vertelt in het intro al de missie van Goboony.

Tot slot een voorbeeld van een persbericht van Maqqie: een werkplatform dat de grootste werkgever van Nederland wil worden. Hiervoor is én bekendheid én geld nodig. Een investering van 4 miljoen is daardoor de moeite waard om te delen. De tekst geeft uitleg over hun doel en hun toekomstvisie.

Wat je niet in je persbericht moet zetten

Een persbericht moet altijd nieuwswaarde hebben. Simpelweg zeggen dat je winkel 10 jaar bestaat, is leuk, maar dat zijn tig winkels in Nederland. Een persbericht waarin je je jubileum benoemt en een kortingscode geeft, is eerder een advertentie dan een persbericht. Geen nieuws dus en daardoor ook geen goed persbericht.

Wat er opvalt in een persbericht

In alle persbericht voorbeelden zie je in de titel direct waar de rest van het bericht over gaat. Het is duidelijk dat de voorbeelden niet bedoeld zijn om de lezer te verleiden, zoals bij advertenties, maar een nieuw feitje overbrengt. 

Val op bij de pers met Snappr

Het schrijven van persberichten zit ingebakken in ons systeem. We hebben meerdere lijntjes uitstaan bij verschillende media. Wil jij daar ook gebruik van maken? Neem contact op.