PR en marketing zijn allebei gericht op de zichtbaarheid, bekendheid en reputatie van je bedrijf, producten of diensten. Toch zijn er ook verschillen. PR is zelfs een heel ander vakgebied! Wij zetten de verschillen tussen PR en marketing voor je op een rij.
Snap jij niet zo goed het verschil tussen PR en marketing? Niet zo gek! De twee vakgebieden liggen dicht bij elkaar, en zijn allebei gericht op de zichtbaarheid, bekendheid en reputatie van een bedrijf, dan wel diens producten of diensten. Marketing is echter veel meer sales-gericht. Het doel van marketing is vrijwel altijd verkopen, terwijl PR veel meer gericht is op reputatie. Wie aan zijn PR werkt, wil dat er over hem of haar gepraat wordt, en dan vooral positief natuurlijk. Als anderen over je praten, is dit gratis publiciteit. Daar gaat het om bij PR!
De kenmerken van PR
Door aan je PR te werken vergroot je je zichtbaarheid en naamsbekendheid, verstevig je je reputatie en claim je expertstatus. De voornaamste manier om ‘aan PR te doen’ is door in de media te komen. Je wilt dat kranten over je schrijven, of dat je genoemd wordt in een tijdschrift. Wanneer je mag gastbloggen voor een mooi vakblad is dit ook goed voor je reputatie. Of als je genomineerd wordt voor een mooie award. Allemaal gratis publiciteit, en bovendien ook heel waardevol. Want hoe sterk is het als andere, gevestigde merken zeggen dat jij goed bezig bent? Door in de media te komen bereik je daarbij doorgaans een veel grotere doelgroep dan je met je eigen kanalen bereikt.
En marketing dan?
Ook bij marketing ben je bezig om je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Om een stevige reputatie op te bouwen, zodat jouw doelgroep je bedrijf kent en respecteert. Dit alles met het doel om meer te verkopen. Uiteindelijk willen alle bedrijven natuurlijk meer verkopen, maar bij PR is dit niet het primaire doel. Bij marketing is verkopen wel echt het doel. Het hele bedrijf, merk en product moet zo in elkaar zitten dat het verkoopt. Dat de doelgroep overgaat tot sales. Omdat wij PR-experts zijn en geen marketing-experts, verwijzen we je voor meer informatie over marketing door naar sites als FrankWatching of bureaus als Ministry of Marketing.
Middelen
Hoe kan je marketing ‘doen’? Dat begint al bij je product zelf. Hoe ziet het er bijvoorbeeld uit? Ook bij PR is de kern van je bedrijf – en dan met name je verhaal – erg belangrijk. Marketing gaat echter vaak over de eigen kanalen, over wat het bedrijf naar buiten brengt. Als er een extern medium wordt gebruikt, is hiervoor betaald. Dan hebben we het over adverteren. Bij PR kunnen er ook eigen kanalen ingezet worden (dit levert immers ook gratis publiciteit op), maar het doel is vooral om publicaties te krijgen op ‘owned media’. Oftewel, zonder betalen in de media komen.
PR-middelen die je zoal kunt inzetten om gratis in de media te komen:
- Het persbericht;
- De interviewpitch;
- De gastblog;
- De inhaker (newsjacking);
- Al dan niet een combinatie van bovenstaande.
Wij van WC-eend
Om het verschil tussen PR en marketing duidelijk te maken, gebruiken wij zelf vaak de volgende quote:
“Advertising is saying you’re good, PR is getting some else to say you’re good” – Jean-Louis Gassée
Wie adverteert kan makkelijk in de media komen, maar het is natuurlijk minder krachtig dan wanneer een medium jouw bedrijf ‘zelf’ aanbeveelt. Uiteraard kan je dit proces een handje helpen, door bijvoorbeeld een goed persbericht te versturen met een sterke pitch. Maar uiteindelijk betaal je de media niet en sta je wel met je naam in de media. Ook als je een gastblog mag schrijven, die je natuurlijk zelf schrijft, is dat nog geen ‘WC-eend’. Dat je op een medium mag publiceren, is namelijk de kracht. Blog je op je eigen website? Dan neigt het meer naar ‘WC-eend’.
Verschil met communicatie en branding
Communicatie en branding zijn weer andere vakgebieden, maar zijn ook niet weg te denken uit de PR-wereld én de marketingwereld. Uiteindelijk is het allemaal familie van elkaar, en kan de één bijna nooit zonder de ander. Zonder sterk merk en verhaal, is het lastig om PR dan wel marketing te doen. En een goed verhaal is leuk, maar als niemand het hoort heb je er weinig aan. Wij adviseren dan ook altijd aan onze klanten om ook aan marketing te doen, en om goed zichtbaar te zijn op de eigen kanalen. Uiteraard helpen wij bedrijven ook met het goed formuleren van hun verhaal, maar wij kunnen niet een ‘why’ verzinnen die er niet is.
En de sales dan?
Het is niet zo dat marketing puur sales-gericht is, en PR helemaal niet. Met PR wil je in eerste instantie in de media komen, om zo gratis publiciteit te krijgen, en daarmee je naamsbekendheid en reputatie te versterken. Waarom je dat wilt? Om uiteindelijk alsnog meer klanten te krijgen natuurlijk! PR is indirect dus ook gericht op sales. Je zal merken dat als je ‘aan PR begint te doen’, steeds meer mensen je leren kennen, en je door publicaties ook leads krijgt. Verwacht niet direct omzetverdubbeling na je eerste publicatie in de krant. Maar met een beetje geduld, zal je op termijn de vruchten gaan plukken van PR. Wie zaait, oogst toch ook niet meteen dezelfde dag?