Als eigenaar van een start-up is creativiteit noodzakelijk voor je bedrijfsgroei. Heb je al een idee hoe je dat gaat doen? Welke investering is de moeite waard? Heb je al eens gedacht aan PR? Hier zijn 4 redenen waarom je gelijk moet beginnen met een PR-strategie plan.

Reden 1: je bouwt naamsbekendheid op

Je bedrijf op de markt zetten is best lastig. Hoe zorg je voor bedrijfsgroei? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw merk kennen? Je hebt verschillende soorten naamsbekendheid. Je vergroot je naamsbekendheid onder andere door een goed merkverhaal te hebben en de pijnpunten van je doelgroep op te lossen.

Je kunt zelf al heel veel doen aan je naamsbekendheid. Bijvoorbeeld persberichten schrijven, media-interviews geven en social media posts maken. Hierdoor leren mensen jouw merk en jouw dienst of product kennen.

Reden 2: je trekt investeerders aan

Begin je een bedrijf, dan ben je voorzichtig met je geld. Je rekent goed uit welke investering ook daadwerkelijk iets oplevert. Dat is heel logisch en doet iedereen. Door al vroeg een PR-strategie plan te maken en uit te voeren, trekt dat investeerders aan. 

Ze zien namelijk jouw pitch, berichten en online aanwezigheid. Je toont aan dat je bedrijfsgroei potentie heeft. Die potentie wekt de interesse van investeerders. En met een investering kun je weer verder groeien! 

Reden 3: je genereert leads

In een PR-strategie plan schrijf je op wat je focus is, wie je doelgroep is en welke media bij deze doelgroep passen. Daarnaast bepaal je wanneer je welk medium inzet. Je wekt met PR-strategie plan niet alleen de interesse van investeerders, ook die van potentiële klanten.

Content met waardevolle inhoud spreekt potentiële klanten aan. Probeer hier niet alleen te focussen op je product of dienst, maar ook op vakinhoudelijke kennis. Deel dit bijvoorbeeld via blogs, whitepapers of nieuwsbrieven. Op deze manier word je een stuk relevanter voor consumenten.

Reden 4: je bouwt vertrouwen op

PR voor een start-up is belangrijk omdat mensen je bedrijf nog niet vertrouwen. Ze kennen je niet, weten niet hoe je klantenservice is en of je goede producten of diensten hebt. Het is gewoonlijk zo dat mensen eerst sceptisch zijn tegenover nieuwe dingen. Jij moet hen ervan overtuigen dat je jouw beloftes waarmaakt.

Een mooi psychologisch fenomeen is het mere exposure effect. Heb je ooit een liedje gehoord op de radio dat je eerst niet leuk vond? Hoe vaker je hetzelfde liedje hoorde, hoe leuker je het ging vinden. Mensen hebben een voorkeur om dingen leuker te vinden die ze vaker zien (en horen). Hoe vaker zij dus jouw merk, product of service zien, hoe meer vertrouwen je opbouwt.

Bedrijfsgroei bereiken met een PR-strategie plan

Nu je snapt wat het belang is van PR voor een start-up, wil je meteen aan de slag. We raden je aan om eerst een PR-strategie plan te maken voordat je halsoverkop allerlei uitingen de wereld in slingert. Wij helpen je daarbij! Neem contact met ons op