Is een van jouw goede voornemens voor 2021 ook om beter zichtbaar te zijn? Om jezelf en je bedrijf vaker te laten zien? Zodat jouw ideale klanten jou feilloos weten te vinden? Wij hebben zeven goede voornemens voor je PR op een rij gezet. Go for it!
1. Zichtbaar zijn dankzij bloggen
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: start met bloggen. En nee, je bent niet te laat. Content is nog steeds king. Je hoeft niet de grootste blogger van Nederland te worden. Wat je wel kunt doen is minimaal een keer per maand een blog schrijven voor je bedrijfswebsite. Zo blijft je website vernieuwend, en dat vinden Google en je klanten hartstikke leuk. Goede blogs als ‘de meest gestelde vragen over [jouw onderwerp]’ of ‘succesvol [jouw onderwerp] in vijf stappen’ doen het altijd goed. Klanten gaan jou hierdoor als autoriteit zien en bovendien word je door zulke blogs beter gevonden in Google.
2. Social media on fleek
Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram… moet je daar overal de hele dag actief zijn? Heus niet! Maar social media is wel degelijk belangrijk voor jouw zichtbaarheid. Het is een gemiste kans om geen social media te gebruiken, omdat het zich perfect leent om een personal brand te creëren, contact te maken met klanten en top of mind te blijven. Kies het kanaal waar jouw doelgroep zit en zorg dat je daar minimaal een keer per week wat nieuws post. Denk hierbij altijd: is dit relevant voor mijn ideale klant? Wat heeft mijn klant hieraan? Zo blijf je de moeite waard om te volgen. Vergeet ook niet om af en toe te reageren op anderen.
3. Check je statistieken
Net as bij marketing zijn statistieken erg belangrijk voor je PR. Wil jij meer bereik en beter zichtbaar zijn? Dan moet je weten wie je klant is, waar ze op zoeken, hoe ze bij je terecht komen, etc. Kijk dus eens goed naar je Google Analytics: wie komen er nu op je website? Hoe komen ze bij jou terecht en wat wordt er goed gelezen? Borduur daar op voort, zowel voor je eigen content als voor jouw earned media. Bedenk ook wie nu jouw klant is: wat zijn dit voor mensen en op welke kanalen zitten er meer van dit soort mensen?
4. Vergeet je SEO niet
Om even door te gaan op die vindbaarheid: mensen komen bij jou terecht met bepaalde vragen. Schrijf daarom blogs waarin je antwoord geeft op die vragen. Zo vinden potentiële klanten jouw website als ze zoeken naar die antwoorden. Weet je niet goed waar jouw doelgroep op zoekt? Schakel dan de hulp in van een SEO-expert. Wij kunnen Kelly van My Marketing School van harte aanbevelen! Eventueel kun je ook Google Adwords gaan gebruiken. Je betaalt dan als het ware om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Een veelgemaakte fout is dat ondernemers te veel in jargon schrijven, terwijl de doelgroep daar niet op zoekt. Zorg dat je de taal spreekt van je klant. Lees ook onze blog over PR & SEO >
5. Maak een medialijst
Je kunt veel zelf doen om zichtbaar te zijn (‘owned media’), maar de echte kracht van PR zit ‘m in earned media. Oftewel: publicaties in de krant, tijdschriften of in online media. Zo bereik je immers een heel nieuwe, veelal grote doelgroep die jou nog niet volgt. En als anderen (lees: de media) over je praten is het veel krachtiger dan wanneer jij dit zelf doet. Beginnen met earned media? Stel een medialijst samen. Simpel gezegd komt dit erop neer dat je gaat bedenken welke media relevant voor jou zouden kunnen zijn, welke relevante journalisten daar werken en wat hun contactgegevens zijn. Dit houd je bij in een Excel of Google Sheet.
6. Bouw mediarelaties
Als je een relatie nodig hebt, is het te laat om die te gaan bouwen. Zorg dus dat jouw mediarelaties al warm zijn, en dat deze warm blijven. Wacht niet tot je een groot persbericht verstuurt, maar mail de media uit jouw medialijst vandaag nog voor een kennismaking. Dit creëert goodwill, juist omdat je niets probeert te ‘verkopen’. De volgende keer dat je ‘echt’ nieuws hebt, weten de media al wie je bent. Dat helpt altijd mee. Het volgen van journalisten op social media kan helpen om je pitch persoonlijk te maken.
7. Reageer op oproepjes
We hebben ‘m al vaker genoemd, maar meld je echt aan voor de Facebook-groep RUM (Roept U Maar). Hier plaatsen journalisten die interviewkandidaten zoeken hun oproepjes. Zo ben jij als eerste op de hoogte van een relevante oproep en kun je jezelf direct pitchen als ideale kandidaat. Het leverde veel van onze klanten al mooie publicaties op, waaronder interviews met RTL Z, AD.nl en Sprout. Reageer altijd snel en het liefst in een persoonlijk bericht. Vermeld daarbij waarom jij geschikt bent en hoe ze jou kunnen bereiken. Voor jou anderen tien anderen!
Beeld: Shutterstock