Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Eve Tomaszewski, oprichter van The Goaldiggers Club, vertelt hoe zij – met succes – haar PR doet.

1. Kun je jezelf kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Eve Tomaszewski en ik ben founder van The Goaldiggers Club. Ik ben al meer dan tien jaar werkzaam in de media en werkte als freelance redacteur voor bladen als Grazia, ELLE, L’Officiel, Cosmopolitan, Glamour en LINDA.meiden. The Goaldiggers Club startte ik eind 2015. Ik nam het initiatief om een movement te creëren omdat ik toen ik zelf startte met mijn bedrijf de juiste kennis en een like-minded groep mistte. Daarom richtte ik zelf zo’n club op. The Goaldiggers Club is een membership community met online content en offline events voor ondernemende vrouwen die samen hun carrière-goals willen bereiken. The Goaldiggers Club maakt het voor like-minded vrouwen mogelijk om het gesprek met elkaar aan te gaan en van elkaar te leren.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?

“Vanwege mijn achtergrond als redacteur voor magazines heb ik veel contacten in de media. Ik neem carrière-interviews af die als artikelen in tijdschriften verschijnen, maar word ook regelmatig gevraagd voor features waarvoor ik zelf word geïnterviewd. Dat zijn allebei mooie manieren om met een voor mij interessant netwerk in contact te komen en mijn naam en die van The Goaldiggers Club op de kaart te zetten. Verder geloof ik heel erg in word of mouth en ben ik van mening dat tevreden klanten je beste PR zijn. Daarom werk ik er elke dag hard aan om met The Goaldiggers Club echt impact te maken en ervoor te zorgen dat we bijdragen aan de successen van onze members, die zij weer delen in hun netwerk. Verder zijn onze social media – en met name Instagram – een belangrijk kanaal om met onze (potentiële) klanten in contact te komen, hen te inspireren en een kijkje te geven in wat wij met The Goaldiggers Club doen en waarmaken.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Eve Tomaszewski (@evetomaszewski) op

3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“The Goaldiggers Club is een platform dat vrouwen een podium geeft en dat podium krijgen wij vaak terug, doordat vrouwen hun ervaringen, artikelen die wij schrijven of hun deelname als spreker aan The Goaldiggers Club Session ook met hun netwerk delen. Dat is natuurlijk fantastisch en zo helpen we elkaar. Een uitgestippelde PR-strategie heb ik niet, maar ik ben er wel bewust mee bezig. Ik zie overal kansen en bruis van de ideeën die ik regelmatig neerleg bij media en merken. Dat begint bij het geloof dat jij met jouw expertise echt iets kan toevoegen. Dat laatste is heel erg belangrijk. Formuleer je ideeën en communicatie altijd vanuit dit punt. What’s in it for them en niet what’s in it for you. Denk na over ideeën die anderen iets opleveren en dat daar dan jouw naam bij staat is jouw PR. Wil je jezelf in de kijker spelen met een interview of blog, vertel dan wat je vanuit jouw expertise met de lezers kan delen dat hen iets oplevert in plaats van jezelf enkel aan te bieden en te vertellen wat jij doet. Wees dus niet te bescheiden om media zelf te benaderen. Inmiddels word ik regelmatig gevraagd om interviews te doen, maar helaas kan ik niet meer overal ja op zeggen. Daarom kijk ik heel erg bewust of de doelgroepen overeenkomen. Op basis daarvan neem ik een final besluit.”

4. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je je bedrijf lanceerde? En bij nieuwe events en producten?

“Voor de lancering van The Goaldiggers Club ontwierp ik een Goaldgger-trui. Ik fotografeerde een aantal inspirerende vrouwen – waaronder Emile Sobels van Hashtag Workmode – in de trui en publiceerde de foto samen met een interview waarmee ik andere vrouwen kon inspireren op de blog van mijn website. Een week voor de launch werd er elke dag een interview geplaatst. Op de zevende dag vond er een launch-event plaats. Tijdens de launch werden de foto’s tentoongesteld van de vrouwen. Ze waren zelf ook aanwezig en droegen de trui die tijdens het event ook te koop was. Verder was er pers, waren er lekkere drankjes en draaiden er tunes van een DJ. De volgende ochtend ging er een persbericht uit over de launch van The Goaldiggers Club. Zorg dat je bij een lancering/aankondiging aftelt om anderen nieuwsgierig te maken, betrek er mensen bij die kunnen optreden als jouw ambassador, probeer waar mogelijk anderen te inspireren en zorg dat je relevante media op de hoogte stelt. Als je een online én offline element aan je lancering kan toevoegen zou ik dit ook aanraden. Niet iedereen kan misschien bij je launch aanwezig zijn, maar je wil natuurlijk wel dat zoveel mogelijk mensen het meekrijgen.”

5. Hoe vind jij die ‘ambassadors’?

“Als je om een lancering, product of event heen samenwerkingen aangaat waarbij je elkaar een platform geeft en allebei deelt met je doelgroep, dan levert deze kruisbestuiving je meer bereik op dan wanneer je alles alleen doet. Ik geloof echt in het bundelen van krachten om er zo allebei sterker van te worden. Niet iedereen kan misschien bij je launch aanwezig zijn.”

6. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Dat was een interview in de Harper’s Bazaar een paar maanden geleden. De publicatie bestond uit een fotoshoot waarvoor ik mezelf in de nieuwste catwalkcollectie van Fendi mocht hijsen en een interview. Ik verscheen met mijn foto paginagroot in het magazine met daarnaast een pagina tellend interview. Voor dit interview ben ik door Harper’s Bazaar gevraagd nadat mijn naam was genoemd door iemand uit hun netwerk. Soms moet ik mezelf nog even knijpen.”


(klik op de foto voor een vergroting)

6. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Ik denk dat het belangrijk is om altijd te dubbelchecken of het PR-moment bij je past en wat de intentie is. Ik vraag altijd wat de invalshoek is, wat het doel is, of ze nog anderen vragen en wie dat zijn. Ik herinner me dat ik ooit eens voor de Schuim-rubriek van het Parool tijdens een event ben geïnterviewd. De rubriek stond erom bekend dat ze mensen op de hak nemen en de journalist deed net alsof hij een praatje met me maakte. Zonder zichzelf voor te stellen en aan te geven wat zijn intentie was. Hij heeft toen zonder toestemming een quote uit ons gesprek bij een foto van mij geplaatst. Ik weet niet meer wat voor quote het was, maar ik kan me wel herinneren dat ik van slag was van de slechte PR. Daar leer je ook weer van. Vraag waar mogelijk altijd een preview van een interview en geef van tevoren aan dat het pas gepubliceerd mag worden als jij het hebt gecheckt op feitelijke onjuistheden.”

7. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk medium mag jou wakker bellen?

“Door Forbes geïnterviewd worden is het ultieme doel!”

8. Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Qua ‘owned’ media vind ik Instagram een mooi medium. Het is geweldig om je verhalen te delen en in direct contact te staan met like-minded vrouwen die jou op hun beurt ook weer inspireren. Ik ben nog niet begonnen aan Youtube, maar dat zou ik nog wel willen. Wat niet bij me past is Twitter, daarvoor ben ik te lang van stof, haha. Ik ben me ook meer aan het verdiepen in webinars omdat het me een mooi middel lijkt om je doelgroep te inspireren en tegelijkertijd een mooi aanbod te kunnen doen vanuit je merk, de ultieme win-win situatie. Verder vind ik vind interviews geven prettig omdat je echt je verhaal kwijt kan en een grote groep bereikt.”

Eve in het kort: