PR wordt – helaas – nog steeds vaak vergeten. Of ondernemers denken dat hun bedrijf niet groot of bijzonder genoeg is om media-aandacht te krijgen. Maar ‘aan PR doen’ kan iedereen free publicity opleveren. Zet als ondernemer PR sowieso standaard in als een van onderstaande momenten zich voordoet.

1. Nieuw bedrijf

Begin je voor jezelf of lanceer je binnenkort een nieuw (tweede) bedrijf? Een ideaal moment om je PR-plan af te stoffen en de media te benaderen! Of je nu een persbericht opstelt en uitstuurt, of een handjevol journalisten persoonlijk mailt: PR doen is altijd een goed idee als je een nieuw bedrijf start. Juist een startende onderneming heeft publiciteit nodig, niet waar?

2. Nieuw product/dienst

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een nieuw product of nieuwe dienst. Lanceer jij bijvoorbeeld een e-book of organiseer je een workshop? Benader de media! Zo bereik je een veel grotere doelgroep dan met jouw eigen website en kanalen. Een interview in een grote krant of een gastblog op een nicheblog kan mooie publiciteit opleveren en voor extra klanten zorgen.

3. Mooie prijs, award of nominatie

Heb je een prijs gewonnen, een award gekregen of ben je genomineerd voor een prijs of award? Mooie gelegenheid voor wat PR. Een prijs, award of nominatie kan een mooie aanleiding voor media zijn om jou te interviewen, al dan niet of de award zelf. Een award geeft je extra waarde en autoriteit in je vak, waardoor je sneller als expert wordt gezien.

4. Mijlpaal

Mijlpalen zijn altijd reden om weer even aan je PR te denken. Bestaat je bedrijf een jaar? Heb je je 1000ste klant binnen? Je tiende medewerker? Alles kan een aanleiding zijn voor media-aandacht, mits je het relevant genoeg kan maken voor het publiek. Bedenk dus altijd goed: wat heeft de doelgroep aan dit nieuws? Hoe sla ik een brug tussen mijn mijlpaal en de doelgroep van een medium? Welke media zouden dit relevant vinden?

5. Event

Benader vooral de media als je een event organiseert. Niet alleen kan een journalist over jouw event schrijven voordat het plaatsvindt (wat deelnemers kan opleveren), ook kan een journalist aanwezig zijn bij jouw event. Zo maak je van je event deels een persevent. Een journalist kan zo verslag doen van het event, wat jou weer media-aandacht oplevert. Lees ook onze blog over het organiseren van een persevent.

Maak van jouw moment een PR-moment

Hopelijk helpt deze blog je om de volgende keer wel aan je PR te denken, en jouw ‘moment’ om te zetten in een PR-moment. Een aantal tips:

  • Begin op tijd. Media benaderen en interviews opzetten duurt vaak wel een week, dus start ten minste twee weken voor het ‘moment’.
  • Je kan sneller schakelen als je al een medialijst hebt klaar liggen. Dit is een lijst met de voor jou relevante media, journalisten en contactgegevens. Houd hierin bij wie je wanneer hebt benaderd en wat de reacties waren. Handig voor een volgende keer!
  • Maak aan het begin van het jaar een PR-planning. Welke momenten komen er allemaal aan waarbij je de media kan benaderen? Zet ze in je agenda! Zo weet je zeker dat je ze niet weer vergeet.
  • Check Issuekalender.nl: hier vind je talloze ‘dagen van’ waarop je misschien kan inhaken voor free publicity.
  • Ook op nieuws kan je vaak inhaken, dus houd de voor jou relevante media in de gaten en sla toe zodra het moment zich voordoet.

Succes!