Je vindt je eigen bedrijf geweldig. Logisch. Vinden je klanten dat ook? In de ideale situatie is de manier waarop je je eigen bedrijf ziet (identiteit) en hoe anderen het zien (imago) precies hetzelfde. In de realiteit is dat niet altijd het geval. Met online reputatiemanagement heb je invloed in het imago. Lees wat het belang van online reputatiemanagement voor jou is.

Definitie van 3 pr-termen

Reputatiemanagement, imago en identiteit. Wat betekent dat ook alweer? De woorden lijken allemaal op elkaar, maar zijn toch een beetje anders. Alle drie de termen zijn wel heel belangrijk voor hoe mensen op je merk reageren. Dit betekent het:

  • Identiteit: bij een sterke merkidentiteit heb je duidelijk voor ogen wie je bent, wat je drijfveren zijn en wat je vervolgens doet om dat waar te maken.
  • Imago: de manier waarop anderen jouw bedrijf zien. Mensen hebben niet alleen een mening over jouw product of dienst, maar over je hele organisatie.
  • Reputatiemanagement: alles wat je online en offline doet zodat mensen hetzelfde over jouw bedrijf denken als jij.

Merkimago: de verwachting en mening over een bedrijf

Je beeld van een merk of bedrijf is afhankelijk van verschillende factoren, zoals verwachtingen. Bij een merk als Nike verwacht je goede kwaliteit. Bij het koffietentje om de hoek denk je vooral gezelligheid te vinden. Op deze manier kijken mensen ook naar jou. Ze controleren of jij het beeld in hun hoofd waarmaakt. 

We blijven even bij het fictieve voorbeeld over Nike. Je vindt hun website gebruiksvriendelijk. Iedereen op social media is vol lof over hun collectie (online). Je beeld van Nike verandert echter als je wilt afrekenen in de webshop: je moet heel veel gegevens invullen en het blijkt pas aan het eind dat je alleen met creditcard kunt betalen. 

Nike zelf ziet het probleem eerst niet. Zij hebben dit systeem zo bedacht om nog meer de kwaliteit te garanderen. Later merken ze dat ze veel inkomsten mislopen. Er is een verschil tussen imago en identiteit. Via reputatiemanagement overbrug je dit verschil. Dat is belangrijk zodat jouw uitingen overeenkomen met de verwachtingen van je doelgroep.

Online reputatiemanagement in de online praktijk

Bij online reputatiemanagement focus je op je online activiteiten. Je kunt het beeld van de consumenten ‘sturen’. Hier zijn 6 online reputatiemanagement tactieken:

  • SEO: voer een zoekwoordenanalyse uit of laat dit doen. Hierdoor stijg je in Google en ben je beter vindbaar. Consumenten zien sneller content wat aansluit bij hun mening over jou.
  • Content marketing: zorg dat je online content up-to-date is. Houd hetzelfde verhaal aan in al je content. Bijvoorbeeld in nieuwsartikelen, blogs en nieuwsbrieven. Maar ook in je infographics en video’s.
  • Social media marketing: social media is perfect voor online reputatiemanagement. Het bereik is groot en jij hebt volledig de regie over wat je in een social media bericht zet. Zorg dat je doelgroep hierop ‘aan’ gaat. Dan krijg je gratis en voor niets leuke reacties.
  • Influencer marketing: mensen gebruiken shortcuts als ze beslissingen maken. Bijvoorbeeld de shortcut dat als een belangrijk persoon (influencer) iets gebruikt of doet, het dan wel goed zal zijn. Zet dus influencer marketing in zodat je doelgroep zich aangetrokken voelt tot jouw merk.
  • Reviews: deze ligt voor de hand. Je kiest zelf ook liever voor een product met 5 sterren dan als dit product 3 sterren heeft. Ken je tevreden klanten? Laat hen dan een review schrijven.

Tools voor je online reputatiemanagement

Het is belangrijk dat je positieve berichten over je merk verspreid. Maar je online reputatie en je merkimago verbeter je ook als je snel reageert op negatieve berichten. Met onder andere deze tools manage jij je reputatie: 

  • Google alerts: je ziet gelijk als jouw merk ergens genoemd wordt
  • SEMrush: hiermee doe je je zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Trustpilot: reageer op de reviews die klanten achterlaten
  • Hootsuite: hiermee monitor je je social media vanaf 1 punt

Online reputatiemanagement verbeteren met Snappr of Mediatic

Je merk tot een succes brengen is iets wat ieder bedrijf wil. Daarom is je merkimago ook zo belangrijk. PR helpt hierbij. Heb je hulp nodig bij je online reputatiemanagement? Wij helpen je. We vergroten je zichtbaarheid en naamsbekendheid. Daarnaast geven we jouw verhaal de beste vorm en de juiste toon die aanslaat bij je doelgroep. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Geef ons een belletje!

 Neem contact op