Onze e-course nog niet besteld? Geen probleem! PR is niet voor iedereen. Althans, als onderstaande voor jou geldt…
Veel ondernemers en bedrijven hebben er moeite mee om goed zichtbaar te zijn. Om hun doelgroep te bereiken. Om nieuwe klanten aan te trekken. Publiciteit is altijd welkom. Daarom doet menig onderneming aan PR. Eventueel samen met een PR-adviseur of PR-bureau proberen ze media-aandacht en andere free publicity te krijgen. Maar heb jij dat wel nodig..?
1. Je hebt genoeg klanten, jouw doelgroep vindt jou moeiteloos
Uiteindelijk draait het allemaal om genoeg klanten hebben. Zoveel als jij wilt. En omdat jij al genoeg klanten hebt, heb jij geen publiciteit meer nodig. Via social media, via Google, via via of gewoon rechtstreeks: mensen weten jouw website moeiteloos te vinden. Je hebt er geen enkel probleem mee om nieuwe klanten aan te trekken.
2. Je wordt regelmatig geïnterviewd over jouw onderneming
Zodra een krant of tijdschrift een artikel wijdt aan ‘jouw’ vak, staat de telefoon roodgloeiend. Journalisten weten jou goed te vinden en bellen of mailen geregeld of ze je mogen interviewen voor hun stuk. Jij weet je verhaal inmiddels goed onder woorden te brengen.
3. Je wordt vaak gevraagd om te komen spreken op een event
Niet alleen interviews zijn bij jou vaste prik! Ook word je regelmatig gevraagd om te spreken op een event. Over jouw vak, de branche of om jouw ondernemersverhaal te mogen delen. Het publiek hangt aan je lippen en je krijgt er nog voor betaald ook. Win-win!
4. Je verschijnt vaak in lijstjes of wint een award
Vorig jaar stond je in de VIVA400. Dit jaar won je de FD Gazelle. What’s next? De awards voor startende en groeiende ondernemers vliegen je om de oren. Geen idee wie jou telkens opgeeft. De prijzen zijn niet aan te slepen. Fijne publiciteit!
5. Blogs schud je al zó uit je mouw
Jij weet al dat bloggen – nog steeds – goud waard is. Door jouw blogs word je goed gevonden via Google, deel jij je kennis en claim je je autoriteit. Je krijgt regelmatig terug dat jouw stukjes zo lekker weg lezen en dat dát mensen over de streep trok om klant te worden. Tja, wie schrijft die blijft.
7. Gastbloggen voor grote media doe je maandelijks
Jouw stukjes staan prachtig op je bedrijfswebsite, maar die gastblogs voor grote vakmedia doen het pas echt goed. Met jouw blog op Frankwatching werd je echt dé thought leader in jouw hoek en kenden opeens al je concurrenten jouw naam. Je bent misschien niet de allerbeste in je vak, maar wel de allerbekendste.
8. Je weet precies welke journalisten je kunt benaderen als je nieuws hebt
Natuurlijk wacht jij niet altijd passief af tot media jou benaderen voor een interview. Jij weet hen net zo goed zelf te vinden als jij een nieuwtje hebt. Je kent de beste mediatitels voor bepaald nieuws en wie je exact waarvoor moet hebben. Je hebt mediarelaties waar menig PR-adviseur jaloers op zou zijn!
9. Samenwerken met influencers is voor jou een peulenschil
Uiteraard besef jij dat influencers anno 2018 net zo goed tot de media behoren. En dus pitch je jouw nieuwtjes ook geregeld bij de social influencers. Instagrammers posten je producten. YouTubers noemen je in hun vlog. De juiste blogger vinden is voor jou geen rocket science. Niche, engagement en de juiste afspraken, daar gaat het om!
10. Social media beheers je tot in de puntjes
De media… dat zijn we zelf! Dankzij social media kun je een hele hoop publiciteit zelf genereren door de juiste content te delen, op het juiste moment, op het juiste kanaal. Jij weet exact waar je zijn moet om jouw doelgroep te bereiken en welke posts zij het meest waarderen. Je krijgt veel reacties op je social content en ziet veel doorkliks en conversie ontstaan. Hoera!
11. Je hebt er geen 279 euro voor over om publiciteit te krijgen
Niet alle hierboven genoemde redenen zijn op jou van toepassing. Jij ziet heus wel dat PR ook jou iets kan opleveren. Maar 279 euro?! Dat vind jij veel te veel geld om in de media te kunnen komen. Dat geld besteed je liever aan adverteren. Kan je toch één advertentie van kopen!
(Psst, wist je dat je al vanaf 199 euro kunt starten met je eigen PR? Onze e-course koop je bijvoorbeeld voor dat bedrag)
12. Je hebt simpelweg geen tijd voor PR
Druk, druk, druk, dat is iedereen tegenwoordig. Dus ook jij. Hoe leuk dit allemaal ook klinkt, jij hebt simpelweg geen tijd om je bezig te houden met PR. Laat staan dat je er een cursus over volgt. Die 24 uur die je aan de PR-cursus kunt besteden, besteed je liever aan andere dingen. Even goede vrienden.
Heb jij genoeg redenen om niet aan PR te doen? Gefeliciteerd dat je deze blog dan helemaal hebt afgelezen!