PR

Klaar om meer zichtbaar te zijn en vaker gratis in de media te komen? Om je een beetje op weg te helpen hebben we een stappenplan voor je opgezet: met deze acties leg je de basis om gelijk goed te starten met de PR voor jouw bedrijf. 

Als ondernemer weet je dat je zichtbaar moet zijn om klanten aan te trekken. In de media komen kan daar goed bij helpen. Met je eigen kanalen bereik je vooral mensen die jou al volgen, maar met ‘earned media’ kun je juist een grote, nieuwe doelgroep bereiken. Dus hup, aan de slag met jouw PR!

1. Doel
Het is het allerbelangrijkst dat je je ‘probleem’ en je doel goed voor ogen hebt – en liever nog: opschrijft – omdat jouw hele PR-strategie hierop moet aansluiten. Zo kun je je probleem oplossen en je doel bereiken. Dus schrijf maar op: waarom wil je ‘iets’ met PR gaan doen, wat houdt (hield) je tegen om met PR te beginnen, wat wil je met PR gaan bereiken? Stel, je bent niet zichtbaar en hebt weinig klanten, en je wilt met PR je zichtbaarheid vergroten om zo meer klanten te krijgen, dan is dat een mooi doel. Nog specifieker is bijvoorbeeld om het doel te formuleren om elke maand een keer in de media te komen. Dan kan je daar gericht naartoe werken.

2. Focus
Hoe wil je bekend staan? Welke reputatie wil je opbouwen? Wat is het dat je doet in één zin? Bij welk product of welke dienst moeten mensen voortaan direct aan jou denken? Dit zijn vragen die je voor jezelf moet beantwoorden als je met je PR wilt beginnen. De antwoorden op de vragen vormen jouw focus. Focus hierop met je PR! Focus je op iets anders, dan ga je om de verkeerde dingen bekend staan en dat wil je niet. PR kun je op deze manier inzetten om je reputatie te vestigen of te veranderen. Framing it is! Laat mensen zien wat jij wilt dat ze zien.Dus schrijf maar op: waarbij moeten mensen voortaan direct aan jou denken?

3. Doelgroep
Het is natuurlijk super om geïnterviewd te worden door een groot magazine, maar als dit magazine niet ‘jouw’ doelgroep heeft, levert een dergelijke publicatie maar weinig resultaat op. Het is daarom van belang om goed te weten wie jouw doelgroep is. Heb je geen flauw idee wie die mensen zijn? Of vind je het moeilijk dit te formuleren? Check dan eens de statistieken van je website of social media-accounts en kijk wie je nu bereikt. Wat ook kan helpen is om op te schrijven wie juist níet je doelgroep is. Het tegenovergestelde is dan jouw doelgroep. Denk aan man/vrouw, leeftijd, regio, maar ook opleidingsniveau, interesses, etc.

4. Media
Combineer je focus en doelgroep en je komt te weten op welke media je je moet gaan richten. Deze media schrijven onder andere over ‘jouw’ onderwerpen en richten zich op jouw doelgroep. Ben jij bijvoorbeeld een reisaanbieder van luxe reizen, dan moet je op zoek naar media die schrijven over reizen en zich richten op een wat ‘rijker’ publiek. Of misschien droom jij al jaren van een publicatie in een grote krant als de Telegraaf. Maar voor je die nu op je lijstje zet, moet je je eerst afvragen of de Telegraaf wel over jouw focusonderwerpen schrijft en of de Telegraaf het juiste publiek bereikt. Focus jij je op een diepgaand, technisch onderwerp en richt je je op jongeren van 18 jaar? Dan is de Telegraaf – hoe groot ook – niet het beste medium voor jou.

5. Medialijst
Kies pak ‘m beet tien media uit waar jij je de komende tijd met jouw PR op wilt focussen. Dit zijn dus de media waar jij ‘in’ wilt komen. Het is belangrijk om per medium de juiste contactpersoon te vinden, dus een journalist of redacteur. Deze persoon kun je gaan benaderen voor je PR. Verzamel voor elk medium op jouw lijstje een contactpersoon en e-mailadres, en houd voortaan in dit lijstje bij wie je wanneer hebt benadert en wat de reacties zijn. Een goede medialijst is goud waard!

6. Pitches per medium
Je hebt je doel, focus, doelgroep en media helder en weet wie je per medium kan gaan benaderen. Dan is het nu tijd dat echt te doen! Maar voor je meteen in de pen springt: bedenk eerst goed met welke pitch je welk medium gaat benaderen. Een B2B-medium vraagt om een andere pitch dan een B2C-medium. En NOS is andere koek dan Glamour. Pas daar je pitches op aan om de journalist zo te overtuigen om over jou te schrijven. Help de journalist op weg met concrete ideeën voor een gastblog of interview-insteek. Zo hoeven ze alleen nog maar ja te zeggen!

7. PR-kalender
Rome is niet gebouwd in een dag, en dat zal ook voor je reputatie gelden. PR doe je dan ook niet in een dagje. Het is een lange termijn ding, een never ending story. Je wilt altijd top of mind blijven bij je doelgroep! Verschiet dus niet meteen al je kruid en spreid je kansen. Benader bijvoorbeeld elke week een medium. Ook kun je vast voorbereidingen treffen voor belangrijke gebeurtenissen binnen en buiten je bedrijf. Besta je komend voorjaar tien jaar? Dan is dat misschien reden voor een PR-moment. Of wie weet kun je inhaken op een dag uit de Issue-kalender? Ook inschrijvingen voor awards als de VIVA400 noteer je in je agenda. Neem het allemaal op in je PR-kalender!