Wat houdt je tegen om aan je PR te werken? Welke obstakels moet jij overwinnen alvorens je in de media komt? Wij delen graag praktische PR-tips uit de praktijk, maar je zal eerst onderstaande hobbels moeten overwinnen voor je echt aan de slag kan.

‘Ik ben geen expert’

Veel ondernemers zijn echt veel te bescheiden. Ze zien zichzelf niet als expert. Maar dat zijn ze vaak wel! Je bent niet voor niets je bedrijf begonnen. Je kent jouw doelgroep en branche op je duimpje. Jouw product of dienst is een oplossing voor een probleem. Dus natuurlijk ben jij wel een expert! Jij kan jouw expertise heus delen met de media.

‘Ik ben niet de beste’

First of all: je hoeft niet ‘de beste’ te zijn om een expert te zijn. Er zijn meerdere experts over dezelfde onderwerpen. Dat maakt helemaal niets uit. De media zijn altijd op zoek naar nieuwe gezichten. De gevestigde namen kent iedereen al. Dus ook jij als nieuwe, jongbakken expert kan het podium pakken. Daarbij: wat is de beste? Is dat de goedkoopste? Of juist de duurste? You get our point…

‘Wie zit er op mij te wachten?’

De media! Je denkt misschien dat niemand op jou zit te wachten. Dat het raar of opdringerig is om de media te mailen. Maar dat is juist hun werk! Journalisten mailen dagelijks met interviewkandidaten en PR-adviseurs over nieuwtjes en expertise. Een journalist mailen met een idee voor een verhaal, is de normaalste zaak van de wereld. 

‘Mijn website/logo/blog/huisstijl is nog niet on fleek’

Dit is echt een veelgehoord excuus om niet aan je PR te beginnen. Wij noemen het uitstelgedrag. Ja, je website is nog niet perfect, je hebt nog niet veel blogs op je site, en je huisstijl is misschien nog niet helemaal tiptop, maar who cares? In de media komen kan jou juist naamsbekendheid en expertstatus opleveren, waardoor je niet meer alleen van je eigen kanalen afhankelijk bent. Bedenk je: wat gaat echt bijdragen aan klanten binnenhalen? Is dat een andere huisstijl, of een publicatie in een groot relevant medium?

‘Ik wil geen schaamteloze zelfpromotie doen’

Goede PR is geen schaamteloze zelfpromotie. Ten eerste omdat je tijdens een pitch eigenlijk niet over jezelf hoeft te praten, maar je juist je expertise deelt. Het gaat niet om jou, het gaat om het verhaal wat je te delen hebt. Als dat goed gaat, gaat de media over jou publiceren. Het is dan dus de media die jou ‘promoot’, in plaats dat je aan zelfpromotie doet. Veel sterker, geloofwaardiger en geen ‘wc-eend verkoopt wc-eend’. 

‘Concullega x heeft al over dit onderwerp verteld in de media’

Dat iemand al eens met een bepaald onderwerp in de media is gekomen, zegt niet dat jij nooit meer met dat onderwerp in de media kan komen. Integendeel! Het is juist een positief signaal dat media al eerder over een onderwerp hebben geschreven. Dat betekent dat er misschien ruimte is voor een follow-up. En dan kan jij er wat over vertellen! Haak dus juist in op het eerdere artikel, en pitch jezelf voor een vervolg.

‘Ik heb nu geen budget’

Eveneens vaak een typisch excuus om niet met je PR te beginnen. PR hoeft niet eens iets te kosten! Het mailen van media is gratis. Een goede pitch levert free publicity op, wat je dus evenmin iets kost. Een relevante publicatie gaat je bovendien juist helpen om meer klanten binnen te halen. Heb je onze hulp nodig? Kijk dan even kritisch of je niet echt wat geld kan vrij maken. Denk aan wat het gaat opleveren. Een investering levert meer op dan je erin stopt!

‘Ik weet niet welke media/journalisten ik kan benaderen’

Zijn jouw bezwaren meer praktisch van aard? Weet je niet goed welke media en specifieke journalisten je kan benaderen, en hoe je aan hun e-mailadres komt? Daar hebben we een oplossing voor! In onze blogs en op social media delen we volop praktische tips die jou helpen om met je PR te beginnen. Het belangrijkste is dat je kijkt welke media door jouw doelgroep gelezen/beluisterd/gekeken worden. Die wil je hebben! Relevantie is belangrijker dan het grootste bereik. 

‘En hoe….’

Wat mail je naar een journalist? Focus vooral op je expertise. Waar weet jij veel van af? Waar heb je veel ervaring mee? Welk probleem los jij op? Je bedrijf is altijd secundair. Anders wordt het een commercieel praatje, en dat levert zelden free publicity op. Met een commerciële mail over jouw bedrijf, wordt je doorgestuurd naar de salesafdeling. Daar mag je een advertentie inkopen voor een hoop geld. Niet wat je wilt bereiken met PR. Focus op een win-win, en het komt zeker goed!