Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we met Kirsten Jassies, social media trainer, spreker, auteur en oprichter van Just K.
1. Kun je jezelf even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Kirsten Jassies, Instagram specialist. Ik help mensen en bedrijven met hun personal branding via video door het inzetten van Instagram en vloggen. Ik geef heel veel Instagram- en vlogworkshops en spreek op nationale en internationale events over deze onderwerpen.”
2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?
“Doordat ik heel graag op podia spreek. Als ik spreek zitten er vaak veel mensen in de zaal, meestal 100-200 mensen, soms wel 600. En die mensen herinneren zich mij en denken aan mij als ze een spreker of trainer nodig hebben op het gebied van Instagram of vloggen. Dit duurt soms wel een jaar of meer hoor.
De trainingen over Instagram en Instagram Stories die ik geef via Frankwatching helpen ook mee. Die worden veel gevolgd voor werknemers van grote bedrijven. Daar connect ik mee op social media, en zo blijf ik top of mind. Als er vervolgens iets met social media moet gebeuren binnen hun bedrijf, huren ze mij in.
Ik merk dat het het beste werkt als ze mij ‘in het echt’ hebben gezien. Ik krijg weinig koude leads, al word ik ook wel eens gevonden via Google. Just K is goed vindbaar als je zoekt op ‘Instagram expert’ of ‘Instagram spreker’.”
⇒ Lees ook onze blog over PR & SEO
3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?
“Ik spreek veel en geef veel trainingen, daar komen nieuwe klussen uit. Hoe dat precies gaat? Ik vraag ze mij te volgen op Instagram of te connecten op LinkedIn, en ze mogen altijd vragen stellen. Daarnaast geef ik veel kennis gratis weg. Ze vinden mij hierdoor sympathiek en dat helpt voor m’n PR.”
4. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je voor jezelf begon?
“Toen ik vijf jaar geleden als zzp’er begon, had ik al groot netwerk. Ik heb bijna mijn hele leven bij Sanoma gewerkt en heb mij altijd hulpvaardig opgesteld. Ik was toen al altijd met bloggen en social media bezig, gaf mijn mening en kennis. Ik help mensen graag. Hierdoor heb ik een goed netwerk, dat helpt.
Ik geef sinds twee jaar ook een eigen Instagram-training. Dat loopt goed, maar er is inmiddels ook veel concurrentie. Mijn positionering in Google kan beter. Mark Bongers is bijvoorbeeld heel groot op Facebook-gebied. Zijn website is geoptimaliseerd, en hij heeft een funnel. Ik heb daar geen focus op. Ik zou mijn trainingen voller kunnen krijgen als meer mensen weten wat ik doe. Voor nu heb ik er geen tijd en geld voor over. Ik focus mij liever op spreken op podia. Daar krijg ik nog voor betaald ook.”
5. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
“Door mijn boek Instaproof heb ik veel media-aandacht gekregen. Zo heb ik onder andere in VT Wonen, LINDA, ondernemersbladen en veel andere tijdschriften gestaan. Veel journalisten kenden mij al van Sanoma.
Ik ben ook een paar keer op tv geweest. Toen mijn eerste boek uitkwam bij de NOS en bij RTL Nieuws over vloggen. Televisie is het niet waard voor mij. Het kost veel tijd, en soms word je er nog uitgeknipt ook. Ze willen echt dat je bijzondere uitspraken doet, en dat kan niet altijd.
Radio vind ik leuker. BNR belt mij het vaakst. Als je een goed verhaal hebt en je stem klinkt lekker, bellen ze je vaker. Zorg dat je goed stelling kan nemen als je een radio-interview hebt. Niet twijfelen! Ik heb een vast item op Nieuws en Co op NPO. Als er iets met social is, vragen ze mij. Ik zeg bijna nooit nee, tenzij het niet over mijn vakgebied gaat. Dan schuif ik collega’s door. Als ik ergens niet genoeg over weet, zeg ik toch ja tegen het interview. Dan lees ik mij in.”
6. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?
“Televisie! Je maakt je agenda vrij, ze komen langs of je moet ergens heen, goede kleren aan, etc. Vervolgens kom je soms maar vijf seconden in beeld zonder dat je naam wordt genoemd. Al doen journalisten van grote kranten dat soms ook. Ze willen je kennis, maar noemen je niet. Vraag jezelf dus altijd af: is dit de moeite waard? Ik help graag, maar soms kost het mij veel tijd en energie en levert het weinig op. Dan doe ik het toch omdat ik te aardig ben. Al vind ik het ook leuk om uitgedaagd te worden door goede journalisten die goede vragen stellen. Helaas zijn er ook veel crappy journalisten.”
7. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk medium mag jou wakker bellen?
“Ik zou heel graag meer met video doen. Niet op tv, maar een eigen YouTube-format, een eigen videoshow dus, op een groot kanaal dat bij mij past, zodat ik ook geholpen word. Ik heb al eens zoiets voor VIVA gedaan: dat werd een serie van vijf video’s.”
8. Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten?
“Ik praat graag, dus ga het liefst voor radio en podcasts. En online video dus, wat ik nu al via mijn Insta Stories inzet. Maar zolang ik mensen kan helpen met hun problemen door mijn kennis, doe ik het graag.”
Kirsten Jassies in het kort:
- Leeftijd: 44
- Gaafste publicaties tot nu toe: NOS, VIVA, LINDA, VT Wonen, FrankWatching, NPO, RTL Nieuws, BNR
- Instagram: @kirstenjassies
- Website: Kirstenjassies.nl