Komkommertijd

Is komkommertijd een goede tijd of slechte tijd om in de media te komen? En gaat dat juist makkelijker of moeilijker dan tijdens andere periodes in het jaar? Wij geven advies!

Wat is komkommertijd?

Komkommertijd staat voor de zomerperiode in Nederland waarin er weinig nieuws zou zijn, omdat politici en veel andere Nederlanders vakantie vieren. Er gebeurt weinig, deals en lanceringen worden veelal opgeschoven naar september, als ‘alles’ weer begint. Het term ‘komkommertijd’ is gekozen omdat de zomer voor kwekers juist een drukke tijd is, maar het in veel andere branches juist rustiger is (bron).

Komkommertijd en de media

Wanneer we spreken over komkommertijd, wordt er vaak naar de media verwezen. Er is weinig ‘hard’ nieuws (over de politiek en het bedrijfsleven), waardoor er nieuwsberichten worden geplaatst die buiten komkommertijd de krant misschien niet zouden halen. Komkommernieuws zou nieuws zijn met weinig nieuwswaarde, dat alleen geplaatst wordt omdat er niet veel anders te melden is.

Komkommertijd betekenis anno 2021

Wij zien komkommertijd niet meer als de tijd die het vroeger was. We leven in een online wereld, een wereld die nooit slaapt. Het internet heeft geen zomerstop. Er gebeurt ook in komkommertijd nog van alles. Mensen lezen nog steeds hun krant of tijdschrift op vakantie, dankzij wereldwijd internet. De wereld draait door in komkommertijd. En de media dus ook!

Bestaat er nog komkommernieuws?

Natuurlijk worden er nog artikelen geplaatst die weinig nieuwswaarde hebben. Maar naar onze mening gebeurt dat echter het hele jaar door. In de media komen is afhankelijk van meerdere factoren, waarvan timing en relevantie twee zeer belangrijke zijn. Als je weet wat media zoeken, kan je het hele jaar in de media komen, ook zonder ‘hard nieuws’. Met een goede inhaker kan jouw expertise opeens heel erg actueel zijn.

Komkommertijd: goede of slechte tijd om in de media te komen?

Veel klanten vragen ons of komkommertijd een goede periode of slechte periode is om met PR te beginnen. Ze zijn bang dat niemand het ziet als ze in de zomer in de media komen. Wat ons betreft onterecht. Mensen volgen continu het nieuws, ook in de zomer, zelfs op vakantie. Zie deze periode als voordeel voor je PR: doordat de politiek en grote bedrijven iets minder nieuws hebben, kan er wel degelijk ruimte zijn voor kleinere spelers in de media. Kortom, het is júíst een goede tijd om met PR te beginnen (of door te gaan)!

Makkelijker of moeilijker?

Het kan in komkommertijd makkelijker zijn om in de media te komen. Doordat er doorgaans minder nieuws is vanuit de politiek en het bedrijfsleven, kom je er met minder moeite tussen. Dat betekent echter niet dat het per definitie makkelijk is om media-aandacht te krijgen. Niet in komkommertijd, en niet daar buiten. In de media komen vereist altijd relevantie. Die moet er áltijd zijn. Zonder enige nieuwswaarde bereik je niets. Denk dus nog steeds: ‘wat heeft de doelgroep hieraan?’ En denk niet alleen vanuit jezelf. Dat jij in de media wilt komen is duidelijk. Maar wat heb je te brengen?

Ook in komkommertijd adviseren wij je om te kijken wat je komt brengen, en niet alleen te kijken naar wat je wilt halen. Zorg voor een win-win, en pitch een verhaal in plaats van een onderwerp. Waarin ben jij de expert en over welke actualiteit of trend kan jij iets zeggen? Mocht je een product of dienst willen lanceren in komkommertijd, dan raden wij dit niet af. Kijk voor de PR echter wel goed wat jouw product of dienst nu relevant maakt. Jouw lancering an sich is geen nieuws. Dat wordt het pas als je er een groter probleem mee oplost.

Gebakken lucht

Wij zijn van mening dat komkommertijd zowel overschat als onderschat wordt anno 2021. Ja, het is een tijd waarin er iets minder hard nieuws is, maar het is niet zo dat je hierdoor met gebakken lucht in de media kan komen. Komkommertijd is een periode in Nederland waar elke zomer weer over gepraat wordt, maar die in de praktijk niet veel verschil maakt. Laat de komkommerperiode jouw PR-strategie voor de lange termijn niet te veel beïnvloeden!