De laatste tijd krijgen we vaker de vraag: ‘Hoe snel zie je resultaat van PR?’ In deze blog geven we graag antwoord. Wij houden van resultaat! Maar laat de definitie van resultaat duidelijk zijn. We praten je bij over het korte – en lange termijn-effect van PR.
Wat is je doel?
Ondernemers en bedrijven komen bij ons met een doel: ze willen in de media komen voor meer bereik, meer naamsbekendheid en meer expertstatus. Daarmee hopen ze natuurlijk uiteindelijk meer en makkelijker klanten binnen te halen, en daardoor weer meer impact en omzet te maken. PR kan dus een kettingreactie veroorzaken van:
- In de media komen
- Meer bereik
- Meer naamsbekendheid
- Meer expertstatus
- Meer en makkelijker klanten binnenhalen
- Meer impact, meer omzet
Korte en lange termijn resultaat van PR
In de media
We hebben dit rijtje met resultaten niet voor niets genummerd. Het resultaat van ons werk begint bij concrete mediapublicaties. Dat is goed te meten en vaak ook snel te realiseren. Sommige klanten staan binnen twee weken in de media!
Meer bereik
Met elke mediapublicatie groeit het bereik van de klant. Honderden, duizenden of tienduizenden mensen zien de publicatie. Wanneer de klant de publicatie ook nog deelt op de eigen kanalen, geeft dat vaak nog meer bereik. PR over PR is dubbel scoren!
Meer naamsbekendheid
Hoe vaker mensen iemand voorbij zien komen, hoe beter die naam blijft hangen. Daarom zorgen meerdere publicaties uiteindelijk voor meer naamsbekendheid. Ook door één keer in de krant te komen, kunnen mensen je naam gaan kennen. Maar het beste effect bereik je uiteraard met een lange termijnstrategie. Vaker in de media = bouwen aan je naamsbekendheid.
Meer expertstatus
Wanneer mensen je naam eenmaal kennen, dán krijg je expertstatus. ‘Oh, dat is die vrouw van die schoenen’ of ‘hé, dat is die man van dat boek’. Als mensen je naam gaan herkennen en koppelen aan een bepaalde expertise, heb je expertstatus bereikt. Ze moeten dan meteen aan jou denken als ze over een bepaald onderwerp horen. In plaats van te Google’en naar een expert, weten ze direct bij wie ze moeten zijn. Ook de media werken op deze manier. Expert gezocht? Dan kijken ze eerst wie ze al ‘kennen’.
Meer conversie
Eenmaal een gevestigde naam met expertstatus onder een groot publiek? Dan zal je dat gaan merken in je sales. Klanten vinden gaat waarschijnlijk steeds makkelijker. Meer mensen kennen je naam, ze komen naar jou toe in plaats van andersom, en ze gaan sneller akkoord met een offerte. Je hebt de know, like, trust-factor. Mensen kennen je, weten waar je voor staat en vertrouwen je. Dit verhoogt je marktwaarde. Klanten betalen waarschijnlijk makkelijker een hogere prijs voor jouw producten of diensten. Uiteraard is dit wel afhankelijk van jouw eigen kanalen. Als je website er niet uitziet of je een absurde prijs vraagt, zal verkeer dat door PR bij jou terecht is gekomen alsnog afhaken.
Lees ook: PR verhoogt de click-through-rate naar je website >
Meer impact, meer omzet
Meer klanten? Dan draai je ook meer omzet. En meer klanten helpen betekent ook meer impact maken. Wil jij liever duizend mensen helpen of liever een miljoen? Meer is niet altijd beter, maar als je meer mensen wilt helpen, moet je eerst meer mensen bereiken. Ben je meer van de less is more? High end ondernemen en hogere prijzen vragen aan minder klanten? Ook dan kan PR bijdragen. Deze klanten overtuig je waarschijnlijk met een aantal mooie mediapublicaties. Dat geeft ze net dat laatste zetje om de investering te maken.
Is PR meetbaar?
In de media komen is iets anders dan een Facebook-advertentie. Bij een advertentie kan je soms direct resultaat zien en dit ook concreet meten. Iemand klikt op je ad, koopt je product en de buit is binnen. PR is minder salesgedreven. Het is geen advertentie met een call to action om te kopen. PR gaat over kennisdeling. Over het bouwen van een reputatie. Over het genereren van free publicity. Over de lange termijn. En die lange termijn is vaak minder goed meetbaar. Want als iemand je in vijf media ziet en de zesde keer je naam intypt in Google, naar je website gaat en iets koopt, dan is dat niet te meten. PR levert geen meetbare sales op op de korte termijn. Wat het wel oplevert? Een gouden reputatie en daarmee meer – indirecte – klanten op de lange termijn. Zonder advertentiekosten.
PR is dus wel meetbaar, in de vorm van mediapublicaties. Maar niet altijd in de vorm van indirecte resultaten.
Lees ook onze blog over mediawaarde: wat is het en hoe bereken je de échte waarde van PR?
Hoe snel zie je resultaat van PR?
Wij kunnen op korte termijn voor je regelen dat je in de media komt. Korte termijn wil zeggen: ook weer niet morgen. Beter klop je een maand van tevoren bij ons aan. Na een kennismakingsgesprek, een offerte en een aftrapsessie, gaan we echt voor je aan de slag. Hert kost altijd wat tijd om de juiste media te benaderen en niet alle media ‘happen’ gelijk. Wil je bijvoorbeeld in de media komen omdat je boek uitkomt of omdat je een nieuw product lanceert? Dan adviseren wij je om ieder geval zes weken van te voren contact met ons op te nemen. Eenmaal begonnen? Dan kunnen de eerste mediapublicaties zeker binnen een paar weken binnen zijn.
Voor je dit echt gaat merken in je business, zijn we wel wat publicaties en maanden verder. Dit is de lange termijn. Door in de media te komen bereik je meer mensen. Zij gaan je naam kennen als ze deze vaker voorbij zien komen. Dan krijg je expertstatus. En dan zullen ze aan je denken als ze je nodig hebben.
Verwacht dus geen verdubbeling in klanten als je een keer in de krant staat. Reken je niet rijk als je eens op de radio komt. Rome is ook niet in een dag gebouwd. PR kost tijd. Een reputatie opbouwen kost tijd. Maar durf je die tijd te nemen en de investering te maken? Dan beloven we je dat het het allemaal waard gaat zijn! De aanhouder wint. Op de lange termijn ervaar je het echte resultaat van PR!