De persconferenties met Mark Rutte en Hugo de Jonge zijn niet meer weg te denken van de Nederlandse televisie. En hoewel deze persco’s voor veel mensen geen goed nieuws betekenen, kijken wij ernaar met een andere bril. Wat kunnen we leren van Mark Rutte op PR-gebied?
Learnings van Mark Rutte tijdens de persconferenties
Vele dinsdagen hebben wij al voor de buis gezeten. De persconferenties voor het laatste coronanieuws waren de best bekeken uitzendingen van 2020. Wij leerden er niet alleen over de besmettingsgevallen en maatregelen, maar trokken er een aantal PR-lessen uit. Dit kunnen we leren van de persconferenties van Mark Rutte.
1. Show up
Als we ergens geen fan van zijn, is het wel struisvogelpolitiek. Jezelf niet laten zien, is PR-wise vrijwel nooit een goed idee. Zeker niet als er zaken zijn die om toelichting vragen. En zo kan je corona toch wel noemen. Mark Rutte staat er iedere keer weer. Dat mag gezegd worden! Hij ontloopt zijn verantwoordelijkheid niet, is keer op keer aanwezig. Bruno Bruins daarentegen hield het slechts een paar weken vol. Gelukkig gaat het nu weer beter met de voormalige minister trouwens!
2. Positieve houding
Je kan veel zeggen van Mark Rutte (en dat doet iedereen ook), maar wij hebben respect voor zijn immer positieve houding. Zou jij staan te springen om vanaf maart 2020 al elke dag aan het werk te zijn? Om altijd het slechte nieuws te moeten brengen? Om je eigen moeder te verliezen tijdens de crisis? En dan amper vrij kunnen nemen? Om het altijd fout te doen: dan wel voor de economie, dan wel voor de zorg? Ga er maar naast staan! Toch verschijnt Mark Rutte altijd redelijk fris ten tonele.
3. De werkbare balans
Tuurlijk, je kan het niet voor iedereen goed doen. Is de zorg blij, dan is de horeca boos. Is de horeca blij, dan heb je de zorg op je dak. Regeren in coronatijd is balanceren in tevredenheid. Zoek maar eens een goede balans! Zo werkt het ook in PR. Als PR-bureau willen we onze klanten tevreden houden, maar ook de media. PR is een samenspel tussen het bedrijfsleven en het medialandschap. Beide partijen moeten tevreden zijn. Er moet sprake zijn van een win-win. Zonder balans geen free publicity!
4. Empathische boodschap
Woordvoerders hebben de taak om een boodschap helder en duidelijk over te brengen, en tegelijkertijd empathie te tonen. Hoe doe je dat als je het volk moet vertellen dat er strengere maatregelen aankomen? Dat de mensen harder hun best moeten doen? Mark Rutte neemt geen blad voor de mond en zegt wat er moet gebeuren, maar plaatst zichzelf hierbij niet boven het volk. Hij spreekt van ‘wij’ en ‘ons’ en wijst zelden met het vingertje een zondebok aan. Hier is zeker wat van te leren voor interne PR.
5. Zorg voor een kloppend verhaal
Inkoppertje zou je denken, maar toch gaat dit nog vaak fout. Bedrijven brengen een statement naar buiten dat meer vragen oproept dan het beantwoordt. Dit overkomt ook Rutte helaas wel eens. We begrijpen dat het lastig is om de coronamaatregelen in een half uur uit te leggen voor heel Nederland. We begrijpen ook dat het moeilijk is om regels te maken die weinig ruimte over laten voor interpretatie Uitzonderingen maken de regel. Toch willen we benadrukken dat het goed is om vooraf te bedenken welke vragen je met je verhaal oproept, en hoe je die eventueel al vooraf kan beantwoorden. Dit voorkomt dat je een dag later je verhaal alweer aan moet passen.
6. Laat je er niet inluizen
Als er iets is dat wij knap vinden aan de persconferenties van Mark Rutte, is het wel hoe hij met vragen van journalisten omgaat. Sommige journalisten vragen goed door, anderen zijn erg kritisch. Weer een ander stelt – sorry – domme vragen. Maar in alle gevallen beantwoordt Mark beleefd de vraag. Nooit schiet hij uit zijn slof. Nooit laat hij zich verleiden tot een antwoord dat hij eigenlijk niet had willen geven. Mark Rutte lijkt te allen tijde in control te zijn. Hier is vast een stevige mediatraining aan vooraf gegaan.
PR-lessen van Mark Rutte
Rechts, links, sociaal of liberaal: in coronatijd heeft politiek geen kleur. Iedereen wil dat dit snel voorbij gaat. Mark Rutte doet het maar wel! Wij trekken vijf PR-lessen uit zijn persconferenties:
- Verstop jezelf niet, een PR-adviseur moet er zijn
- Breng het slechte nieuws, ontkennen heeft geen zin
- Weeg alle belangen af en kom tot een compromis
- Wijs niet met een vingertje naar anderen, handel als ‘one of us’
- Probeer je in te dekken tegen vragen en kritiek achteraf
- Verlies nooit je geduld bij journalisten, blijf altijd beleefd
Ook als PR-adviseur mag je niet te politiek zijn. Je bent een schakel tussen een bedrijf en een medium. Alleen door samen te werken bereik je resultaat. We hopen dat deze PR-tips voor beter resultaat gaan zorgen.