Hoewel PR voor een groot deel juist heel ad hoc is, is het tegelijkertijd ook aan te raden om met een PR-planning te werken. Zeker als je doorlopend in de media wil komen! In je PR-planning neem je in ieder geval deze twee dingen op: je eigen planning (wanneer je bijvoorbeeld iets gaat lanceren) en momenten waar jij met je bedrijf op in kan haken.
Door een PR-planning te hanteren zorg je ervoor dat je nooit te laat begint met je PR-moment. Printmedia werken vaak maanden vooruit, waardoor je al in de zomer moet gaan pitchen als je in het kerstnummer wil worden meegenomen. Als je pas in november bedenkt dat je iets met de feestdagen wilt, ben je voor veel tijdschriften dus al te laat. Je PR-planning is je leidraad. Echt je planning dus!
Je eigen planning
Neem in je PR-planning sowieso je eigen agenda op: wat staat er de komende tijd te gebeuren? Ga je iets nieuws lanceren? Ga je een event organiseren? Ga je een boek uitbrengen? Noteer alles wat ook maar enigszins noemenswaardig is: denk in eerste instantie liever te breed dan te smal. Zo zie je niets over het hoofd en kun je altijd nog schrappen als het toch niet nieuwswaardig genoeg is.
En als we het over nieuwswaardig hebben: je maakt je eigen nieuws net nog een tikkie interessanter voor media als je het koppelt aan een algemeen nieuwsmoment. Dat kan van alles zijn, als het maar speelt in de media. Écht nieuws weet je natuurlijk niet al maanden van tevoren, maar toch is er ook algemeen nieuws wat elk jaar weer terugkomt: de feestdagen!
PR-momenten om op in te haken
Blue Monday (3e maandag van januari)
Blue Monday is de treurigste dag van het jaar. De dagen zijn kort en donker. En maandag is voor veel mensen sowieso al de minste dag van de week. Hier kan jij als bedrijf op in haken. Hoe kan jij jouw doelgroep opvrolijken? Zet indien mogelijk blauwe producten in het zonnetje.
Valentijnsdag (14 februari)
Een romantische dag waarop je jouw doelgroep eens goed mag verwennen. Je hoeft je niet per se alleen op mannen te richten. Ook vrouwen kunnen iets voor Valentijnsdag kopen – al dan niet voor zichzelf. Denk breder dan een traditionele bos bloemen of lekker parfum. Ook jouw producten of diensten mogen er zijn. Let op dat je bij zo’n algemene feestdag wel met iets écht bijzonders komt, want je zal niet de enige zijn die de media benadert. Je moet je dus goed weten te onderscheiden van de rest.
Dag van de Grap (1 april)
Bedrijven als Bol.com en CoolBlue weten ieder jaar weet origineel in te spelen op 1 april. Met een ludieke grap wekken zij de aandacht van een groot publiek. Perfect voor meer naamsbekendheid. Niet elk PR-moment is direct een sales-moment. Sommige kansen moet je pakken voor meer bereik.
Moederdag (2e zondag van mei)
Het is ieder jaar weer Moederdag. Voor iedereen met een vrouwelijke doelgroep het perfecte moment om de vrouw in het zonnetje te zetten. Wat doet jouw bedrijf voor moeders? Wie is de moeder binnen jouw bedrijf? Mocht je geen aanleiding zien om de media te benaderen, doe dan in ieder geval iets aan interne PR.
Vaderdag (3e zondag van juni)
Je kans op Moederdag gemist? Ga voor de herkansing met Vaderdag. Vaders zijn net zo belangrijk als moeders. Hoe is het bijvoorbeeld met het vaderschapsverlof gesteld bij jullie? Welke mogelijkheden bieden jullie jonge vaders? Wellicht een mooi haakje voor een mediapublicatie.
Black Friday (4e vrijdag van november)
Een dag voor harde sales! Op Black Friday geven mensen graag geld uit, echt waar! Zorg er dus voor dat je in de media komt, meer bezoekers naar je website krijgt, en deze weet te converteren met een offer they can’t refuse. Let er op dat media zelden over aanbiedingen zullen schrijven, dus bedenk een ander haakje voor je PR.
Dag van de Ondernemer (19 november)
Zowel een kans voor bedrijven met een ondernemersdoelgroep, als voor toffe ondernemers zelf! Wij geloven in kennisdeling: deel jouw expertise over het ondernemerschap en je scoort punten bij de zakelijke redacties. Of combineer de Dag van de Ondernemer met de lancering van jouw nieuwe B2B-dienst (of -product).
Sinterklaas (5 december)
Sint Nicolaas is tegenwoordig een gevoelig onderwerp. Houd daar rekening mee in je communicatie. Iedere uiting is een politiek statement. Ben je voor of tegen de traditionele Zwarte Piet? CoolBlue pakte het een paar jaar geleden wel heel slim aan. Geen focus op Zwarte Piet, maar op de goedheiligman himself. Het bedrijf bedacht een zeer succesvolle PR-stunt en kwam volop in de media.
Kerstmis (25/26 december)
Wil jij met Kerst met jouw product in de grote magazines staan? Vergeet dan niet om in de zomer(!) al te beginnen met pitchen. Print media werken doorgaans drie maanden vooruit. September is dus de laatste maand om media aan te schrijven met betrekking tot het kerstnummer. Ben je te laat? Probeer dan de online redacties.
PR-planning maken? Check Issuekalender.nl
Op zoek naar meer inhaakmomenten? Check dan eens de Issuekalender. Hier vind je talloze momenten die je kunt gebruiken voor je PR. Zo maak je jouw expertise nog nét even relevanter voor de media.
Hulp nodig bij het maken van jouw PR-planning? En misschien ook wel de uitvoering? Lees hier meer over onze diensten >